Niekto chce byť v detstve kozmonautom, iný kamionistom, ďalší hodinárom. Svoj detský sen si splnil PETER FOLTÝN (30), ktorý sa vyučil za hodinárskeho majstra. Dnes sa to už nikomu na území bývalého Československa nepodarí, všetky školy zanikli. Foltýn od skončenia školy pracuje v oblasti predaja a opravy hodín. Porozprával nám aké sú aktuálne módne trendy a ako sa treba o hodinky starať. Prečo ste sa chceli stať hodinárom?
Od detstva som bol technický typ. Upustil som od modelovania rôznych strojov, čo ma ešte držalo počas štúdia strednej školy, ale aj hodinky ma stále bavia. Mám svoju prácu rád.
Je o hodinárstvo na Slovensku záujem?
Keď som nastupoval do školy, začínali sme dvanásti žiaci. Maturovali sme už len traja. Hodinárstvu ako remeslu ublížili 80. roky, keď prišiel systém quartzových hodiniek. V tej dobe sa hodinky neoplatilo dať do opravy. Kúpili ste ich za 500 korún a oprava vás stála viac ako kúpa nových hodiniek. To je jeden z hlavných dôvodov, prečo o hodinárstvo klesol záujem.
Kde sa dá toto remeslo študovať?
Ja som študoval v Bratislave. Školu zrušili pred piatimi rokmi. Ďalšia bola v Poprade, aj tá je už zrušená. Dalo sa študovať ešte v Jihlave, ale tiež ju zrušili, kvôli nedostatku študentov. V súčasnosti sa už za hodinára nedá študovať v celom bývalom Československu.
Bolo ľahké uplatniť sa po skončení školy, alebo ste sa pre nedostatok príležitostí museli venovať aj inej práci?
Najskôr som začal opravovať bežné hodinky. Až rokmi som sa dopracoval ku komplikovanejším. Venoval som sa oprave starožitných hodín a oprave vreckových hodín. Dostal som sa aj k oprave najkvalitnejších hodín, ktoré sa na trhu ponúkajú.
Chodíte načas?
(Smiech) "Snažím sa nemeškať. Mám doma osem kusov hodiniek a veľmi dôkladne sa o ne starám, ale ani ten najlepší hodinár nedokáže zastaviť čas".
Ako sa posúva technický vývoj hodiniek?
Posúva sa výrazne, hlavne od druhej svetovej vojny. Hodinky sa robia komplikovanejšie, mení sa ich tvar. V osemdesiatich rokoch prišiel "boom" quartzových hodiniek, čo hodinkám trochu ublížilo. Tento trend sa v poslednej dobe začína obracať a mechanické hodinky sa znovu dostávajú do povedomia zákazníkov, napriek tomu, že ich cena je vyššia, ako u quartzových hodiniek.
Zákazníci si vyberajú hodinky podľa značky, alebo je pre nich dôležitejší dizajn či cena?
Veľa zákazníkov sa zameriava na komplikovanejšie hodinky. Napríklad hodinky s dátumom, chronografom, ukazovateľom rezervy chodu... Náročnejší klienti vyžadujú napr. tourbillon prípadne minútovú repetíciu. Dámy si vyberajú hodinky skôr podľa dizajnu a páni sa zameriavajú na technické parametre. Samozrejme, že pre niektorých klientov je rozhodujúca značka aj cena.
Akí sú Slováci zákazníci?
Majú vkus a vedia si vyberať dobré hodinky. Sú aj náročnejší zákazníci, ktorí si kúpia hodinky aj za niekoľko miliónov korún. Prichádzajú aj zberatelia, ktorí majú doma aj tridsať kusov hodiniek a investovajú do nich veľké množstvo financií.
Existuje medzi ľuďmi osveta? Rozoznajú značky hodiniek, kvalitu, aj im prislúchajúcu cenu?
Ľudia oveľa viac cestujú a poznajú mnohé značky aj zo zahraničia. Najznámejšie značky sú Rolex alebo Omega. Pozná ich väčšina zákazníkov. O hodinkách sa ľudia dozvedia aj vďaka internetu. Prídu si ich kúpiť, pretože ich videli na webových stránkach, preštudovali si vizuál, technické parametre, páči sa im dizajn a do predajne prídu s konkrétnym cieľom. Myslím si, že ľuďom nechýba osveta.
V ktorom období sa najviac hodinky predávajú?
Jednoznačne pred Vianocami. Predsa len, hodinky už nie sú také drahé a človek si potrebuje nájsť príležitosť, aby si ich kúpil.
Čím sú hodinky drahšie, tým sú kvalitnejšie?
U väčšiny značiek to platí.
V čom spočíva ich kvalita a údržba?
Sú ručne skladané. Je k nim drahé elektronické vybavenie. To sú meracie prístroje, podľa ktorých sa hodinky nastavujú, keď sa rozoberú. Pred opravou sa robí komplet diagnostika, podľa meracieho prístroja sa hľadá závada. Keď sa hodinky opravia, treba ich presne nastaviť, aby spĺňali presnú toleranciu, podľa ktorej sú nastavené. Každé hodinky by po piatich rokoch mali ísť na opätovné namazanie, pretože mazivá vysychajú a to vyžaduje, aby sa hodinky rozobrali a znovu namazali.
Ako sa treba o hodinky starať?
Všetky hodinky sa občas namočia do vody, preto je veľmi dobré, ak sú vodotesné. No aj pri tých si treba dávať pozor pri kúpaní sa v slanej vode. Je potrebné sa vyvarovať rôznym pádom a tiež netreba hodinky nechávať v prašnom prostredí. Mali sme prípad, že tie kvalitnejšie hodinky prežili aj haváriu na motorke a vedeli sme ich dať dokopy." Odporúča sa, aby si zákazník dôkladne preštudoval manuál a poradil sa ohľadom starostlivosti o hodinky so školeným personálom u autorizovaného predajcu danej značky.
Niektoré sa predávajú s briliantmi. Okrem toho sa dá na hodinky vygravírovať monogram. Využívajú to zákazníci ?
Áno, predávajú sa hodinky s briliantmi. Najčastejšie sú to spoločenské hodinky, občas sa vkladajú brilianty aj do športových hodiniek, či do biznis hodiniek. Gravírovanie je stále aktuálne a mnoho zákazníkov to využíva. Hodinky sa dnes už dajú považovať za šperk.
Aké modely sú v súčasnosti módnym trendom?
Klasické modely hodiniek budú vždy v móde. Teraz sa nosia väčšie modely, aj keď tento trend je už na ústupe. Napríklad značka Omega ponúka hodinky s priemerom puzdra až 49 milimetrov. To už je takmer ako rozmer vreckových hodiniek. Niektoré firmy ako Piaget, Chopard vyrábajú celé kolekcie hodiniek aj s náušnicami, náramkami a náhrdelníkmi či s manžetovými gombíkmi.