V salóniku hotela Hyatt v Belehrade je ráno tma. Odrazu vojde energický Talian v slnečných okuliaroch, pustí disco hudbu a začne nastavovať osvetlenie. Vynára sa van Goghov Portrét doktora Gacheta, Gauguinove Tahiťanky na pláži, Degasova Baletka v bielom, Monetove Lekná. Aj so slávnymi podpismi.
Nesedí na tom, že cena obrazov, z ktorých niektoré sa nachádzajú v top 5 najdrahších obrazov na svete, sa tu pohybuje okolo 2000 eur. Ten Talian je autor diel, maliar Daniele Dondé.
Vaše začiatky s falzikátmi sú známe. Zdediť otcovu zbierku obrazov bolo skvelé, no predávať ich a pritom zistiť, že ide o falošné diela, sklame. Naozaj ste začali tvoriť falzifikáty pre to sklamanie?
„Naozaj. Žiaľ, až 50 percent zbierky boli falošné diela. Súčasne to však bola sila. Uvidel som obrovský talent umelcov, ktorí robia v tieni veľkých majstrov. Chcel som ich talent objaviť a legitimizovať. Na začiatku 80. rokov som preto v spolupráci s galériami a políciou začal hľadať falzifikáty a ponúkol som im vážnu prácu ako legálnym falzifikátorom.“
Pravosť diela sa však aj dnes ťažko dokazuje.
„Horšie to bolo v 70. a 80. rokoch, vtedy to bol biznis. V minulosti sa diela nakupovali len na základe dôvery ku galeristovi. Za posledných päťdesiat rokov sa to veľmi zmenilo. Treba tiež rozlišovať medzi kopírovaním a falzifikátmi. Falzifikát ide viac do detailov - všíma si aj kvalitu plátna, farieb, techniku. Na svete nie je viac než pol stovky falzifikátorov. Nehovoríme však o umelcoch v Ázii, ktorí kopírujú diela.“
Opovrhuje legálny falzifikátor nelegálnymi kópiami?
„Bojujem s gangmi umelcov, ktorí sa podieľajú na čiernom trhu s umením. V Belehrade sme dostali informáciu, že by so mnou chcel spolupracovať nelegálny falzifikátor. To je pre mňa neprípustné. Nechcem zažiť to čo pred dvadsiatimi rokmi.“
Je tu obraz od Klimta, Moneta, van Gogha a ďalších. Nie je ťažké napodobňovať také rôznorodé štýly?
„Stále ich študujem, chodím do galérií a múzeí po celom svete, aby som pochopil techniky. Mojím štýlom však je expresionizmus. Som špecialista na van Gogha. Keď maľujem Renoira či Degasa, spoluprácujem s ďalšími desiatimi talianskymi falzifikátormi, ktorých som objavil pred dvadsiatimi rokmi a s ktorými som vystavoval. Kým som ich našiel, tiež maľovali nelegálne.“
Na van Goghových obrazoch môže divák silne cítiť jeho psychickú chorobu. Ako sa to študuje?
„Pred 60 - 70 rokmi sa nedalo falšovať van Gogha, lebo na to neexistoval dostatok materiálu. Okrem techniky sa musím naučiť svetlo. Dostávam od galérií obraz digitálne rozobraný do detailov, takže presne vidím pohyby štetcom. Samozrejme, bez talentu by to nešlo. A tiež som trochu šialený. Ale to sme všetci.“
Klimtova Adela sa stala v lete najdrahším obrazom, medzičasom ju už predbehli iné. Za koľko predávate Adelu vy?
„Vo svojej knihe uvádzam, že každý môže vlastniť umelecké dielo. To je moja politika. Keď cestujeme, prispôsobujeme ceny danej krajine. Na Balkáne a vo východnej Európe predávame obrazy lacnejšie než v západnej Európe. Tam je aj prenájom za priestory drahší a ľudia môžu zaplatiť viac. Ak vidím, že niekto má záujem o dielo a nemôže si ho dovoliť, zľavím. Nechcem, aby umenie bolo len pre hŕstku bohatých ľudí.“
Walter Benjamin hovoril o aure diela, ktorá sa stráca pri jeho reprodukciách. Nemyslíte, že to platí aj pri falzifikáciách?
„V roku 1984 som sa stretol s Andym Warholom. Kúpil si odo mňa van Gogha a spýtal sa ma, prečo nádhernú Monu Lisu môže mať len jeden človek alebo môže byť len v jednej galérii. Pekné veci by mali byť pre všetkých. Vďaka mne van Gogh stále žije. Myslíte si, že známe van Goghove diela budú niekedy tu, v belehradskom múzeu? Nasadnúť do lietadla a ísť na výstavy do Paríža či New Yorku si môže dovoliť možno päť percent obyvateľov Belehradu. My sme tu pre tých 95 percent.“
Pred vchodom na výstavu je váš plagát s osobnosťami, s ktorými ste sa stretli - Ján Pavol II., Frank Sinatra, Sophia Loren a ďalší. Vlastnia vaša diela?
„Áno, napríklad pápež si objednal Modiglianiho, Moneta a Degasa, ktoré umiesnili do jeho privítacích priestorov.“
Pri vašej nedávnej výstave v Prahe ste sa stretli s Karlom Gottom. Čo hovoríte na jeho maľby?
„Diela sú dobré, trochu expresionistické, má talent a podľa mňa je skvelý človek. Jeho maľby vyzerajú, ako keby sa pozeral pri koncerte z pódia na javisko.“
![]() Van Goghove Slnečnice sa vydražili v Londýne za 39 921 750 dolárov. Dondé ich predáva v hoteloch za asi 2000 eur. FOTO – ARCHÍV DE DONDÉ |
Autor: Belehrad – Bratislava