Sťažností na poštové služby nie je veľa

BRATISLAVA - Nie všetky darčeky nosí Ježiško, niektoré putujú aj Slovenskou poštou. Na rozdiel od Ježiška sa však pošte môže stať, že sa zásielka s darčekom stratí. Napríklad v prvom polroku tohto roka sa stratilo takmer dvetisíc zo 103 miliónov zásielok.

„Všeobecne sa dá povedať, že pri strate alebo poškodení zásielky za to zodpovedá poskytovateľ služby, teda Slovenská pošta,“ povedal podpredseda Poštového regulačného úradu Pavel Ďugel.

Pri zásielke smerujúcej do zahraničia je podľa hovorkyne poš­ty Bely Lisákovej zodpovedná tá pošta, v ktorej sa zásielka stratila. Voči klientovi je však podľa Ďugela zodpovedná Slovenská pošta. „Je to preto, že odosielateľ uzavrel zmluvu so Slovenskou poštou,“ povedal. Teda aj v prípade, ak ide list zo Slovenska napríklad do Nemecka a zásielku stratí Deutsche post, je zodpovednosť na pleciach Slovenskej pošty.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Odosielateľ a pošta uzatvoria zmluvu vždy vtedy, keď zásielku pošta preberie.

S reklamáciami v Slovenskej pošte súhlasí aj Lisáková. Je to najvhodnejší spôsob pátrania po zásielke, lebo tá môže mať v cudzine iné podacie číslo, povedala.

Ak však ide o obyčajný list bez podacieho čísla, nie je možné ho reklamovať. Odosielateľ totiž nemá o jeho odoslaní doklad. Pri týchto listoch sa ani nedá zistiť, kde sa stratili.

Ľudia sa nesťažujú

Hoci sa ročne stratí niekoľko tisíc zásielok, regulačný úrad neeviduje toľko sťažností. Napríklad vlani riešil celkovo len 55 sťažností na poštové služby. Z toho 28 bolo opodstatnených a len niekoľko z nich sa týkalo priamo straty zásielky. „Nie všetci sa sťažujú, lebo nevedia, aké majú práva,“ povedal Ďugel. Dodal, že klienti nepoznajú ani svoje povinnosti. „Je to vidno aj na sťažnostiach, ktoré dostávame.“

SkryťVypnúť reklamu

Pri niektorých sťažnostiach sa podľa Ďugela ťažko určí, kto má pravdu. Najmä pri nespokojnosti so zamestnancami pošty ide zväčša o tvrdenie proti tvrdeniu. Tieto prípady rieši úrad pri pravidelných rozhovoroch so zástupcami Slovenskej pošty.

Ako sa strate vyhnúť

Zákazník sa môže strate zásielky podľa pošty vyvarovať tým, že si vyberie správny poštový produkt. „Zákazník by mal zvážiť, čo je pre neho prvoradé, teda či mu záleží na rýchlosti, alebo bezpečnosti zasielaného tovaru,“ povedala Lisáková.

Napríklad obyčajné listy slúžia na zasielanie bežnej korešpondencie, ktorej strata nebude mať veľké následky. Ak však ide o dôležité dokumenty alebo drobné hodnotné predmety, tak by mal odosielateľ list poistiť. „Tu už je ručenie do výšky hodnoty tovaru, najviac však do výšky poistenia,“ povedala Lisáková zo Slovenskej pošty.

SkryťVypnúť reklamu

Akú náhradu škody môže zákazník dostať

20-násobok poštovej sadzby za službu doporučene (asi 600 Sk), ak ide o nedodanie doporučenej zásielky alebo o zničenie jej obsahu,

skutočná škoda, najviac však dvojnásobok najnižšej poštovej sadzby za každých 500 gramov obsahu (asi 130 Sk/500 g), ak ide o nedodanie nepoisteného balíka alebo o jeho poškodenie,

skutočná škoda, najviac však do uvedenej ceny, ak ide o nedodanie poistenej zásielky alebo o jej poškodenie,

trojnásobok zaplatenej poštovej sadzby, ak ide o poštovú zásielku so zaručenou lehotou dodania, ktorá nebola v tejto lehote dodaná (napríklad 790 Sk za kilovú zásielku, ktorá mala byť doručená do 10.00 hod.),

skutočná škoda v sume uvedenej v poštovom poukaze, ak ide o nedodanie alebo nevrátenie poukázanej platby v poštovom platobnom styku,

SkryťVypnúť reklamu

odosielateľovi patrí okrem náhrady aj vrátenie zaplatenej poštovej sadzby,

odosielateľovi nepatrí ušlý zisk ani iná následná škoda.

Slovenská pošta zodpovedá za škodu, ktorá vznikla

nedodaním vybranej poštovej zásielky,

dodaním poškodenej poštovej zásielky alebo stratou,

odcudzením,

poškodením alebo zničením poštovej zásielky počas odbernej lehoty a úložnej lehoty,

nedodaním poštovej zásielky so zaručenou lehotou dodania v lehote dodania podľa poštových podmienok,

Zdroj: Zákon o poštových službách (krátené)

Na čo sa ľudia

vlani sťažovali

nespokojnosť s priebehom a výsledkom reklamačného konania,

neprofesionálne správanie zamestnancov k používateľom poštových služieb a ich kvalifikácia,

všeobecná nespokojnosť s parametrami poštových služieb,

SkryťVypnúť reklamu

zatvorenie pošty počas hodín pre verejnosť,

nevyhovujúca územná dostupnosť poštových služieb,

oneskorené dodanie poštových zásielok,

strácanie, poškodenie a úbytok obsahu poštových zásielok,

nespokojnosť s dodávaním zapísaných zásielok nedoručenie oznámenia o uložení zásielky,

chybné dodávanie poštových zásielok.

Zdroj: Poštový regulačný úrad

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  4. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  7. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  8. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle
  2. Najlepšie zdroje železa: čo jesť pri jeho nedostatku
  3. NESTO ponúka nadštandardné bývanie na hranici mesta a prírody
  4. Majiteľka Boxito: Podnikanie zvláda vďaka multifunkčnému vozidlu
  5. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 %
  6. Ktoré signály tela predpovedajú mŕtvicu
  7. Kúsok Slovenska na tanieri: domáce potraviny sú stávka na istotu
  8. Jednoduché farebné premeny do bytu aj záhrady
  1. Viete správne založiť oheň? Podľa kachliara to robíte zle 11 168
  2. Nová hala v Istropolise zaplní chýbajúce miesto na mape kultúry 9 455
  3. Pokoj, výhľady a dobrá kuchyňa? Vyberáme desať hotelov na Ischii 4 907
  4. Bankroty a miliardové dlhy. Úspešný Trump je ilúzia 4 641
  5. Koniec nálepkovaniu a predsudkom medzi kolegami u tohto predajcu 2 554
  6. Ako sa z firmy na výrobu krbov stal líder v robotike? 2 231
  7. Roman Kukumberg ml.: Online hejty vedia bolieť viac ako bodyček 2 196
  8. Nová možnosť investovania s garantovaným rastom až 6 % 2 189
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu