adovalo významný objem investícií a pozornosť manažmentu,“ odôvodnila svoj odchod spoločnosť. Na našom trhu patrí Aholdu podľa dostupných informácií z hľadiska obratu piate miesto. Spoločnosť chce svoje snahy v strednej Európe sústrediť výlučne na Česko.
Po odchode Aholdu zo Slovenska sa zrejme posilnia pozície jeho väčších konkurentov, myslí si Ľubomír Drahovský z agentúry Terno, ktorá sa venuje prieskumu trhu. „Odchod Aholdu by so slovenským trhom neurobil v podstate nič, pretože jeho pozície by si rozdelila konkurencia,“ povedal. Zámery holandského reťazca bolo podľa neho možné vyčítať aj z toho, že na Slovensku si doteraz nevybudoval logistické centrum. „Tým sa mu zdražovali distribučné cesty,“ povedal.
Ahold plánuje predať aj svoju americkú stravovaciu spoločnosť U.S. Foodservice. Reštrukturalizáciou spoločnosti sa snaží znížiť prevádzkové náklady o 500 miliónov eur do konca roku 2009.
Na Slovensku Ahold podniká prostredníctvom spoločnosti Ahold Retail Slovakia od roku 2001. V Poľsku si vybudoval centrálu pre región strednej Európy. S obratom zhruba sedem miliárd korún sa vlani zaradil na Slovensku na piatu priečku za reťazcami Tesco, Metro, Billa a Kaufland. V Česku pritom v minulom roku firma utŕžila zhruba päťkrát viac.
Na rozdiel od českého trhu sa Ahold na Slovensku nepresadil s menšími supermarketmi Albert. Kým v Česku ich má viac ako 260, na Slovensku od marca 2005 otvoril iba tri bratislavské predajne. „Spoločnosť ich zvykne prevádzkovať v prenajatých priestoroch, ktoré sa jej na Slovensku nedarilo nachádzať,“ povedal Drahovský.
Slovenskú sieť Aholdu momentálne tvorí okrem troch predajní Albert aj 22 hypermarketov Hypernova. Spoločnosť v krajine zamestnáva viac ako dvetisíc ľudí.
Zo Slovenska odchádza aj obchodný reťazec Carrefour, jeho predajne chce kúpiť Tesco. Na toto zlúčenie však musí dať súhlas protimonopolný úrad. Ten situáciu v súčasnosti analyzuje.
Autor: R