sov.
Investícia Kie sa tak zvýši z plánovaných 800 miliónov eur na približne miliardu. Hovorca automobilky Dušan Dvořák včera potvrdil, že spoločnosť už oficiálne požiadala ministerstvo hospodárstva o poskytnutie dodatočnej štátnej pomoci.
Pôvodná výška štátnej podpory schválená pre Kiu bola podľa informácie agentúry SARIO 113,8 milióna eur (asi 4,1 miliardy korún). Štátna podpora sa vypláca postupne.
Podľa pravidiel Európskej únie môžu byť investičné stimuly maximálne do výšky 15 percent uznateľných nákladov investície. Kia zvýši investíciu o zhruba 200 miliónov eur. Ak by dodatočne uznané náklady boli v tejto výške, Kia by mohla dostať od štátu ďalších 30 miliónov eur (1,08 miliardy korún).
Stanovisko ministra hospodárstva Ľubomíra Jahnátka sa nám včera nepodarilo získať, keďže je na oficiálnej návšteve Ruskej federácie.
Motory sa budú vyrábať u nás
Maximálnu produkciu áut a motorov chce Kia vo svojom žilinskom závode dosiahnuť v roku 2009. V tomto roku chce vyrobiť vyše 5-tisíc áut. V ďalšom roku by malo z výrobných liniek automobilky zísť 150-tisíc vozidiel a v roku 2008 225-tisíc áut. Bude to však závisieť od dopytu na európskom trhu.
Výroba motorov bude kopírovať výrobu automobilov a kapacita sa bude postupne zvyšovať v priebehu nasledujúcich troch rokov.
Kia je jedinou automobilkou na Slovensku, ktorá má u nás postavenú aj motoráreň. PSA Peugeot Citroen a Volkswagen dovážajú do svojich závodov na Slovensku už hotové motory. Je to však preto, že ide o európske automobilky, ktoré majú svoje motorárne vybudované už inde v Európe.
Výroba s vyššou pridanou hodnotou
Podľa Jána Lešinského, prezidenta Spolku automobilových inžinierov a technikov Slovenska, v prípade motorov ide o výrobu s vyššou pridanou hodnotou. V závode sa budú vyrábať benzínové motory s objemom 1,4 a 1,6 litra a dieselové motory s objemom 1,6 a 2,0 litra. „V rámci výroby motorov budeme opracovávať hlavné časti motora, ako je blok, hlava a kľukový hriadeľ, ktoré sa budú dodávať do závodu ako odliatky. Po opracovaní jednotlivých častí nasleduje samotná montáž motorov,“ povedal Dvořák.
Lešinský predpokladá, že automobilka bude postupne najmä väčšie motorové časti hľadať u slovenských dodávateľov. Bude to príležitosť najmä pre výrobcov ľahkých kovov. Okrem toho výroba motorov môže na pracovný trh priniesť širšiu ponuku pracovných miest. Po rozbehu výroby automobilky Hyundai v českých Nošoviciach by sa podľa Lešinského mohla výroba motorov v žilinskom závode zdvojnásobiť. V závode by sa tak mohlo vyrábať 600-tisíc motorov ročne.
Automobilka dnes zamestnáva viac ako 1 500 ľudí. Celkovo plánuje zamestnať 3-tisíc ľudí do roku 2009.
Autor: of