Melóóón. Šťavnaté osvieženie!

Stavebnica Merkúr, spartakiáda, žuvačka Pedro, céčka, zatvárací nožík rybička... Mnohé z artefaktov socialistickej éry sa dnes mladým ľuďom zdajú byť "cool". Pripadajú im vtipné, priamočiare, úprimné, insitné a také výrazne iné od všetkého, s čím sa ...

Stavebnica Merkúr, spartakiáda, žuvačka Pedro, céčka, zatvárací nožík rybička... Mnohé z artefaktov socialistickej éry sa dnes mladým ľuďom zdajú byť "cool". Pripadajú im vtipné, priamočiare, úprimné, insitné a také výrazne iné od všetkého, s čím sa dnes stretávajú, že to považujú za predzvesť akéhosi antiglobalistického hnutia. Iným zas navodzujú nostalgické spomienky ako fotografie z materskej školy či pionierskeho tábora. Trochu sa síce za ne hanbia, ale predsa len, je to určitý, navyše hmatateľný - kúsok mozaiky ich života. Odvrhnúť červené trenírky či Sandokana znamená ochudobniť sa o ne.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Aj keď priznávam, že pojmy ako meoskop, JZD Slušovice či Granko patria aj do môjho života, nepatrím k tým, čo by obľubovali prezeranie fotografií z detstva, a teda ani všetky tie "socíkovské" reklamy typu "jedzte konzervy, sú zdravé" ma nejako zvlášť neberú. Z dnešného pohľadu sa mi zdajú skôr smutné, prázdne a bezútešne. Keďže v socialistickom hospodárstve bolo všetko plánované, súťaž výrobkov či nebodaj myšlienok nebola potrebná, skôr naopak. A tak sme boli kŕmení "bravčovými hlavami a kolienkami", reklamami na vajcoobaly, krátke nohavice či melóny. Áno, reklamami na melóny - autentický a vskutku minimalistický slogan znel: "Melóóón. Šťavnaté osvieženie.".

Neviem, či si to vyznávači retro štýlu v reklame uvedomujú, ale v týchto reklamách sa značka takmer vôbec nevyskytuje. Sú to generické reklamy, ktoré propagujú kategórie výrobkov. Ktovie, na čo slúžili? Veď napríklad aj spotreba bravčových hláv musela byť predsa naplánovaná. Rovnako ako predaj čierno-bielych televízorov značky Tesla. Preto imidžovú reklamu "Celý svet pozná značku Tesla" vari vážne nemyslel ani jej tvorca. Môžeme sa iba domnievať, že to bolo skôr ideologicko-propagandistickým cvičenie zanieteného agitátora. Grotesknosť týchto reklám vystúpi do popredia o to viac, keď si uvedomíme, že v čase ich vzniku zažívala reklama na Západe éru svojho najväčšieho rozmachu. Azda nič priepastný rozdiel medzi socialistickou a "kapitalistickou" reklamou necharakterizovalo lepšie ako pomerne často sa zjavujúci nápis na televíznych obrazovkách (značky Tesla) "Prepáčte poruchu" alebo "Zhoršená kvalita obrazu".

SkryťVypnúť reklamu

Aj to bolo každodennou súčasťou tých úžasných, nostalgických "cool" rokov minulách.

Autor: Marián Timoracký, marketingový odborník

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 648
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 416
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 730
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 280
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 416
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 723
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 936
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 269
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu