raty. Delvita je už štvrtým obchodným reťazcom, ktorý sa rozhodol z Česka odísť. Táto značka pred niekoľkými mesiacmi opustila aj slovenský trh.
„Rozhodnutie bolo veľmi ťažké. Akceptovali sme však záujmy našich českých partnerov i trhové prostredie. Myslíme si, že spojenie Delvity s niektorým z českých reťazcov umožní zlúčenej firme, aby bola na trhu viac konkurencieschopná,“ uviedla spoločnosť. Vďaka predaju českých Delvít sa chce teraz viac sústrediť na perspektívnejšie trhy. Hovorca Delvity Petr Uchytil povedal, že česká pobočka nebude rozhodnutie vedenia Delhaize ani prípadné rokovania so záujemcami o tuzemské obchody Delvita komentovať.
O odchode Delhaize z Česka sa na finančných trhoch špekulovalo už dlhšie. Odborníci hovorili, že Delhaize sa spojí s holandským rivalom Ahold. Rokovania maloobchodných gigantov sa však podľa niektorých zdrojov skončili. Delhaize sa k nim zatiaľ nevyjadrila. Ahold pritom pred niekoľkými dňami oznámil, že sa sťahuje zo slovenského trhu, na ktorom prevádzkuje hypermarkety Hypernova a niekoľko predajní Albert. Ahold chce opustiť strednú Európu, ale zostane v Česku, kde chce posilniť svoju pozíciu. Teraz Ahold v Česku prevádzkuje spolu 297 supermarketov Albert a hypermarketov Hypernova. Hovorkyňa Ahold Czech Republic Kateřina Pecinová na otázku, či reťazec má stále záujem o českú Delvitu, odpovedala neurčito. „Budeme sa zaoberať všetkými možnosťami zvýšenia hodnoty pre akcionárov a našich ďalších partnerov.“
Delvite v minulom roku medzi desiatimi najväčšími českými obchodníkmi patrilo posledné miesto. Vlani v Česku podľa auditovaných výsledkov prehĺbila stratu na takmer 839 miliónov korún zo 185 miliónov v roku 2004.
Neuhradená strata Delvity z minulých rokov na konci minulého roka bola ďalších 1,75 miliardy korún. Tržby Delvity za predaj tovaru v minulom roku medziročne klesli asi o 470 miliónov na 8,4 miliardy korún. Supermarketové reťazce, medzi ktoré Delvita patrí, v Česku v posledných rokoch strácajú pozíciu, pretože ich z trhu vytláčajú dravé diskontné predajne a hypermarketové reťazce. Supermarkety majú na celkovom obrate 50 najväčších obchodníkov asi 17–percentný podiel. Diskontné predajne, ktoré expanziu v Česku začali neskôr, za nimi zaostávajú len o jedno percento. Podiel hypermarketov je 41 percent.
Z českého trhu vlani odišiel Julius Meinl, ktorý predal bezmála 60 predajní reťazcu Ahold. V tomto roku Texco Stores ČR kúpilo 11 hypermarketov francúzskej spoločnosti Carrefour a 27 supermarketov nemeckého reťazca Edeka. Podľa odborníkov v nasledujúcich rokoch opustia Česko ďalšie dva veľké obchodné reťazce.
Niektoré maloobchodné reťazce však chcú svoje siete rozširovať. Napríklad firma SPAR, ktorá teraz v Česku riadi len veľké hypermarkety Interspar. V tomto roku na českom trhu začne budovať rozsiahle siete malých supermarketov.