Ministerstvo dopravy sa nevzdalo myšlienky postaviť tretí pruh, hoci tomu bránia úzke mosty ponad diaľnicu.
Mostov je na tomto úseku dvanásť. Šesť pruhov sa popod mosty pri zachovaní riadnych parametrov diaľnice nezmestí.
Výnimka z diaľničných noriem
Ministerstvo však uvažuje o výnimke z diaľničných noriem. Deliaci stredový pás by pod mostami zúžili na minimum, zobrali by aj časť krajnice. Takéto úpravy by nespĺňali kritériá pre súčasnú diaľnicu, ale platili by iba v okolí mostov. Tam, kde nie sú mosty, chcú diaľnicu rozšíriť po bokoch novými spevnenými krajnicami.
Podľa riaditeľa odboru cestnej infraštruktúry ministerstva dopravy Mariána Miškoviča sa "ukazuje, že pri udelení výnimiek nebude treba búrať mosty ponad diaľnicu".
Odborníci ministerstva skúmajú návrh na tri jazdné pruhy široké 3,7 metra plus krajnica, ktorá sa bude pred mostami klinovito zužovať.
"Zatiaľ sú to len štúdie, preverenie možností, ale príprava určite bude pokračovať. Postavenie tretieho pruhu je však viacročná záležitosť," hovorí Marián Miškovič.
Minister dopravy Ľubomír Vážny chce mať úsek Bratislava - Trnava pripravený na rekonštrukciu do roku 2008. Rozšírenie by mohlo byť dokončené o rok neskôr. Pri variante s búraním mostov ponad diaľnicu a ich prestavbou na širšie by stavba trvala o rok dlhšie a bola by drahšia.
Stredový deliaci pás chcú na celom úseku zbaviť kríkov medzi zvodidlami. Tie musia cestári niekoľkokrát za rok strihať a pri tom vždy blokujú rýchly pruh diaľnice.
Odborníci uvažovali aj o znížení maximálnej rýchlosti na 120 a minimálnej na 80 kilometrov za hodinu. V najbližších mesiacoch pravdepodobne pristúpia k zvýšeniu minimálnej rýchlosti, keďže na tomto úseku zakázali predbiehanie sa kamiónov.
Zatiaľ stačí, ale nehôd pribúda
Po diaľnici medzi Trnavou a Bratislavou prejde denne priemerne 38 500 automobilov.
Teoreticky by kapacita diaľnice ešte postačovala, kritická by bola zhruba pri dennej priemernej intenzite dopravy 56-tisíc automobilov.
Úsek je však problémový pre nehody a nárast prejazdov nákladných automobilov. Na tomto úseku pripadá ročne 7,4 nehody na kilometer (na porovnanie, na diaľnici Prešov - Košice je to 1,8 nehody).
Z hľadiska intenzity dopravy je na tom horšie bratislavský diaľničný úsek medzi Prístavným mostom a Gagarinovou s priemernou intenzitou 62 776 áut.
Tam sa s tretím pruhom zatiaľ nepočíta.