ých dlžníkoch. „Napojenie na databázu Sociálnej poisťovne je technicky náročnejšie, ako sme čakali,“ povedal šéf Slovenskej asociácie bánk Ladislav Unčovský.
Podľa hovorkyne Sociálnej poisťovne Vladimíry Pôbišovej sú už zmluvy medzi poisťovňou a bankami pripravené. Po ich podpise si banky za poplatok budú môcť rýchlo overiť, aké sú napríklad skutočné príjmy žiadateľa o úver a či banke poskytol pri žiadosti o úver svoje pravdivé údaje. Banky budú môcť poisťovni položiť šestnásť otázok. Získajú však iba odpovede - áno, nie alebo neviem.
Informácie, ktoré má poisťovňa k dispozícii, pomôžu bankám identifikovať dobrých klientov od tých menej bonitných. Prístup k údajom z poisťovne môže podľa bánk znížiť úverové riziko, úplne ho však neodstráni. „Rozhodne však bude banka nižšie riziko zahŕňať spolu s ostatnými faktormi aj do svojej úrokovej politiky,“ povedala hovorkyňa Tatra banky Terézia Copláková. Overovanie údajov prostredníctvom poisťovne vytvorí podľa bánk predpoklad na zníženenie ceny najmä pri spotrebiteľských úveroch. „V niektorých prípadoch aj o 10 percent,“ povedala hovorkyňa VÚB banky Alena Walterová. Pri ročnej sadzbe 15 percent sa tak úrok môže znížiť až o 1,5 percenta.
Podľa údajov Národnej banky Slovenska objem zlých úverov poskytnutých domácnostiam sa v júni od začiatku roka zvýšil zhruba o pätinu.
Keďže rastie aj objem poskytnutých úverov, podiel nesplácaných úverov na celkovom objeme sa od začiatku roka nezmenil, pohyboval sa na úrovni 3 percent. „Najhoršiu kvalitu vykazovali spotrebiteľské úvery, kde podiel zlyhaných úverov dosahoval takmer 6 percent,“ informovala NBS.
Väčšie riziko nesplácania je pri spotrebných úveroch, ktoré banky poskytujú bez zabezpečenia. „Pri úveroch, kde klient mešká so splátkou menej ako 30 dní môže byť oneskorenie splácania spôsobené zlým nastavením odosielania platby z účtu klienta, resp. nedostatočnou výškou prostriedkov na inkasnom účte klienta v čase splátky,“ povedala hovorkyňa Slovenskej sporiteľne Miriam Fuňová.
Autor: of