V tomto smere sa ponuky rôznych typov financovania výraznejšie nelíšia. Pri týchto finančných produktoch je však rôzna štruktúra poplatkov, ktorú si jednotlivé inštitúcie účtujú.
Poplatky pri lízingu
Pri lízingu sa za uzatvorenie zmluvy platí spracovateľský poplatok. Lízingové spoločnosti si ho účtujú za prípravu lízingovej zmluvy a spravidla sa počíta ako percento z obstarávacej ceny predmetu lízingu. Klient by mal počítať aj s poplatkom za prechod vlastníctva automobilu. Takzvanou kúpnou cenou, ktorú platí na konci lízingovej zmluvy.
Poplatky v banke
Pri bankovom úvere klient musí počítať s poplatkom za poskytnutie úveru, ktorý sa tiež počíta ako percentuálny podiel
z výšky poskytnutej pôžičky. Iba HVB Bank si ho neúčtuje. Uplatňuje však poplatok za spracovanie žiadosti o úver, ktorý je v porovnateľnej výške ako poplatok za poskytnutie úveru v iných bankách. Žiadateľ by mal zároveň počítať s poplatkom za vedenie úverového účtu, ktorý môže mesačne dosiahnuť aj 100 korún.
Navýšenie
Lízingové spoločnosti spravidla pri svojich orientačných kalkuláciách uvádzajú aj takzvaný lízingový koeficient alebo nájomný faktor. Ide o podiel celkových financií zaplatených nájomcom počas celej dĺžky trvania lízingového vzťahu a obstarávacej ceny splácaného predmetu. Nie všetky lízingové spoločnosti však tento faktor počítajú úplne rovnako. Preto nie je tento ukazovateľ vždy porovnateľný.
Lízingový koeficient vyjadrený ako podiel sumy uhradenej klientom počas celej dĺžky zmluvy a obstarávacej ceny auta však nezohľadňuje poplatky, ktoré s lízingom súvisia. Preto by nemal byť jediným kritériom porovnávania ponúk.
Podobné je to aj s úrokovými sadzbami v prípade bankových úverov. Tiež nezohľadňujú poplatky, ktoré sú s pôžičkou spojené. Okrem toho vo väčšine bánk výška výslednej dohodnutej úrokovej sadzby priamo závisí od dĺžky splatnosti pôžičky a od celkovej bonity dlžníka.
(Ne)povinné poistenie
Pri porovnávaní lízingu a bankového úveru by mal klient brať do úvahy aj havarijné poistenie. To je totiž povinnou súčasťou každého lízingu. Zákazník si môže vyberať iba poisťovňu. Banky v niektorých prípadoch môžu vyžadovať zabezpečenie úveru vinkuláciou (viazaním) havarijnej poistky vo svoj prospech. Vo všeobecnosti však nie je povinná ako pri lízingu.
Napriek tomu by o nej mal klient určite uvažovať. Pretože aj keď sa po dopravnej nehode vozidlo stane nepojazdným, zákazník musí splatiť zvyšok požičaných peňazí. A v tom mu môžu peniaze z poistenia pomôcť.
Lacnejšie cez lízingovku
Výška ročného havarijného poistného sa počíta ako percentuálny podiel z maloobchodnej ceny automobilu. Preto čím drahšie vozidlo si človek kupuje, tým viac bude platiť. Okrem typu
a ceny vozidla rozhoduje o výške splátok havarijného poistenia aj zmluva poisťovne s konkrétnou lízingovou spoločnosťou. Lízingoví klienti majú pritom sadzby spravidla nižšie ako keby si poistenie automobilu vybavovali individuálne. Čo prináša výhodu financovania na lízing aj oproti zákazníkom, ktorí si kupujú vozidlo na spotrebný úver.
Dôležitý je rozsah krytia
Dôležitým faktorom ceny havarijného poistenia je rozsah krytia škôd. Teda výška poistnej sumy a podmienky, za ktorých motorista peniaze získa. Ale aj toho aké poistné riziká si zvolí. Či sa rozhodne iba pre haváriu, živelnú udalosť, krádež alebo aj úrazové poistenie posádky.
Čím je poistenie rizík vo všeobecnosti väčšie, tým viac bude klient v pravidelných lízingových splátkach platiť. V tomto prípade - podobne ako aj pri iných typoch poistenia, by však mali byť vždy rozhodujúcim kritériom poskytované služby. Pri dopravnej nehode alebo odcudzení splácaného vozidla totiž zákazník môže často na lacnú havarijnú poistku aj doplatiť.
Autor: PETER VILÁGI www.mfc.sk