BRATISLAVA – Na realizáciu zákona o slobodnom prístupe k informáciám sa ústredné štátne inštitúcie už pripravujú. Či dostatočne, ukážu prvé týždne po novom roku.
Na Úrade vlády SR a v Národnej rade SR začnú od 2. januára pôsobiť novovytvorené informačné odbory, na ktoré sa budú môcť občania obrátiť osobne, písomne, telefonicky, faxom alebo elektronickou poštou so žiadosťou o informácie.
Informačný servis verejnosti Úradu vlády SR bude sídliť v jeho priestoroch a budú v ňom pracovať štyria zamestnanci. Jeho vedením bol poverený bývalý riaditeľ Mediálneho informačného centra Martin Urmanič.
Prístup k informáciám týkajúcim sa činnosti parlamentu, bude zabezpečovať centrum v objekte severné hradby v areáli Bratislavského hradu s tromi pracovníkmi.
V kancelárii prezidenta sa nevytvorí osobitný odbor, občania budú môcť žiadať informácie od odboru styku s verejnosťou. Podľa informácií tlačového a informačného odboru Úradu vlády a tlačového odboru Národnej rady SR budú čísla telefónnych liniek včas zverejnené.
Ministerstvo školstva plánuje zvládnuť nápor žiadostí o informácie zavedením špeciálnej telefonickej linky. Pracovník tejto linky bude žiadosti triediť a posúvať na vybavenie príslušným sekciám. Všetky možné informácie plánujú zverejniť na internete.
Ministerstvo životného prostredia už minulý rok malo vlastný zákon o prístupe k informáciám o životnom prostredí, fungovala aj kancelária pre styk s verejnosťou. Od nového roku ju preto len posilnia o ďalších pracovníkov. „Máme 11 podriadených organizácií, ako sú správy národných parkov, zoologické záhrady a ďalšie. Spočiatku bude možno trochu problém poskytnúť informácie rýchlo,“ hovorí Katarína Kubíková z ministerstva životného prostredia. Aj tam by malo byť čo najviac informácií na internete. (tasr, mar)