Vynakladajú síce státisíce korún na zisťovanie parametrov akéhosi priemerného zákazníka, poradie dôležitosti vlastností výrobku či preferovaných značiek, ale o tom, ako sa pri nakupovaní naozaj správajú, toho veľa nevedia.
Je to o to paradoxnejšie, že práve akt kúpy výrobku alebo služby je tým najdôležitejším momentom, kedy sa ukáže, či marketingové úsilie firmy bude korunované úspechom, alebo nie. A to tisíckrát denne, vždy znova a znova pri každom jednom individualizovanom nákupe.
To dá predsa zdravý rozum, že priemerný spotrebiteľ neexistuje. Čo spotrebiteľ, to iný spôsob nakupovania. Niekto chce vyslovene najnovší výrobok, iný ide po cene. Pre niekoho je dôležité mať pri nakupovaní komfort a pohodlie, pre iných je to spoločenská udalosť. Sú takí, ktorí k nakupovaniu pristupujú obozretne, ba až podozrievavo, a tiež takí, ktorým je to úplne jedno a chcú to mať rýchlo za sebou.
Tu je zopár citátov konkrétnych spotrebiteľov z prieskumu nákupného správania: „Bola som si nakúpiť oblečenie, lebo som sa po 5 rokoch rozišla s priateľom, je to dobré na nervy“ alebo: „Nechcem to, čo majú všetci navôkol, preto stále hľadám nové a nové veci“, alebo: „Pokiaľ nemám prehľad, neurobím si to svoje „kolečko“, bezhlavo nenakupujem“, alebo: „Nakupovanie je otrava, zbytočná strata času“ ... atď.
Každý z nás má svoj vlastný, jedinečný spôsob nakupovania. A hoci si to ani neuvedomujeme, tento unikátny vzorec nakupovania uplatňujeme bez ohľadu na to, či kupujeme jogurty, topánky, alebo spotrebný úver. Svoju integritu predsa nezmeníme zakaždým len preto, že kupujeme inú kategóriu tovaru či služieb.
Autor: MARIAN TIMORACKÝ, marketingový konzultant