
Budúce haly francúzskej spoločnosti Plastic Omnium,ktorá chce na Záhorí postaviť dva závody a investovať 2,5 mld Sk.
FOTO - TASR
Napojenie parku na cestnú sieť sa posúva o štvrť roka a napojenie na železničnú sieť takmer o rok. Pre denník SME to potvrdil minister hospodárstva Ľubomír Harach.
„Niektoré termíny bolo potrebné upraviť, pretože ich nebolo možné splniť,“ skonštatoval. Spustenie výroby v priemyselnom parku, ktoré bolo plánované na leto tohto roka, sa tak podľa neho oddiali na koniec septembra.
„Posuny na Záhorí sú, pretože musíme rešpektovať všetky požiadavky okolo prípravy územného plánu a stavebného povolenia. Dnes sme so všetkými inštitúciami v záverečnej fáze a v dohľadnom čase by sme mali stavebné povolenie dostať,“ povedal pre SME člen predstavenstva a hovorca spoločnosti Volkswagen Slovakia (VW) Jozef Uhrík.
Odklad z leta na september podľa Uhríka neovplyvní výrobu prvých sérií nového modelu terénneho vozidla Colorado. „Máme pripravené provizórne riešenie cestnej komunikácie počas výstavby a oficiálna cesta bude k dispozícii na jeseň,“ skonštatoval. Podľa neho je už doriešený aj výkup pozemkov pre hlavnú časť parku a prebieha ešte odkup pôdy pre infraštruktúru. Proti priebehu výstavbu parku sa podľa Uhríka neozývajú ani protestné hlasy z Nemecka.
Projekt automobilového parku už koncom októbra minulého roka schválila vláda. Situácia si však vynútila schválenie ďalšieho materiálu na jej poslednom zasadní. Zmena požiadaviek na železničnú vlečku totiž znamená jej predĺženie z 300 na 2350 metrov, z toho ročný odklad. Oddialenie napojenia na cestnú sieť si vyžiadala transformácia Štátneho fondu cestného hospodárstva, ktorý sa má už k 1. júlu tohto roka včleniť pod ministerstvo dopravy. Tým sa mení aj financovanie prípojky. Vláda tiež rátala s tým, že v čase čerpania prostriedkov na výstavbu infraštruktúry parku už bude v platnosti zákon o priemyselných parkoch. Ten by umožnil použiť časť z 500 miliónov vyčlenených na priemyselné parky pre tento rok. Zákon však zatiaľ neschválil parlament a vláda preto minulú stredu odsúhlasila uvoľnenie peňazí podľa zákona o štátnej pomoci (195 miliónov na železničnú prípojku a 60 miliónov na vybudovanie kanalizácie).
Cieľom projektu automobilového parku je zníženie logistických nákladov VW. Areál, v ktorom sa sústredí 15 dodávateľov automobilky pre Colorado, ale i ďalšie modely, sa nachádza len 15 kilometrov od bratislavského závodu. To umožní realizovať dodávky komponentov a celých podskupín v režime „Just in Time“. Do roku 2002 sa tak produkcia VW na Slovensku zvýši na 1200 áut za deň, čo znamená nárast ročnej výroby na 270-tisíc vozidiel. Len v Bratislave to vyvolá dopyt po 2700 nových pracovníkoch a v priemyselnom parku má vzniknúť ďalších 1200 miest. Vstup zahraničných výrobcov do parku „naštartuje“ aj výrobu komponentov v ostatných lokalitách Slovenska. Väčšinu prostriedkov na výstavbu parku poskytne hlavný investor, spoločnosť Auto-priemyselný park, s. r. o. Lozorno. Tá vybuduje výrobné kapacity s predpokladanými nákladmi 2,7 miliardy korún. Prípravu výstavby, ktorá zahŕňa aj výkup pozemkov a vyňatie z lesného fondu s nákladmi 78 miliónov Sk, zabezpečí FNM SR.
TOMÁŠ KURTANSKÝ