EU je najväčším výrobcom automobilov na svete a automobilový priemysel zamestnáva podľa odhadov priamo asi 2 milióny ľudí a celkovo približne 12 miliónov ľudí. Kľúčovými centrami výroby áut sa v strednej Európe stávajú Česko a Slovensko; u nás by sa mal v priebehu štyroch rokov počet ľudí pracujúcich
v autopriemysle zdvojnásobiť.
Volkswagen, Peugeot-Citroen aj Kia sem prišli aj preto, že naša krajina im ponúkala pomerne lacnú a kvalifikovanú pracovnú silu, musia sa dnes podieľať na vzdelávaní perspektívnych zamestnancov.
Automobilky nadviazali spoluprácu so slovenskými strednými a vysokými školami, vyškolili lektorov a učiteľov a na Slovensku vzniklo niekoľko školiacich centier, ktoré pripravujú zamestnancov pre potreby výroby.
Zástupcovia automobiliek považujú za prirodzené investovať do vzdelávania pracovníkov, svoj podiel však začínajú považovať za neprimeraný. "Často sme nútení prijímať ľudí, ktorí nemajú k technike žiadny vzťah - napríklad vyučených kaderníkov, alebo čašníkov," upozorňuje napríklad Jaroslav Holeček. "Musíme ich naučiť všetko od základu a to je niekedy dokonca zbytočná investícia, pretože časť z nich prácu vo fabrike
i tak nezvládne." (gal)