Hudobné divadlo? Prečo nie, ale profesionálne

V Žiline siahli po divadelnom prepise slávneho hudobného filmu Cigáni idú do neba. Na prvý pohľad dobrá investícia. Po každej pesničke potlesk, na záver skandované ovácie.

Z predstavenia Ci­gáni idú do neba.

FOTO – MICHAL PIŠNÍ

Nákazlivé melódie, výrazný rytmus, zmyselný tanec sú atribútmi rómskeho folklóru. Ak sa však majú preniesť do divadla, potrebujú jasný dôvod a premyslenú koncepciu.

Režisér Anton Šulík zasiahol do libreta, ale nenašiel žiadne nové významy ani motívy konania hrdinov, či nejaké originálne riešenia kľúčových scén. Jedinou zmenou je, že piesne sa spievajú v rómskom jazyku. Prečo, to však zostalo nezodpovedanou otázkou.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Divák nakoniec nevie, či si hrdinovia spevom vyznávajú lásku, či prorokujú smrť.

SkryťVypnúť reklamu

Naproti tomu Ida Kelarová a Desiderius Dužda zasiahli do hudby výraznejšie. Pripravili novú nahrávku notoricky známych pesničiek, ale s veľkým zmyslom pre autenticitu. Ak by Šulík lepšie rozumel hudobnému divadlu v činohre, isto by nástojil na živej hudbe a dirigentovi, aby mal kto neisto spievajúcim činohercom pomôcť.

Škoda aj, že si Anton Šulík neprizval skúsenejšieho choreografa, či aspoň začínajúcemu Mariánovi Hlavatému nevytvoril o čosi väčší priestor. Takto všetky duetá interpreti iba odstoja alebo odkľačia a Danilova rómska rodina sa iba staticky presúva z jednej strany javiska na druhú.

Všetko čarovne dramatické, čo predloha ponúka, je iba úboho ilustrované. Hrdinom príbehu chýbajú osobité črty, často aj dôvod na konanie. Hoci o talente Borisa Zachara, Ivety Pagáčovej, Nadeždy Jelušovej, Zuzany Kyzekovej Branislava Baču a ostatných sa nepatrí pochybovať, v tejto inscenácii sa vďaka réžii dokonale strácali.

SkryťVypnúť reklamu

Siahnuť po hudobnom divadle ako prostriedku zvýšenia návštevnosti predstavenia je legitímne riešenie. Nedodržanie základných atribútov profesionality sa však odpúšťať nedá.

Mestské divadlo Žilina J. Doga, E. Lotjanu: Cigáni idú do neba Preklad Ján Štrasser Hud. úprava: Ida Kelarová, Desiderius Dužda Choreografia: Marián Hlavatý Scéna Ján Kudlička Réžia: Anton Šulík Premiéra: 13. a 14. októbra

Autor: OLEG DLOUHÝ (Autor je divadelný kritik)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 081
  2. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 987
  3. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 4 162
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 025
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 3 919
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 480
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 071
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 551
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu