te je to vyše 8,5 miliardy korún. Firma Kia Motors sa dokonca ocitla v strate vyše 40 miliárd wonov. Je to prvá strata za posledných sedem rokov. Hyundai je spolu s dcérou Kia šiestou najväčšou automobilkou na svete.
„Výsledky Hyundai nesplnili očakávania, pretože odbyt bol vďaka štrajku výrazne nižší, ako sa predpokladalo, ale v nasledujúcom kvartáli by výsledky mali byť podstatne lepšie,“ povedal Jong Dae-in, analytik Goodmorning Shinhan Securities. Za stratou Kie je slabý domáci dopyt a rastúca konkurencia na svetovom trhu.
Výkyvy v kórejských firmách by sa podľa hovorcu Kia Slovakia Dušana Dvořáka nemali žilinskej automobilky dotknúť. „Aj keď je Kia Motors Slovakia dcérskou spoločnosťou Kia Motors Corporation, je samostatnou firmou a jej aktivity nebudú ovplyvnené dočasným poklesom zisku v treťom štvrťroku,“ povedal Dvořák. Takisto by podľa neho nemali nastať zmeny v investičnom pláne. Väčšina z plánovanej miliardy eur už bola preinvestovaná. „Vybudovali sme výrobné haly, internú infraštruktúru, namontovali výrobné technológie a po skušobnej výrobe plánujeme spustenie sériovej výroby v decembri tohto roku,“ povedal Dvořák.
Ani ekonóm SAV Pavol Kárász neočakáva, že materská firma prenesie stratu na žilinskú dcéru. „Nie je to veľmi pravdepodobné, že zhoršenie hospodárskych výsledkov sa prenesie aj na slovenskú dcérsku firmu, pretože tu boli vynaložené investície a tieto sa musia firme čo najskôr vrátiť,“ povedal Kárász. Investície sa firme Kia podľa neho vrátia, iba keď budú finančné toky na Slovensko prúdiť tak, „aby zabezpečovali plánovanú kapacitu a produkciu“.
Kárász neočakáva, že kórejská Kia bude v najbližších rokoch presúvať výrobu do krajín s lacnejšou pracovnou silou, napríklad do Rumunska alebo Bulharska. Neobáva sa, že firma využije ustanovenie zmluvy, ktoré jej umožňuje prakticky kedykoľvek a bez dôvodov opustiť Slovensko. „Presunom by im vznikli ďalšie náklady na výstavbu. Skôr si myslím, že môžu premiestňovať výrobu z iných krajín, kde je pracovná sila drahšia ako u nás,“ povedal Kárász.
Záujem Európanov o automobily Kia podľa Dvořáka rastie. „Za prvých deväť mesiacov roka sa ich predaj zvýšil medziročne o 4,3 percenta,“ povedal.
Kia na Slovensku
Harmonogram projektu
začiatok výstavby v októbri 2004
koniec výstavby v decembri 2005
začiatok skúšobnej výroby v lete 2006
začiatok výroby v decembri 2006
Výška investície
jedna miliarda eur
Pracovné miesta
priamo zamestná 3000 ľudí
nepriamo cez dodávateľov 7000 ľudí
Výroba áut
kapacita závodu: 300-tisíc
plán 2007: 150-tisíc, 2008: 225-tisíc, od 2009: 300-tisíc
Autor: ľja