a asfalt dostal protivník ľad. Každý dotyk auta so zvodidlom je potom bolestným
pripomenutím vlastnej nedbanlivosti.
Zmeňte program v hlave
Výmena letných pneumatík sa našťastie vrýva do povedomia väčšiny vodičov. Nezaškodilo by však po prezutí zmeniť aj myslenie za volantom. Asfalt už býva studený a zrána sa môže po nočnom daždi, prípadne rannej hmle tvoriť poľadovica. Tradične najviac šarapaty narobí vlhko a mráz na diaľnici a mestských križovatkách. Čerstvý sneh na ceste má ďaleko väčší psychologický a výchovný efekt než neviditeľná poľadovica, preto sa oplatí počas chladného rána spomaliť.
Prvý sneh
Prvý sneh pôsobí na každého vodiča inak. Niekto automaticky zavesí kľúče od auta na klinec, iný vodič so strachom sadne za volant a dúfa, že tento deň prežije bez ujmy.
Pribúda však počet šoférov, ktorí sa bezhlavo spoliehajú na modernú techniku auta a sneh na ceste nepovažujú za dôvod na zmenu štýlu jazdy.
Kto je na vine?
Kalamitné situácie na cestách nespôsobuje iba sneh, ale aj neschopnosť vodičov prispôsobiť sa novým podmienkam. Nájdu sa však aj vodiči, ktorí sa idú s prvým snehom zoznámiť na voľnú plochu a zopakovať si základné prvky jazdy v zime. Zvládnuť šmyk v skutočnej premávke znamená mať vžité správne reflexy a nereagovať skratovo. Teória je v tomto prípade iba slabý základ, ktorý si treba osvojiť v tréningu. Základné zručnosti sa dajú získať aj na zasneženom parkovisku.
Obchádzanie prekážky s ABS
Systém ABS umožňuje súčasne brzdiť a vyhýbať sa prekážke. V kritickej situácii sa netreba báť ,,skočiť" na brzdový pedál (iba s ABS) a poriadne zatlačiť. Vznikne tak maximálny brzdný účinok. Aby mohol vodič túto výhodu ABS zužitkovať, nesmie prudko strhnúť volant, ale ho len plynulo natočiť do požadovaného smeru. Po chvíli tak vozidlo začne sledovať správny smer. Strmé pohyby volantom rozkolíšu vozidlo a môžu spôsobiť šmyk. Neprimerane natočené kolesá negujú účinok ABS a vozidlo ide v podstate rovno, hoci ABS funguje správne.
Súčasne s brzdovým pedálom stlačiť aj spojkový a snažiť sa prekážku obísť. Natočenie volantu musí byť plynulé a jemné, aby sa celá hmota auta stihla nasmerovať tam, kam chceme. Ak sa automobil začne vychyľovať do požadovaného smeru, môžeme zatočiť volantom viac.
Na snehu a ľade je priľnavosť pneumatík k povrchu veľmi nízka a prudkým ,,strhnutím" volantu do strany dosiahneme akurát to, že sa auto bude rútiť rovno na prekážku a potom, keď pneumatiky zrazu dosiahnu priľnavosť, vozidlo prudko vybočí a ,,hodiny" sú na svete.
RASTISLAV CHVÁLA