Otázka: Začal som podnikať pred 17 rokmi a rozrástlo sa to na solídny ziskový podnik. Moja otázka znie: Kam sa majú ľudia ako ja ísť poradiť o tom, ako sa dostať na ďalšiu úroveň rastu?
Zdá sa, že väčšina kníh sa sústreďuje na počiatky podnikania a na veľké firmy. My však nie sme ani jedno, ani druhé, ale máme skvelých ľudí, skvelý podnik a vnútorný zápal vytvoriť čosi jedinečné.
»Jerry Giampaglia, Mahwah, New Jersey, USA
Odpoveď: „Jedna odpoveď na vašu otázku je taká prostá, ako si len môžete predstaviť: Váš telefón. Zoberte slúchadlo a zavolajte spoločnostiam, o ktorých viete, že využívajú pokrokové metódy v riadení. Spýtajte sa ich, či ich môžete sledovať pri práci. Stavíme sa, že odpoveď bude: 'Iste, dohodnime sa.'
Za posledných niekoľko rokov sme opakovane pozorovali takúto dynamickú hru. Naozaj sme zistili, že väčšina ľudí sa túži seriózne porozprávať o svojich úspechoch s hocikým, kto ich o to požiada. A to bez ohľadu na veľkosť, spoločenský profil alebo trhový podiel firmy, ktorá kladie otázku.
Inými slovami, nemusíte byť veľký šéf alebo zamestnanec veľmi známej spoločnosti, aby sa pred vami otvárali dvere. Musíte len mať guráž požiadať o radu.
Samozrejme, nenavrhujeme, aby ste skontaktovali priamo svojich konkurentov. Existuje celý rad iných firiem, ktoré využívajú riadiace postupy, čo by mohli výrazne zlepšiť vaše výkony. Napríklad celé armády spoločností sa učili výrobe od japonskej automobilky Toyota, ktorá pyšne otvorila dvere svojich tovární, ako živé školské triedy.
Wal-Mart podobne ukázal mnohým firmám, čo ho navštívili, ako využiť informačné technológie na vylaďovanie dostupnosti výrobkov a na to, aby lepšie pokryli potreby svojich zákazníkov. Kľúčové je, že učitelia sú vlastne všade okolo nás. Nemusíte teda vynaložiť príliš veľké úsilie, aby ste ich našli.
Musíte ich len nájsť. Nie je to ťažké: médiá nepretržite zdôrazňujú príbehy úspešných podnikov, často vám dajú kontakty priamo pod nos. Znovu platí, že nemusíte mať obavu požiadať ich o kontakt na príslušnú firmu. Radi vám vyjdú v ústrety.
No aj tu je výstražná tabuľka. Môže byť skvelé navštevovať spoločnosti, aby ste ich pozorovali pri prevádzke, ale toto cvičenie je nezmyselné, ak vaši vlastní ľudia nie sú pripravení, ochotní a schopní prijať myšlienky zvonku. Ak nie sú, treba zrejme najprv podstúpiť prispôsobenie firemnej kultúry.
Na dosiahnutie tohto cieľa musíte zadusiť akýkoľvek náznak syndrómu NT (nevymyslené tu), ktorý sa vyskytne vo vašej organizácii. Musíte ho nahradiť novou cnosťou - otvorenosťou myslenia.
Môžete odštartovať tento proces tým, že použijete chválu, peniaze a propagáciu na oslavu zamestnancov, ktorí našli nápady vonku a previedli ich „domov“. Než si to celé uvedomíte, zistíte, že vás zaplavujú dobré myšlienky odvšadiaľ. Samozrejme, že prinášať vonkajší svet do vnútra firmy môže ľudí desiť, zvlášť v úspešnej firme, akou je aj tá vaša. No nenechajte sa udupať touto výzvou.
Ak naozaj túžite dosiahnuť ďalšiu úroveň rastu, hľadajte všade spoločnosti využívajúce nápady, ktoré vám môžu otvoriť oči, rozšíriť obzory a zmeniť spôsob existencie. A potom zdvihnite slúchadlo a zavolajte. Niekto ho zdvihne.“
New York Times Syndicate začal koncom minulého roka týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov.
Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes. com.
Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.