Cena leteniek je pre cestujúcich stále veľkým lákadlom. Slovenský SkyEurope sa preto rozhodol ísť s cenou leteniek do mínusu tak, že dal cestujúcim zľavu na letiskové poplatky.
FOTO SME – PETER ŽÁKOVIČ
BRATISLAVA - Kto letel vo štvrtok z bratislavského letiska, alebo sa prechádzal v centre hlavného mesta, mal možnosť stretnúť letušky nízkonákladovej leteckej spoločnosti SkyEurope. Ľuďom ponúkali tzv. depozit na zaplatenie letiskových poplatkov vo výške symbolických desať korún. Ostatní cestujúci o tieto peniaze neprišli, lebo pri kúpe leteniek cez internet ich cena je nižšia práve o 10 korún.
Výsledkom tejto marketingovej akcie je, že pasažieri nezaplatia za letenku nič a ešte majú letiskové poplatky o desať korún lacnejšie. Slovenská nízkonákladová spoločnosť sa aj týmto spôsobom snaží naplniť svoje lietadlá na maximum.
Študenti, ale aj iné skupiny cestujúcich už očakávajú zľavy alebo akcie na ceny leteniek, povedala hovorkyňa SkyEurope Gabriela Horváthová. Konkrétnu stratégiu akcií však firma považuje za svoje know–how.
Chcú sa porovnávať aj v reklamách
Zatiaľ čo SkyEurope stavila pri propagácii na letenky za symbolickú korunu či tentoraz za mínus desať korún, jej najväčší súper v Bratislave, írska firma Ryanair, sa zase rada porovnáva s konkurenciou. Či už je to SkyEurope, easyJet, alebo belgické aerolínie Sabena. Na letákoch Ryanairu sa teda objavujú aj mená jeho konkurentov s tým, že ich ceny sú podľa Írov podstatne vyššie. „Práve stratégia porovnávania cien našich leteniek s cenami konkurencie mala najväčší ohlas a najlepšie reakcie u cestujúcich,“ povedala Lorna Farren zo spoločnosti Ryanair.
Cenovú vojnu nízkonákladových leteckých spoločností na Slovensku zatiaľ Protimonopolný úrad neskúmal. Jeho hovorkyňa Alexandra Bernáthová na otázku, či nejde zo strany aeroliniek o dumping cien, odpovedala, že „bez prešetrenia nie je možné odpovedať, išlo by totiž len o špekuláciu“.
Akciové ponuky korunových leteniek majú podľa leteckých spoločností priamy dosah na počet cestujúcich. „Pri viacerých akciách sme zaznamenali nárast počtu cestujúcich,“ povedala Horváthová. To, ako sa akciové ponuky prejavia na hospodárení spoločnosti, letecké spoločnosti priamo nekomentovali.
Ušité na mieru
Ryanair a SkyEurope sa rozchádzajú v názore na to, ako vnímajú ich akciové ponuky ľudia v rôznych krajinách. „Nemyslíme si, že by boli zásadné rozdiely v reakciách ľudí z rôznych štátov na akciové ponuky,“ povedala Farren. Podľa Horváthovej zo SkyEurope však je dôležité, aby boli akcie „ušité na mieru“ podľa toho, ktorý trh majú osloviť. „V západnej Európe funguje niečo iné, ako v krajinách strednej či východnej Európy,“ povedala. Napríklad lákadlom pre Britov, ktorí sa chodia na Slovensko lúčiť so slobodou, je lacný alkohol a pekné dievčatá. „Pre väčšinu ľudí je stále najdôležitejším faktorom cena letenky,“ povedala Horváthová.
K cene leteniek, ako ju prezentujú najmä nízkonákladové aerolínie, treba vždy pripočítať aj letiskové a ďalšie poplatky. Ich výška závisí od konkrétnych letísk. Napríklad pri lete z Bratislavy do Košíc a späť vyjdú poplatky na tisíc až 1 200 korún. Ak letíte z Bratislavy na nemecké letisko Kolín/Bonn, tak zaplatíte za letiskové poplatky zhruba 1 700 korún.
Lákadlá aeroliniek
cena,
kvalita služieb,
ponuka destinácií,
frekvencia letov,
poloha letiska v cieli,
presnosť letov,
objem stratenej batožiny.
Zdroj: SkyEurope, Ryanair