ODPOVEĎ: Nič neškodí firme viac, ako keď šéfovia v nej tolerujú sviniara. Takýto postoj podkopáva dôveru a morálku. Nehovoriac už o fakte, že sviniari berú práci všetku zábavnosť a ľuďom chuť pracovať. No než sa rozhovoríme o tom, ako sa zbaviť zhnitých jabĺk, ako ich voláte, objasnime si, kto títo ľudia vlastne sú. V obchode môžete rozdeliť zamestnancov do štyroch kategórií tým, že na nich budete hľadieť z dvoch dimenzií. 1. Aký je ich výkon - to znamená, ako často plnia kvóty. 2. Do akej miery demonštrujú hodnoty firmy. Pod „hodnotami“ v tomto prípade chápeme spôsoby, správanie. Sú to v podstate cnosti ako bezúhonnosť a férovosť. Akýkoľvek zoznam hodnôt by však mal byť spätý so strategickými cieľmi: Myslíme a konáme globálne, velebíme tímovú prácu, prejavujeme silný sklon k rýchlosti alebo pristupujeme k problémom s naliehavosťou.
Výkonní sviniari sú často nedotknuteľní
Vráťme sa k štyrom typom zamestnancov. Prvý typ zahŕňa ľudí s dobrými výkonmi a dobrými hodnotami. Pri týchto víťazoch je práca manažmentu ľahká - odmeňovať ich a tlačiť nahor. Druhá kategória predstavuje zamestnancov, ktorí nemajú ani dobré výsledky, ani dobré správanie. Aj tu je práca ľahká - ukážte im dvere. Tretí typ zamestnanca môže mať chabé výsledky počas jedného roka, ale stále prejavuje všetky druhy správania, ktoré od neho chcete. Preto by manažéri mali dať týmto ľuďom s dobrými úmyslami druhú alebo tretiu šancu. Zamestnanci tretieho typu môžu mať mimoriadny problém s výkonmi, ale nie sú sviniarmi. Tých predstavuje štvrtý typ zamestnanca. Je to pracovník, ktorý podáva potrebné výkony, ale nežije firemnými hodnotami. Existujú na všetkých úrovniach v takmer každej organizácii. Títo vysoko výkonní ľudia môžu byť zlomyseľní, tajnostkárski alebo arogantní. Veľmi často sa podlizujú smerom nahor a kopú smerom nadol. Niektorí z nich sú chladní samotári, iní náladoví, čo udržiavajú všetkých okolo seba v akomsi násilníckom područí. No napriek tomu ostávajú ľudia štvrtého typu často nedotknuteľní. Iste, šéfovia ich môžu karhať, ale ani potom sa veci zvyčajne nezmenia. Nijako sa ich to nedotkne.
Musíte sa mu pozrieť do očí
Väčšina z manažérov sa pravdepodobne už niekedy dopustila toho, že vášnivou túžbou po dobrých výsledkoch prekryla hriechy jedovatého správania sa zamestnanca. To nemôžete robiť! Ak máte problém so sviniarom, musíte sa mu pozrieť do očí. Na to je potrebné, aby vodcovia firmy začali veriť, že sviniari škodia organizácii viac, ako jej pomáhajú. Hoci ich výsledky sú skvelé, ich nepriame škody na firemnej kultúre a celkovej súťaživosti sú oveľa väčšie. Len čo vedenie prijme túto líniu argumentácie, začne sa dosť razantne zbavovať sviniarov. Manažéri sa musia presvedčiť, že všetci zamestnanci poznajú firemné hodnoty. Musia ich sami prejavovať, výdatne ich chváliť, odmeňovať ich u druhých a stále o nich rozprávať, až kým nezačnú liezť hore krkom. Tieto hodnoty musia byť tak nepodmienečne zjavné ľuďom v organizácii, že ak niekto nežije podľa nich, votrelca ostatní ihneď rozpoznajú. Ako keď sa niekto v drese Yankees zjaví v zákopoch klubu Red Sox.
Joe nerozmýšľal globálne
Najlepším spôsobom, ako sa zbaviť firemných sviniarov, je to urobiť s hlasnými verejnými fanfárami. Je chybou, ak prepustíte osobu za porušenie hodnôt, a potom zmäkčíte udalosť slovami: „Joe odišiel, aby mohol tráviť viac času s rodinou“. Vodcovia musia povedať: „Joe musel odísť, lebo nerozmýšľal globálne.“ Alebo: „Joea sme požiadali, aby odišiel, lebo pri najímaní ľudí sa nechal ovplyvniť pohlavím či rasou.“ Vždy, keď sa zbavíte sviniara, nenechajte si ujsť príležitosť urobiť z toho lekciu pre ostatných. Ľudia rýchlo pochopia, že sviniari zaplatia vysokú cenu. No žiadna organizácia nikdy celkom nevykorení všetkých svojich sviniarov. Niektorí prekĺznu vďaka výborným výsledkom. No nikdy sa nemôžete vzdať úsilia oddeliť zhnité jablká. Škodia biznisu.
New York Times Syndicate začal koncom minulého roka týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov.
Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes. com.
Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.