BRATISLAVA - Kampane kandidátov do komunálnych volieb zrejme stáli dohromady viac ako tohtoročná kampaň pred hlasovaním do parlamentu. Výdavky mohli byť dokonca najvyššie v slovenskej histórii. Povedal to Michal Ruttkay z Klubu reklamných agentúr na Slovensku.
Z nedávneho monitoringu Aliancie Fair-play, klubu reklamných agentúr a agentúry TNS SK vyplýva, že júnová kampaň pred parlamentnými voľbami stála podľa bežných inzertných cenníkov okolo 160 miliónov korún. Ruttkay však odhaduje, že skutočné náklady boli oveľa nižšie.
Najmohutnejšiu kampaň bolo vidieť v Bratislave. Staronový primátor Andrej Ďurkovský (KDH-SDKÚ) včera SME povedal, že jeho agitácia stála okolo 9,5 milióna korún, suma sa však ešte spresňuje. Je to vyššia suma než asi 3 milióny, ktoré predpokladali ľudia z jeho štábu. "Odhady sú oveľa vyššie - hlavne u Ďurkovského. Keď to bude zmonitorované, určite to bude niekde medzi 20 a 30 miliónmi," myslí si Ruttkay. Počíta pritom iba tzv. nadlinkovú komunikáciu, do ktorej sa nezahŕňajú reklamné letáky alebo napríklad kalendáriky, ktoré si nechal Ďurkovský ako kandidát vyrobiť na vlastnú propagáciu.
Niektorí kandidáti z primátorských volieb udávajú ako svoje výdavky oveľa nižšie sumy ako Ďurkovský. Kampaň nezávislého primátora Prešova Pavla Hagyariho vraj stála iba 600-tisíc korún, keďže napríklad niektoré bilbordy dostal "zadarmo" od priaznivcov.
Centrály politických strán podľa informácií SME dali na kampane dohromady okolo 13 miliónov korún. Zhodne tvrdia, že netušia, koľko stáli kampane ich kandidátov. Hlavnú časť prostriedkov si pritom uchádzači o miesta v samosprávach mali zohnať sami, alebo ich dostali od miestnych straníckych organizácií.