v priemernej zadlženosti občanov. Rozdiel je daný mentalitou našich obyvateľov a tiež aj odlišným vývojom v predchádzajúcom období.
V minulosti sa splátkový predaj orientoval v podstate len na obmedzený okruh tovarov a prevažná časť pôžičiek bola monopolizovaná Slovenskou sporiteľňou ako jediným bankovým subjektom pre občanov. Po zmene spoločenského zriadenia v roku 1989 sa postupne na trhu etablovali spoločnosti, ponúkajúce finančné služby orientované na celý sortiment spotrebných tovarov. Vzhľadom na tomu, že tieto služby umožňovali jednoduchým spôsobom zabezpečiť nákup tovaru bez zbytočnej administratívy, veľmi rýchlo si získali obľubu medzi spotrebiteľmi a obraty spoločností, ktoré ich ponúkali, rástli úmerne s rozširujúcou sa ponukou.
Širšia ponuka služieb
V deväťdesiatych rokoch vstúpili na slovenský trh nadnárodné spoločnosti, ktoré pôsobia v členských štátoch Európskej únie
s novými produktmi služieb, čím rozšírili rozsah ponuky v tejto oblasti ešte pred vstupom Slovenska do európskeho spoločenstva. Rozšírením konkurenčného prostredia sa kvalita ponúkaných služieb ako aj výhodnosť pre spotrebiteľov zlepšila.
V oblasti kvality ponúkaných služieb došlo vstupom do Európskej únie k uplatneniu jednotných pravidiel, ktoré boli implementované do nášho právneho poriadku hlavne v oblasti ochrany práv spotrebiteľa. Zároveň sa na pôde Európskej únie pripravujú pravidlá pre otvorenie európskeho trhu s finančnými službami, čím sa vytvoria podmienky pre ich poskytovanie v rámci celoeurópskeho spoločenstva.
Jednotné pravidlá
Významným prvkom uplatňovania jednotných pravidiel v rámci EU bolo zavedenie jednotného ukazovateľa výhodnosti poskytovanej finančnej služby tzv. ročnej percentuálnej miery nákladov, ktoré reprezentuje mieru navýšenia poskytnutých finančných prostriedkov spoločnosťami. Je na škodu, že uvedený parameter nebol dostatočne medializovaný
a niektoré, hlavne bankové inštitúcie, nerešpektovali platný zákon a naďalej uvádzali pri propagovaní svojich produktov úrokovú sadzbu čím dochádzalo k skresľovaniu výhodnosti ponúkaných služieb a spotrebiteľ nemal reálnu možnosť porovnať jednotlivé produkty, čo bolo hlavným zmyslom smernice EU a aj nášho zákona o spotrebiteľských úveroch.
Všeobecne však možno konštatovať, že trh splátkového predaja na Slovensku sa ešte stále rozvíja a jeho podiel na maloobchodnom obrate významne rastie. Objem prefinancovaných úverov spoločnosťami asociácie splátkového predaja za rok 2005 predstavoval čiastku 14 457 mil. Sk čo v prepočte na priemernú hodnotu úveru predstavuje približne 1,5 mil. uzatvorených zmlúv. Naviac v registrujeme výraznú angažovanosť bánk v tomto segmente trhu. Podľa predbežných odhadov podiel splátkového predaja na trhu sa pohybuje v rozsahu 20 - 30 % celkového maloobchodného obratu. Spoločnosti združené v asociácii splátkového predaja zrealizovali v uplynulom roku cca 95 % objemu obchodov z celkového predaja na splátky.
Mení sa sortiment
Vzhľadom na rozširujúcu sa ponuku služieb splátkových spoločností sa mení aj chovanie spotrebiteľa, keď v nedávnej minulosti spotrebitelia nakupovali na splátky iba spotrebnú elektroniku a preferovali dlhšiu dobu splácania. V súčasnosti sa tento trend obracia smerom ku kratšej dobe splácania a rozširuje sa záujem spotrebiteľov aj o iné komodity. Novým prvkom v záujme spotrebiteľov je nákup služieb na splátky, napr. nákup dovoleniek, stomatologické služby a podobne. Významne však rastie záujem o tzv. revolvingové úvery, kde má klient možnosť určiť si úverový rámec t. j. objem finančných prostriedkov, ktoré má k dispozícii.
Slovenskí zákazníci tak, ako ostatní obyvatelia krajín Európskej únie, si zvykajú žiť na dlh. Za zmienku stojí aj fakt, ktorý potvrdil reprezentatívny prieskum v rámci EU, že slovenskí spotrebitelia sú oveľa disciplinovanejší pri splácaní poskytnutých finančných prostriedkov ako spotrebitelia v okolitých krajinách vrátane starších členov Európskej únie.
Asociácia organizácií splátkového predaja
Asociácia organizácií splátkového predaja pôsobí na Slovensku od roku 1998 a združuje všetky relevantné subjekty, ktoré aktívne pôsobia v oblasti splátkového predaja.
Pri svojom založení si definovala viaceré ciele. Prvým je dohliadať, aby sa členské spoločnosti asociácie správali v súlade s jej stanovami, rešpektovali platné zákony a dodržiavali etický kódex asociácie. Zároveň sa asociácia snaží riešiť problematiku legislatívneho rámca činností spoločností v spolupráci s orgánmi štátnej správy. Významnou úlohou našej asociácie je aj vytváranie mechanizmov na ochranu pred nepoctivými klientmi, ktorá spočíva v príprave a vytvorení databázy takýchto klientov. Vytvorenie databázy by malo prispieť k ďalšiemu skvalitneniu poskytovaných služieb a v náväznosti na pripravovanú legislatívu európskej komisie dopomôcť k splneniu podmienok pre zodpovedné úverovanie spotrebiteľov. To si bude vyžadovať od spoločností združených v asociácii dôsledne preverovať solventnosť zákazníka pred poskytnutím finančných služieb.
Pôda asociácie slúži taktiež na výmenu informácií o podnikateľskom prostredí a skúseností z uplatňovania produktov spoločností na slovenskom trhu. Pretože väčšina spoločností pôsobí aj na iných trhoch členských štátov Európskej únie, dochádza k výmene informácií o situácii v oblasti predaja na splátky.
Autor: STANISLAV HROŠ