Vládny špeciál sa vráti z Ruska po štyri a pol roku

BRATISLAVA - Jeden z dvoch vládnych špeciálov TU-154, ktorý bol od októbra 2002 rozmontovaný v ruskom meste Samara, ...

BRATISLAVA - Jeden z dvoch vládnych špeciálov TU-154, ktorý bol od októbra 2002 rozmontovaný v ruskom meste Samara, sa po modernizácii vráti na Slovensko. Oprava lietadla sa totiž pred niekoľkými týždňami opäť rozbehla. Podľa informácií SME by malo na domovské letisko v Bratislave priletieť v apríli 2007.

"Všetky veci z ruskej strany, vrátane uvoľnenia prostriedkov z ruského ministerstva financií, to všetko prebehlo," povedal SME Ivan Šubrt zo spoločnosti Willing, ktorá má na starosti dohľad nad prácami financovanými z deblokácie ruského dlhu. Špeciál by podľa zmluvy mali opraviť do pol roka od účinnosti zmluvy, teda od momentu, kým opravárne v Samare dostali od ruského štátu na účet príslušné peniaze.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

S prácami sa začalo až v októbri, aj keď ruská vláda s opravou súhlasila v lete 2005. Šubrt to zdôvodňuje zdĺhavým vyjasňovaním si podmienok opravy, administratívnymi problémami spojenými s ruskými colnými predpismi, ale aj istým zdržaním na strane slovenského ministerstva vnútra, ktoré je vlastníkom lietadla s medzinárodným označením OM-BYO.

"To, čo sa medzi súkromnými firmami normálne vyrieši tak za dva mesiace, tak to trvalo niekedy aj osem mesiacov," povedal Šubrt. "Papierový kolobeh" podľa neho neprebiehal optimálne. Domnieva sa, že ďalší odklad o niekoľko týždňov by ešte mohlo spôsobiť meškanie dodávok dielcov nad rámec opravy, ktoré malo zabezpečiť slovenské ministerstvo vnútra.

Minister vnútra Robert Kaliňák však hovorí o tom, že na čas, ktorý špeciál strávil nečinne v Samare, mali vplyv hlavne administratívne prekážky na ruskej strane. "Oprava nemala štandardné financovanie. Keby sme platili v hotovosti, tak tam skoro päť rokov nestojí," povedal.

SkryťVypnúť reklamu

Kaliňák hovorí, že slovenské letectvo treba prebudovať a "spraviť prienik medzi obranou a vnútrom". Armáda podľa neho aj tak musí nakúpiť nové lietadlá. Odhaduje, že špeciály ruskej výroby za približne päť rokov dolietajú.

Oprava oboch slovenských špeciálov by mala stáť spolu 11,9 milióna dolárov (336,8 milióna korún), z toho lietadla OM-BYO 6,9 milióna dolárov. Firma Willing dostane z celkovej sumy 5 percent - teda zhruba 17 miliónov korún. Ivan Šubrt povedal, že sa cena nebude meniť, aj keď špeciál bude vybavený súčiastkami a prístrojmi, ktoré v pôvodnom rozpočte neboli.

Na lietadle momentálne robia generálku, mení sa celý interiér, k prístrojovému vybaveniu sa pridáva satelitná navigácia, protikolízny systém, nové komunikačné prostriedky a radar. Malo by ísť najmä o prístroje západnej výroby. Bez väčšiny z nich by lietadlo nemohlo lietať, keďže dnes nespĺňa medzinárodné predpisy pre civilné trasy.

SkryťVypnúť reklamu

V interiéri by mala byť nadštandardne vybavená salónna časť s polohovateľnými kreslami a gaučom pre najvyššieho ústavného činiteľa. Za ním bude oddelený priestor pre VIP členov delegácie a štandardnú časť podobnú turistickej triede. Tam bude sedieť ochranka, sprievod alebo novinári. TU-154 bolo vyrobené ako špeciál v roku 1989 v Sovietskom zväze a jeho interiér vyzeral podľa toho.

Po návrate TU-154 by mal do Ruska odletieť druhý špeciál - o trochu modernejší Tupolev s označením OM-BYR. Jeho oprava bude menej rozsiahla, keďže je novší, v lepšom stave a už nepotrebuje úpravy salónnej časti, ktorá bola kompletne prerobená izraelskou firmou v roku 1998, počas výroby lietadla v Rusku. Toto lietadlo má napríklad aj kúpeľňu so sprchovým kútom.

SkryťVypnúť reklamu

OM-BYR by malo prejsť generálkou a aj modernizáciou niektorých prístrojov. V dielňach by podľa Šubrta mal byť ďalších približne päť mesiacov.

Letka ministerstva vnútra má aj dva jednomotorové stroje Jak-40. Tie pochádzajú zo 70. rokov, sú oveľa menšie a používajú sa na kratšie lety.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  4. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  5. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  6. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy?
  7. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy
  8. Viete, ako prekonať zlý cash flow aj transakčnú daň?
  1. Sviatočný Devín otvárame pre všetkých
  2. Črevné problémy, pohlavné choroby či poškodenie kože
  3. Nízke úspory a dôchodky? Tieto 3 faktory ovplyvnia Slovensko
  4. Lesopark Hlboké slávnostne otvára svoje brány
  5. Veda je pre Jaroslava Ferenca spôsob, ako zužitkovať kreativitu
  6. McDonald’s otvoril svoju prvú reštauráciu v Spišskej Novej Vsi
  7. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží
  8. Precvičte si mozog s Tréningom pamäti. Predplatné sa oplatí
  1. Nový symbol Bratislavy je hotový. Pozreli sme sa, ako vyzerá 16 411
  2. Kde najradšej nakupujeme potraviny? Toto je srdcovka Slovákov 9 682
  3. Sedemnásť hotelov pre rodiny s deťmi, kde si oddych užijú všetci 8 155
  4. Čo môže spôsobiť minúta navyše pri pražení kávy? 7 494
  5. Hotely Falkensteiner: Letný raj na chorvátskom pobreží 5 112
  6. Pozrite sa na prvú zastávku vytvorenú 3D tlačou 4 673
  7. Čo by ste robili, keby ste zo dňa na deň prišli o prácu? 4 442
  8. Ako často treba čistiť fasádu? Niektoré si vystačia samy 4 373
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu