Stavebnica Merkúr, spartakiáda, žuvačka Pedro, céčka, zatvárací nožík rybička... Mnohé z artefaktov socialistickej éry sa dnes mladým ľuďom zdajú byť "cool". Pripadajú im vtipné, priamočiare, úprimné, insitné a také výrazne iné od všetkého, s čím sa dnes stretávajú, že to považujú za predzvesť akéhosi antiglobalistického hnutia. Iným zas navodzujú nostalgické spomienky ako fotografie z materskej školy či pionierskeho tábora. Trochu sa síce za ne hanbia, ale predsa len, je to určitý, navyše hmatateľný - kúsok mozaiky ich života. Odvrhnúť červené trenírky či Sandokana znamená ochudobniť sa o ne.
Aj keď priznávam, že pojmy ako meoskop, JZD Slušovice či Granko patria aj do môjho života, nepatrím k tým, čo by obľubovali prezeranie fotografií z detstva, a teda ani všetky tie "socíkovské" reklamy typu "jedzte konzervy, sú zdravé" ma nejako zvlášť neberú. Z dnešného pohľadu sa mi zdajú skôr smutné, prázdne a bezútešne. Keďže v socialistickom hospodárstve bolo všetko plánované, súťaž výrobkov či nebodaj myšlienok nebola potrebná, skôr naopak. A tak sme boli kŕmení "bravčovými hlavami a kolienkami", reklamami na vajcoobaly, krátke nohavice či melóny. Áno, reklamami na melóny - autentický a vskutku minimalistický slogan znel: "Melóóón. Šťavnaté osvieženie.".
Neviem, či si to vyznávači retro štýlu v reklame uvedomujú, ale v týchto reklamách sa značka takmer vôbec nevyskytuje. Sú to generické reklamy, ktoré propagujú kategórie výrobkov. Ktovie, na čo slúžili? Veď napríklad aj spotreba bravčových hláv musela byť predsa naplánovaná. Rovnako ako predaj čierno-bielych televízorov značky Tesla. Preto imidžovú reklamu "Celý svet pozná značku Tesla" vari vážne nemyslel ani jej tvorca. Môžeme sa iba domnievať, že to bolo skôr ideologicko-propagandistickým cvičenie zanieteného agitátora. Grotesknosť týchto reklám vystúpi do popredia o to viac, keď si uvedomíme, že v čase ich vzniku zažívala reklama na Západe éru svojho najväčšieho rozmachu. Azda nič priepastný rozdiel medzi socialistickou a "kapitalistickou" reklamou necharakterizovalo lepšie ako pomerne často sa zjavujúci nápis na televíznych obrazovkách (značky Tesla) "Prepáčte poruchu" alebo "Zhoršená kvalita obrazu".
Aj to bolo každodennou súčasťou tých úžasných, nostalgických "cool" rokov minulách.
Autor: Marián Timoracký, marketingový odborník