• Veľká Británia - USA 2006 • Námet: P. D. James • Scenár: Alfonso Cuarón, Timothy J. Sexton, David Arata, Hawk Ostby, Mark Fergus • Réžia: Alfonso Cuarón • Kamera: Emmanuel Lubezki • Hudba: John Tavener • Hrajú: Clive Owen, Julianne Moore, Michael Caine, Chiwetel Ejiofor • Premiéra v SR: 9. novembra
Informačné materiály, ktoré na tohtoročnom festivale v Benátkach sprevádzali svetovú premiéru snímky Alfonsa Cuaróna Potomkovia ľudí, zmiatli mnohých tak, že ich štítivo obchádzali, alebo priamo odhadzovali.
Zámerne strohý vzhľad propagandy vyrábanej sprejom na kolene ani čo by z oka vypadol tuctom letákov rôznych dnešných spolkov typu Vesmírní lidé. Kto sa nechal odradiť, môže ľutovať, pretože Potomkovia ľudí sú skvelý vedecko-fantastický triller, sociálno-kritická antiutópia a zároveň i symbolická dráma s mnohými náboženskými motívmi.
Píše sa rok 2027 a na svete sa už 19 rokov nenarodilo žiadne dieťa. Ľudstvo vymiera v kŕčoch násilia, nepokojov a vojen. Relatívny mier a poriadok v Británii sa darí udržať len za cenu totalitného režimu.
Úradník Theo (Clive Owen) bol kedysi aktivistom, ale teraz sa usiluje žiť nenápadný tuctový pokojný život. Minulosť si ho však nájde. Nielen v podobe starého priateľa, hipíka Jaspera (Michael Caine), ale i niekdajšej milenky Julian (Julianne Moore), dnes veliteľky ilegálnej odbojovej skupiny.
Tá požiada Thea, aby pomohol z krajiny dostať ilegálnu prisťahovalkyňu čiernej pleti Kee (Clare-Hope Ashitey). Nie je to ľahké, pretože štát kontroluje všetko. Ba čo viac, Kee chcú získať i rôzne opozičné skupiny. Je totiž tehotná. Vo svete bez detí sa to rovná zázraku, ale i mocnému politickému nástroju.
Theo s pomocou Jaspera a ďalších ľudí musí dostať Kee z Británie prv ako porodí.
Lenže svet za britskými hranicami sa zbláznil. Každý bojuje: moslimovia, komunisti, černosi, Balkánci...
Obraz smutnej budúcnosti je prepracovaný do najmenšieho detailu. Stavby, kostýmy, rekvizity predmety dennej potreby, mesto Londýn i celý životný štýl. Všetko je dôsledne a zdôvodniteľne pozmenené. Znalci automobilov užasnú nad vtipnými premenami vozidiel známych značiek. Vyznávači módy posmutnejú.
Rovnako presvedčivá, logická a zároveň desivá je vízia sveta, v ktorom všetci vedú vojnu a pritom sú rovnako odsúdení na smrť. Dnešok, len o trpký krok ďalej. Zajtrajšok, aký ho dnes pripravujeme našim potomkom. Prostoduchá čierna Kee v ôsmom mesiaci tehotenstva je pre tento svet spasením, alebo matkou spasiteľa?
Cuarón dômyselne a nevtieravo pracuje aj s ďalšími motívmi, ktoré poznáme a máme radi. Je to nielen lietajúce nafukovacie prasa nad londýnskou Batterseas Power Station, známe z albumu Pink Floyd Animals.
Byrokrat Theo, ktorý sa stane revolucionárom a hrdinom, je rodným bratom Sama Lowryho z Brazilu Terryho Gilliama. A, prirodzene, aj Orwellovho Winstona Smitha.
A v neposlednom rade, Potomkovia ľudí nie je len vynikajúce sci-fi, ale aj veľmi dobrý film s invenčnou réžiou, originálnou prácou kameramana (Zlatá Osella za technický prínos pre Emmanuela Lubezkého) a zaujímavými hereckými výkonmi.