Slovensko zažíva stavebný boom

BANSKÁ BYSTRICA - Slovensko zažíva momentálne najväčší stavebný boom za posledných dvadsať rokov. Aj napriek relatívne vysokej nezamestnanosti problémom je nedostatok stavebných kapacít, najmä v robotníckych a remeselných profesiách. Chýbajú sadrokartonár

ILUSTRAČNÉ FOTO SME – PAVOL FUNTÁLILUSTRAČNÉ FOTO SME – PAVOL FUNTÁL

i, ktorých si firmy, obrazne povedané, kradnú zo stavieb. Nedostatok je aj betonárov, železiarov, murárov a ďalších profesií.

Viceprezident Zväzu stavebných podnikateľov Slovenska Oto Hornáček nevylučuje, že Slovensko môže zažiť v najbližších rokoch to, čo sa udialo nedávno v čase obdobného boomu v Austrálii, keď tam došlo k pribrzdeniu rýchleho rastu hrubého domáceho produktu (HDP) tým, že stavbári nedokázali plniť objednávky.

„Stavebníctvo zažíva na Slovensku až extrémny boom. Rastové čísla v stálych cenách za posledné mesiace presahujú medziročne dvadsať percent, alebo sa blížia k tejto hranici. To znamená, že za nejaké dva roky slovenské stavebníctvo poskočí v raste produkcie o takmer 40 percent oproti úrovni spred dvoch rokov,“ povedal pre SME Hornáček.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Podľa jeho slov silné rastové čísla nie sú podporené dostatočnými kapacitami, najmä v oblasti robotníckych a remeselných profesií.

Dovoz pracovnej sily by sa mal stať silnou témou

Riešením situácie by mohol byť austrálsky model, teda dovoz pracovnej sily zo zahraničia, myslí si viceprezident. Potenciál nezamestnaných totiž nedáva veľké možnosti nasýtenia trhu v stavebníctve. Veľa šancí na riešenie nedáva ani učňovské školstvo. V momentálnej situácii by mohla trvať príprava dostatočného množstva kvalitných pracovníkov v stavebných profesiách sedem až desať rokov. To už môže byť slovenské stavebníctvo niekde na konci konjunkturálnej vlny a zamestnávatelia skôr budú uvažovať o redukcii zamestnancov.

Hornáček tvrdí, že práve dovoz pracovnej sily by sa mal stať silnou témou. Domnieva sa, že ak sa týmto problémom nebudeme rýchlo zaoberať, investičný apetít zahraničných aj slovenských investorov nebude možné v plnej miere obslúžiť.

SkryťVypnúť reklamu

„Rýchle riešenie problému vidím v otvorení slovenského pracovného trhu tak, aby korektne a v súlade so zákonmi mohli ľudia prichádzať odtiaľ, kde je stavebná kapacita voľná. Nevidím nejaké zásadné možnosti nasýtenia dopytu z oblasti nezamestnaných, ani z iných rezortov. Ten istý problém už začína byť vypuklý aj v automobilovom priemysle a budú nasledovať aj ďalšie rezorty,“ povedal viceprezident zväzu.

Problémom je, či v Európe vôbec ešte existuje voľná pracovná sila. Predstavitelia zväzu sa nedávno vrátili z misie na Ukrajine s prázdnymi rukami. Aj Ukrajina prežíva stavebný boom a keď sa Ukrajinci sťahujú za prácou, idú do Moskvy. „Tam je hyper­boom,“ povedal viceprezident.

„Neviem, či Rumunsko a Bulharsko môže byť tým teritóriom, odkiaľ by sa dala pracovná sila doviezť. Existuje významná rečová bariéra. Ak im otvoria trh iné krajiny, budú tam mať síce rovnaký komunikačný problém, ale vyššiu úroveň príjmov,“ povedal Hornáček.

SkryťVypnúť reklamu

Časť objednávok asi zostane neuspokojená

V prípade, že sa situácia na slovenskom stavebnom trhu nezmení, môže to viesť k rastu cien stavebných prác. To sa napokon už aj deje a mzdy v stavebníctve rastú. Prejaví sa to na vzostupe cien výkonov a stavebné spoločnosti pravdepodobne pristúpia k selekcii projektov. Inými slovami, neuspokoja všetkých investorov.

Slovenské stavebníctvo bolo takmer desať rokov v recesii. Úroveň podielu stavebníctva na HDP bol polovičný ako v okolitých krajinách, ako je napríklad Česko. Pohyboval sa na úrovni piatich percent.

Slovenské stavebníctvo má v rámci krajín združenia Euroconstruct najhoršiu pozíciu. Slovensko je na poslednom mieste z hľadiska objemu stavebnej produkcie a tiež aj v ostatných porovnateľných ukazovateľoch, ako sú napríklad produktivita práce či náklady na jedného pracovníka.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké
  2. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  3. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  4. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  5. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  6. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live
  7. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom
  8. Motorkári: Prečo si uzatvoriť havarijné poistenie motocykla?
  1. Najlepšia odmena za vysvedčenie? Kniha
  2. V Kardiocentre v Šaci opäť unikátni
  3. Obnovná ťažba v Chotinke prebieha v súlade so zákonom
  4. Ako premeniť 50 € mesačne na desiatky tisíc – VELTY portfóliá
  5. Dizajn nového muralu v Košiciach nájdeš aj na oblečení.
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu?
  7. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská
  8. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom
  1. Až 37 % vodičov škodí motoru. Riešenie je prekvapivo ľahké 10 313
  2. Zaslúžený oddych. Luxus hotelov pre dospelých začína pokojom 9 980
  3. Nenápadná, ale výnimočná: Slovenská tyčinka s rodinným príbehom 8 913
  4. Egypt na maximum: Porovnali sme 4 obľúbené letoviská 8 188
  5. TV Markíza spustila prelomový digitálny projekt TN live 7 584
  6. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 6 232
  7. Taxík lacnejší ako MHD? Podľa šéfa HOPINu to nedáva zmysel 4 283
  8. Z ruky do úst: Viete, koľko rodín nemá žiadnu finančnú rezervu? 1 927
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu