Na svete je málo značiek, ktoré si môžu dovoliť odklon od bežného komerčného dizajnu bez strachu z nechcenej straty záujmu a popularity. Hranatý Jeep Commander môže na prvý pohľad pôsobiť ako vojenská škatuľa na kolesách, napriek tomu nikto nepochybuje o jeho aktuálnosti a schopnosti skĺbiť výhody tvrdého off-roadu s komfortom SUV.
Kompromisy, to sú krysy
Každé SUV je v podstate kompromisom s prevládajúcim cestným charakterom. Jeep však tento trend odmietol a nezľavil z požiadaviek na terénne auto, preto nikdy nebude čistým SUV, hoci počtom miest sa tak tvári. Hranatý interiér, nízke okná, takmer kolmé čelné sklo a obrovská predná kapota vyvolávajú vo vodičovi až prehnané sebavedomie. Spojenie starej "Ameriky" a moderných požiadaviek na interiér sa celkom podarilo, akurát nechápeme ťah so siedmimi sedadlami. Do tretieho radu sa zle nastupuje a miesta tam tiež nie je nazvyš. Zbytočný tretí rad sme radšej sklopili do podlahy s vidinou obrovského kufra (1017 l). Na druhej strane, snaha sa cení, lebo vzadu pri treťom rade je nezávislé ovládanie kúrenia a ventilácie. Oveľa viac nám učarovali odkladacie priestory, zvuk autorádia, šír- ka interiéru, presklené časti strechy, elektricky nastaviteľná poloha pedálov a oddelené otváranie okna v piatych dverách.
Kolos, ktorý vítať v meste nebudú
Commander s trojlitrovým šesťvalcom v záprahu (160 kW / 218 k) dokáže ísť poriadne rýchlo aj na bežných cestách, a to bez strachu z prehnaného riskovania. Podvozok nezaprie DNA terénneho auta s mäkkým pružením prednej nápravy a hojdaním karosérie. Obrovská hmota sa rozhýbe pomerne rýchlo, preto treba mať na pamäti jej kinetickú energiu, prinajmenšom v blate alebo na snehu. Dobrú službu pri 2,3 t vážiacom kolose odviedli brzdy a tiež krútiaci moment motora (510 Nm). Týrať Commander v uliciach mesta nemá význam, ale vyjsť si s ním na vidiek alebo absolvovať tisíc kilometrov po diaľnici je už lepší nápad. Ideálna jazda však začína tam, kde by ostatné SUV pochoval sneh, blato alebo priekopa. Jediným negatívom jazdných zážitkov je spotreba, ovplyvnená hmotnosťou a nekompromisne neaerodynamickým tvarom. Výrobca uvádza priemer 9 l/100 km, ale nám spotreba neklesla pod
12 l/100 km.
O jednom kolese
Systém Quadra Drive II dokáže to, čo mnohým pohonom všetkých kolies chýba. Nedokonalé pribrzďovanie jedného kolesa nahradí tak, že výkon cielene presunie na jediné koleso. V zime tak na pohnutie stačí, aby bolo jedno koleso mimo ľadu. Pri aktivovanom redukovanom prevode sa z podvozka ozve patričný buchot a Commader vyrazí za svojim cieľom. Jeho achilovou pätou môže byť jedine nižšia svetlosť (218 mm), prípadne dlhý rázvor náprav.
RASTISLAV CHVÁLA
Naše hodnotenie
< VZHĽAD
- nekompromisný, osobitný a tvrdý
< INTERIÉR
- priestor, komfort, ergonómia a zbytočný tretí rad sedadiel
< MOTOR
- relatívne tichý, silný a smädný diesel
< JAZDNÉ VLASTNOSTI
- v teréne super, na ceste bežný priemer
< TECHNIKA
- pohon všetkých kolies Quadra Drive II vyniká
< VÝBAVA
- slušná, drahé príplatky
< ÚŽITOK
- najmä tam, kde iní nemôžu prejsť
< CELKOVÝ DOJEM
- nekompromisné auto s dnes tak potrebnou vlastnou tvárou
Cena modelu od: 1 649 000 Sk
Cena testovanej verzie Limited: 1 949 000 Sk
Motor: 3,0 CRDi V6
Výkon motora: 160 / 218 kW/k
Zrýchlenie 0-100 km/h: 9,0 s
Objem batožinového priestoru (2-5-7 miest):
170 - 1030 - 1950 l
Spotreba podľa výrobcu: 9,2 l/100 km
Spotreba v teste: 12,0 l/100 km
Bezpečnosť: ESP, ABS, 6 x airbag