Reputácia firmy sa buduje desaťročia a treba ju vydrieť

OTÁZKA: Aké sú podľa vašich skúseností najdôležitejšie faktory, ktoré zmenia firmu na preferovaného zamestnávateľa? A aký je realistický časový rámec tohto procesu?

nonym, Chicago

ODPOVEĎ: „Keď budujete firmu, kde ľudia naozaj chcú pracovať, máte v rukách jednu z najsilnejších konkurenčných výhod v hre: schopnosť najímať a rozostaviť najlepší tím.

Najskôr vám odpovieme na otázku, ako dlho trvá proces smerom k preferovanému zamestnávateľovi. Prinajmenšom niekoľko rokov.Pokojne to môže byť desať rokov i viac. Reputácia firmy sa buduje s každou výročnou správou, každým profesionálnym príbehom, každou krízou, lebo každá firma má za sebou jednu-dve krízy, a každým ozdravením. IBM trvalo asi 30 rokov, kým si získal svoju reputáciu zlatého štandardu v 70. rokoch. Potom necelých 10 rokov, kým ju stratil a potom asi ďalších 10 rokov, kým sa prebil tam, kde je dnes.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

No v dnešnom svete, presýtenom médiami, existuje viac výnimiek a firmy sa môžu stať preferovanými zamestnávateľmi doslova za noc. Podnik založený na technológii získa „meno“ zvyčajne s prelomovým objavom alebo inak zaujímavou novinkou či službou. Dokonalými príkladmi sú Google, eBay a Apple. No za „meno“ môžete vďačiť aj prepychovej alebo prestížnej značke ako Chanel či Ferrari.

Žiadne falošné sľuby

“Faktor mena“ je však rovnako vzácny ako neistý. Apple ho získal Macmi, no stratil ho, keď ho ostatní výrobcovia PC dobehli. Znovu ho získal iPodom. Tento celkom všedný príbeh vysvetľuje, prečo väčšina firiem musí dospieť k štatútu preferovaného zamestnávateľa „staromódnym“ spôsobom, teda vydrieť si ho postupne.

A teraz niekoľko postrehov, ako urobiť z podniku preferovaného zamestnávateľa.

SkryťVypnúť reklamu

Po prvé, preferovaní zamestnávatelia preukazujú skutočné nasadenie a úsilie vytrvalo sa učiť. Žiadne falošné sľuby. Tieto firmy investujú do rozvoja svojich­ ľudí kurzmi, výcvikovými programami a skúsenosťami mimo pracoviska. Všetky vysielajú správu, že ich organizácia chce ľuďom uľahčiť cestu k osobnému rastu.

Po druhé, preferovaní zamestnávatelia sú meritokraciami, vládami elity. Platy a kariérne postupy sú tesne späté s výkonom a dôsledné systémy posudzovania nenechávajú nikoho na pochy­bách, kde sa práve nachádza. Ako v každej firme, známosti vám v meritokracii môžu pomôcť otvárať dvere. No ďalej to je o výsledkoch. Takže, prečo toto všetko robí z firmy preferovaného zamestnávateľa? Lebo ľudí s inteligenciou, sebavedomím a súťaživým duchom takéto prostredie vždy priťahuje.

SkryťVypnúť reklamu

Po tretie, preferovaní zamestnávatelia nielenže umožnia ľuďom riskovať, oni oslavujú tých, čo to robia. A „nestrieľajú“ tých, ktorí to skúšajú a neuspejú. Je to ako s meritokraciou: kultúra riskovania priťahuje presne ten typ tvorivých, odvážnych jedincov, ktorých firmy chcú a potrebujú na globálnom trhu, kde je inovácia jedinou a najlepšou obranou proti neúnavnej súťaži o náklady.

Preferované firmy sú osvietené

Po štvrté, preferovaní zamestnávatelia chápu, že čo je dobré pre spoločnosť, je tiež dobré pre obchod. Pohlavie, rasa a národnosť nikdy nie sú obmedzeniami. Nápady zavážia, nech sú z akejkoľvek hlavy. Preferovaní zamestnávatelia sú rozliční a globálni vo svojich názoroch a citliví na životné prostredie v činoch. Ponúkajú pružný pracovný čas pre tých, čo si to zaslúžia svojím výkonom. Slovom, preferované firmy sú osvietené.

SkryťVypnúť reklamu

Po piate, preferovaní zamestnávatelia si držia prísne normy najímania. Nútia kandidátov tvrdo pracovať, aby sa mohli dostať do tímu, vyžadujú náročné vstupné pohovory a prísne kritériá v otázkach inteligencie a predošlých skúseností. Pripusťme, že tento faktor trochu pripomína Hlavu XXII, lebo je ťažké byť vyberavý prv, než sa stanete zamestnávateľom, o ktorého sa ľudia bijú. No stojí to za námahu, lebo talent má záhadnú schopnosť priťahovať ďalšie talenty.

Po šieste, preferované firmy sú ziskové a expandujú. Rastúca cena akcií je skutočným magnetom pre najímanie a udržiavanie schopných ľudí. Len prekvitajúce firmy vám môžu sľúbiť kariérny rast a rastúcu finančnú odmenu. Jedna z najopojnejších vecí, aké môže firma povedať potenciálnemu zamestnancovi, je: „Pridajte sa k nám a vydajte sa na nezabudnuteľnú cestu svojho života.“

SkryťVypnúť reklamu

New York Times Syndicate začal koncom minulého roka týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov.
Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes. com.
Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 801
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 423
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 890
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 781
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 3 564
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 324
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 209
  8. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 1 770
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu