Odniesť si z obchodu televízor, chladničku alebo vysávač za desatinu ceny bolo ešte pred niekoľkými rokmi takmer nepredstaviteľné. Dnes má zákazník najmä vo veľkých obchodoch možnosť vybrať si aj spoločnosť, cez ktorú takýto nákup za zlomok ceny zrealizuje. Snívanie o novom elektrospotrebiči, jeho výber a vytúžená kúpa, ktorá ešte nedávno často trvala celé mesiace - najmä preto lebo ste na to nemali - sa dnes skrátila na niekoľko minút. Čo len letmá návšteva obchodu tak stavia spotrebiteľa pred dilemu: splniť si svoj sen už dnes a potom sa na niekoľko mesiacov uskromniť, alebo ešte pár dní, týždňov, mesiacov snívať.
A je to tu opäť. Pre niekoho sviatky pokoja, sentimentálneho spomínania, odpúšťania a dávania druhých šancí. Pre iného sviatky zmätku, nákupnej horúčky, plnení či neplnení snov nenásytným príbuzným a sebe samému, Vianoce a s nimi nový rok.
Nech je to ako chce, obdobie sviatkov je aj náporom na peňaženky. Nie každá peňaženka tento jednorazový nápor zvládne. A práve tí čo to finančne nezvládajú alebo si nechcú jedným šmahom vyprázdniť vrecká volajú po pomoci. Tá je v poslednom čase pre nich vždy na blízku. Ozýva sa z každej strany. Usmiati ľudia z televíznych obrazoviek, bilboardov či reklám v časopisoch vyzývajú kupovať a plniť si želania blízkych zajtrajškov, mať krajšie dni. A bez ostychu dávajú aj návod, ako to všetko dokázať. Stačí kontaktovať sprostredkovateľa pôžičky.
Splátkový predaj - bližšie k zákazníkovi ako banka
Na banky si už spotrebiteľ zvykol. Rieši s nimi väčšie výdavky, ako je napríklad pokrytie kúpy auta, bývania a všeobecne väčších položiek. Čo však robiť ak chceme len televízor, práčku, lyže, či iné finančne menej náročné nákupy, na ktoré nám predsa len v každodennom rozpočte chýbajú prostriedky?
V špecializovanom obchode ponúkajú popri plných cenách aj niečo, čo nie práve najvhodnejšie vystihuje skutočnú hodnotu tovaru. Veď kto by uveril, že prací stroj stojí len 1300 slovenských korún. V takom prípade sa treba cenovke lepšie prizrieť a tajomstvo je odhalené. Ide o prvú splátku splátkovej spoločnosti, ktorá tovar za klienta vyplatí
a ten sa zaviaže ho splácať. Je to jeden z najjednoduchších spôsobov, ako si práčku, chladničku či iné potešenie zadovážiť bez toho, aby si klient musel požičať peniaze od rodičov, známych a dostať sa tak do nepríjemnej "prosíkajúcej" situácie. Predaj v letákoch, ponukách a reklamách rezonuje najviac počas práve prichádzajúceho obdobia. Všakovaké ponuky sa len tak hemžia krásnymi
a príťažlivými sloganmi. Na prvý pohľad bývajú lákavé a výhodné, čo niekedy je a inokedy nie je až tak celkom pravda. Splátkový predaj je však vďaka dostupnejšej mechanike a menej náročnej byrokracii pri jeho získaní lákavý. Naproti "rýchlym peniazom" z nebankových požičovní, kde sa ročný priemer nákladov vyšplhá na astronomické hodnoty ide aj o lačnejšie riešenie.
Obchody s elektrospotrebičmi, športovými potrebami či nábytkom často vďaka tým najvýhodnejším splátkovým predajom na úrokoch ba ani samotnom predaji nezarobia veľké peniaze. Zbavia sa však ležiakov vo svojich skladoch a zvýšia si obrat. Splátkové spoločnosti získajú kontakt na zákazníka, ktorému potom ponúknu iné tovary na splácanie (nemusia potom rozmýšľať nad iným adresným spôsobom sebapropagácie). A samotné obchody si upevnia vďaka rastúcemu predaju pozíciu na trhu, čo je v konkurencii dôležitý parameter.
Pri iných predajoch na splátky si treba dať dobrý pozor na počet splátok, ktoré spoločnosť vypočítala, poplatky za spracovanie či poplatky pri jednorazovom splatení pohľadávky. Nákup sa môže predražiť a klient nakoniec zistí, že keby počkal mesiac a nenechal sa nalákať na príťažlivú prvú splátku, nemusel by ďalšími desiatimi splátkami predražovať vec, na ktorú by dokázal ušetriť.
Širšia ponuka tovaru
Oproti minulému roku badať v letákoch zmeny. Niektoré splátkové spoločnosti aj napriek posunom kurzu koruny a následnej úprave úrokov centrálnou bankou zachovali pôvodnú ročnú úrokovú sadzbu. Ako marketingový trik je to účinné a obchodu neznalý zákazník má frázy typu "u nás úroky nestúpajú" rád. Veď kto by sa rád nepochválil, že si požičal od spoločnosti, kde majú zákazníka "radi".
Ďalšou novinkou, ktorú možno v letákoch postrehnúť je snaha spoločností priblížiť sa každému zákazníkovi. A tak najnižšiu možnú hodnotu tovaru, pri ktorej je ponúkaný splátkový predaj tlačia dole. Niekde je možné
nájsť i 2 000 korunovú minimálnu hranicu. Tu už je na pováženie, či je takýto úver skutočne na mieste, hlavne ak preplatok je napríklad dvesto korún. Je to však spôsob, ako sa zákazníkovi votrieť do priazne, a nalákať ho na kúpu. Však čo to je prvá splátka dvesto korún a potom ďalších desať v tej istej hodnote? Pre menej bonitnejších klientov je možno tento spôsob financovania napríklad menších domácich spotrebičov výhodný, no vo všeobecnosti to nie je suma, ktorá by sa nedala za dva či tri mesiace ušetriť. Možno je ale vhodnejšia pre tých, čo z princípu nevedia šetriť a splácanie je jedinou pákou, ako sa prinútia dané peniaze niekam "ukladať" aj navzdory nemalému preplateniu.
Avšak nielen výška minimálnej hodnoty tovaru, ale aj samotný tovar sa stáva marketingovým nástrojom v ponukách splátkových predajní. Čím rozmanitejší tovar je v ponuke pre nákup na splátky, tým je spoločnosť pre klienta zaujímavejšia a príťažlivejšia. Zákazník sa nemusí obzerať po iných splátkových spoločnostiach, ale kúpi všetko potrebné tak povediac pod jednou strechou. Záber spoločností v tovaroch sa neustále rozširuje, čo je dobrou zvesťou nielen pred Vianocami.
Splátky aj cez telefón
Spoločnosti však okrem rozširovania tovarovej ponuky, znižovaní minimálnej hranice nákupu a pohrávaní sa s úrokovou sadzbou nezaháľajú ani pri vymýšľaní nových možností získavania úveru. Najnovším prírastkom je telefonická pôžička. Klient tak nemusí nikam chodiť a zdĺhavo vybavovať a vypisovať formuláre. Stačí kedykoľvek zatelefonovať na zriadenú telefonickú linku, nadiktovať údaje požadované operátorom na druhej strane slúchadla. Telefonujúci potom dostane potvrdenie aj spolu so zmluvou poštou. Potom už stačí len podpísať priložené papiere a spätne poslať podpísaný exemplár. Peniaze mu budú poslané na účet alebo poštovou poukážkou.
Jedna zo spoločností, ktorá telefonickú linku prevádzkuje poskytuje aj bezplatné telefónne číslo a klienti môžu volať dvadsatštyri hodín denne. Maximálnu výšku telefonicky získaného úveru stanovila na 30 000 slovenských korún.
Takýmto spôsobom sa pôžičky dostávajú už aj do intímneho prostredia domovov. Zatiaľ čo v kancelárii sprotredkovateľa je klient niekedy aj rýchlosťou plynúceho času dotlačený do kúta, kde mu neostane nič iné, len z ľudskej slabosti zmluvu podpísať, vďaka telefonickému kontaktu má dostatok času na rodinnú radu, na premyslenie si najbližších mesiacov, počas ktorých bude musieť splácať. Nevýhodou je zdĺhavosť poštového prenosu. Čo je však oproti neuváženej pôžičke, či nevýhodnej kúpe na splátky skôr výhodou, lebo si stále môže až po samotný podpis svoje kroky uvážiť.
Spoločnosť sa naopak dostane už aj do tepla a vône bezpečia ľudského obydlia. Už pri prvom zatelefonovaní získa spätný kontakt a môže tak aj pri nevyužití celej služby telefonickej pôžičky kontaktovať klienta s ponukami nových akcií. Splátková spoločnosť si tak, pri predpoklade, že zákazník bude ochotný cez telefón komunikovať, rozšíri adresár potencionálnych klientov, z čoho môže neskôr pri výhodných akciách mať benefity.
Rok 2006 sa niesol v zvýšení popularity splátkového predaja. Celkový objem predajov na splátky oproti minulému roku stúpol. Prím na Slovensku si držia klienti z Nitrianskeho, Trnavského a Košického kraja. Zanedbateľne na tom nie sú ani Banská Bystrica či Bratislava.
Splátkové spoločnosti zaznamenali rovnako aj tento rok sezónne využívanie splátkového predaja. V lete sa rozmohol predaj chladničiek a chladiarenskej techniky (prenosné klimatizácie a podobne).
Príchodom školského roka zase vzrástol predaj výpočtovej techniky. September sa zároveň stal veľmi silným mesiacom pre splátkové spoločnosti, ktoré zaznamenali najvýraznejší rast predaja. Stabilne si držali vysokú hodnotu predajnosti domáce potreby, domáce elektrospotrebiče a nábytok. K predaju tovaru na splátky sa pridáva aj predaj služieb, napr. dovoleniek.
Výhody pre verných Pre udržanie klienta sú k dispozícii firmami ponúkané nákupné (kreditné), respektíve vernostné karty, vďaka ktorým môžu opakovane nakupovať na splátky v zazmluvnených predajniach. Celý proces vybavovania splátok je tak rýchlejší a pohodlnejší. Odpadne časť zbytočného papierovania. Pokiaľ je na meno klienta vydaná kreditná karta s logom medzinárodnej kartárskej spoločnosti (Maestro, VISA a pod.) je možné túto kartu použiť aj za hranicami Slovenskej republiky.
Pre získanie takejto karty je potrebné stať sa automaticky klientom splátkovej spoločnosti, k čomu je potrebný ten istý postup, ako pri vybavovaní splátkového predaja. Kartu je možné získať kúpou tovaru cez danú spoločnosť.
Splátkové spoločnosti na Slovensku
- HOME CREDIT
- CETELEM Slovensko
- GE Money
- Consumer Finance Holding,
- obchodné značky: Quatro, Triangel
Autor: SAMUEL VANKO Časopis Investor