Hodnota i úspech automobilovej novinky spočíva najmä v tom, ako sa dokáže odpútať od predchodcu a priniesť niečo nové. Staré svalnaté SantaFe s lenivým motorom, hojdavým podvozkom a ťažkopádnym správaním mimo spevnenej cesty je minulosťou. Nahradilo ho nové SantaFe, ktoré dobre vyzerá, má slušný imidž , prepracovaný interiér a úplne iný podvozok.
Inšpirácia
Pri bližšom zoznámení vidieť, ako kórejskí konštruktéri hľadali inšpiráciu v osvedčených lídroch segmentu. Do prívetivej karosérie, z diaľky pripomínajúcej VW Touareg, zabalili nový sedemmiestny interiér. Na Slovensku populárna a nami testovaná úžitková verzia s odpočtom DPH poskytne päť miest, preto sa ťažko vyjadrovať k pohodliu v treťom rade. V praxi poteší jednoducho sklápateľná plechová stena s mrežou. Z predtým obávanej premeny päťmiestneho auta (kategórie N1) na dvojmiestne sa stala jednoduchá záležitosť. Rovnako interiér prekvapil priestorom, spracovaním a kvalitou.
Na imitácii dreva, či na stredovej konzole ešte vidieť typické kórejské prvky, ale odhlučnenie a dopasovanie dielcov by mohli závidieť aj niektoré nemecké autá. Poloha pedálov je teraz o niečo výhodnejšia, no stále nie celkom ideálna, zdajú sa nám byť dosť vysoko.
Posed vodiča však jednoznačne vylepšilo nastavovanie volantu aj v pozdĺžnom smere. Inšpiráciu Volkswagenom dokazuje modré podsvietenie budíkov s červenými ručičkami. Spokojnosť s interiérom vylepšilo sklápanie zadných sedadiel do jednej roviny s dnom objemného kufra. Rovnako dobrá nálada zostala po naštartovaní motora 2,2 CRDi.
Šum svistu
Nový diesel pod kapotou nového auta. To znie celkom dobre, navyše ak papierové predpoklady potvrdí prax. Motor s výkonom 110 kW (150 k) a krútiacim momentom 335 Nm by
s manuálnou prevodovkou dokázal rozhodne viac. V testovanom aute bola automatická prevodovka, zrejme najslabší článok celého auta, pretože
radí komfortne, ale pomaly, so značným pohltením výkonu motora.
Spotreba motora s najazdenými dvetisíc kilometrami a automatom sa pohybovala okolo 9,5 l/100 km. Zladenie komponentov v Santa Fe je konečne také, akoby patrili k sebe.
Podvozok je spoľahlivá opora SantaFe
Najviac zo všetkého zaujala zmena v podvozku, lebo nové SantaFe jazdí úplne inak. Extrémne náklony v zákrutách a hojdanie karosérie po prudkom pohybe volantom patrí minulosti.
Rovnako príjemné a silné sa zdajú byť brzdy aj pri ráznejšom brzdení. Takmer surový motor sme nechali na pokoji, ale podvozok podstúpil skúšku správania sa aj v ostrých zákrutách. Jemný pretáčavý charakter sa ľahko koriguje, prípadne zasiahne ESP.
Na hladkej mokrej tráve sa prejavia danosti aktívneho pohonu všetkých kolies podobne ako na snehu. Zadná náprava prechádza do záberu rýchlo a kontinuálne.
Nepredpokladáme, že pridanie plynu uprostred zasneženej zákruty spôsobí taký zmätok (náhlu zmenu správania), akým sa preslávila Octavia 4x4 prvej generácie. Funkcia LOCK (nedostupná v najlacnejšej verzii) zablokuje medzinápravovú spojku v pomere 50:50, čím výrazne zvýši priechodnosť v hlbokom snehu. SantaFe je v prvom rade pohodlné a tiché rodinné auto schopné rozbehnúť sa a prechádzať veľmi klzkým povrchom. Cestný podvozok pri krížení náprav rýchlo zdvíha koleso nad povrch, avšak jeho pretáčaniu zabraňuje ESP.
RASTISLAV CHVÁLA
Naše hodnotenie
< VZHĽAD
- vydarený, neutrálny a pre široké masy
< MOTOR
- tichý, vysoká kultúra chodu, priemerný krútiaci moment
< JAZDNÉ VLASTNOSTI
- výborný podvozok, slušné brzdy
< TECHNIKA
- zladený pohon 4WD, funkcia LOCK, slabší, ale komfortný automat
< VÝBAVA
- vysoký komfort a bezpečnosť za danú cenu, chýbajú xenónové svetlá
< ÚŽITOK
- objemný a dobre prístupný kufor,
posuvná kovová sieť
< CELKOVÝ DOJEM
- za danú sumu výborné a pekné auto, obrovský skok vpred
Cena modelu od: 919 900 Sk
Cena testovanej verzie N1: 954 300 Sk
Cena verzie bez odpočtu: 1 099 900 Sk
Motor: 2,2 CRDi VGT
Výkon motora: 110 / 150 kW/k
Zrýchlenie 0-100 km/h: 12,9 s (automat)
Objem batožinového priestoru: 774 / 1582 l
Spotreba podľa výrobcu: 8,1 l/100 km
Spotreba v teste: 9,5 l/100 km
Bezpečnosť: 6x airbag, ABS, ESP