Výstup na Everest s Dostojevským

Každý horolezec dosvedčí, že výstup na najvyššiu horu sveta je čosi mimoriadne a povznášajúce. A pre každého divadelníka je podobne mimoriadnym a povznášajúcim zážitkom vystúpiť na veľhoru zvanú Fjodor Michajlovič Dostojevskij.

Vladimír Morávek s Divadlom Husa na provázku v Brne sa znova vracia k Dostojevskému.

FOTO – ČTK

Svlékání z kůže – souborné uvedení projektu Sto roků kobry, dvanáctihodinová scénická freska na téma Dostojevskij • Scenáre: Luboš Balák, Josef Kovalčuk, Vladimír Morávek, Petr Oslzlý, J. A. Pitínský, Peter Scherhaufer • Réžia: Vladimír Morávek • Dramaturgia: Barbara Vrbová • Kostýmy: Kamila Polívková, Sylva Zimula Hanáková • Scéna: Jan Štěpánek • Hudba: Petr Hromádka • Dramaturg projektu: Petr Oslzlý • 1. premiéra 14. 10. v Divadle Husa na provázku Brno v rámci festivalu Idioti na Provázku; 2. premiéra 28. 10. v Divadle Archa Praha

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Každý horolezec dosvedčí, že výstup na najvyššiu horu sveta je čosi mimoriadne a povznášajúce. A pre každého divadelníka je podobne mimoriadnym a povznášajúcim zážitkom vystúpiť na veľhoru zvanú Fjodor Michajlovič Dostojevskij.

Divadlo Husa na provázku v Brne si ten opojný zážitok dožičilo v rokoch 2003-2006 až štyri razy. Pod vedením režiséra Vladimíra Morávka zinscenovalo štyri veľké romány: Zločin a trest, Idiot, Besi a Bratia Karamazovovci; celú tú divadelnú quatrológiu nazvali Bestiář podle Dostojevského a vnímajú ju ako cestu krížových zastavení pri obrazoch Zločin – Pád – Smrť – Vzkriesenie.

A všetky štyri krížové zastavenia tohto veľké divadelného dobrodružstva venovali jednému zo zakladateľov Divadla Husa na provázku – zosnulému Petrovi Scherhauferovi, ktorý práve Karamazovovcov inscenoval v tomto divadle už v roku 1981. Vrátili sa k nemu in memoriam po štvrťstoročí, ale nevrátili sa k nemu pietne, aby „oprášili spomienku“.

SkryťVypnúť reklamu

Obrátili sa k Dostojevskému preto, prečo aj kedysi Scherhaufer: aby zistili, či jeho znepokojujúci obraz „sveta bez Boha“ je ešte stále aj obrazom nášho sveta, a či sa náhodou v omnoho temnejších farbách nerozprestrel aj nad storočím dvadsiatym prvým. Väčšmi než kriminálne príbehy románov zaujali Morávka a jeho hercov otázky metafyzické, divadelné skúšky boli čímsi na spôsob terapie, mučenia, exorcizmu a vykúpenia.

Ale postupné skúšanie jednotlivých opusov v priebehu štyroch rokov akoby Divadlu Husa na provázku nestačilo. Po štyroch premiérach a mnohých reprízach sa pustili do diela ešte raz a vytvorili z tých štyroch inscenácií obdivuhodný opus, ktorý po prvý raz zahrali v sobotu 8. októbra v dvanásť a polhodinovom predstavení: začalo sa o desiatej dopoludnia, skončilo sa presne o pol jedenástej. A keďže diváci sú bytosti materiálne, ubezpečili nás na pozvánke: „Stravování pro obecenstvo zajištěno, lékařská asistence rovněž.“ Sľub splnili.

SkryťVypnúť reklamu

Celý ten maratón nebol iba jednoduchým zoradením štyroch inscenácií, ktoré sú na repertoári divadla, v jednom dni chronologicky za sebou. Bola to veľmi pôsobivá montáž a koláž poskladaná z jednotlivých častí tých šty­roch inscenácií. Po hodinovej časti z Besov napríklad nasledovala 75-minútová sekvencia z Idiota, po nej vyše hodinová pasáž opäť z Besov: Stavrogin je ďábel a podobne. Príbehy a časti Dostojevského románov sa tu ocitali akoby simultánne alebo paralelne – nie chronologicky – zoradené na princípe kontrastu či synchrónnosti alebo inokedy vzájomnej kontroverznosti alebo zasa bizarnej podobnosti.

Vôbec to nerušilo, naopak: bolo to celkom reálne a prirodzené. Ako keď v živote bežia, pretínajú sa a opäť sa míňajú ľudské osudy. Herci sa ocitali v nezvyčajných situáciách, keď museli „preskočiť“ počas krátkej pauzy z jednej postavy do inej, no po vyše 12 hodinách bolo jasné, že najmä mužská časť súboru na tomto sizyfovskom údele neobyčajne vyrástla.

SkryťVypnúť reklamu

Napokon, keď sme prešli peklom a očistcom temného sveta Dostojevského príbehov, po „karamazovovskej“ spovedi pred sú­dom a po zmierení, pozvali herci divákov k stolu na scéne a pohostili nás chlebom a vínom. Akoby sme sa vrátili do antického Grécka: po katarzii nasledovalo obcovanie. Dvaja, čo sme tam boli zo Slovenska, sme si v duchu pripili s Dominikom Tatarkom. Bolo by sa mu tam páčilo.

Autor: MARTIN PORUBJAK (Autor je dramaturg SND a režisér)

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  3. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  4. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  5. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  8. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 679
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 465
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 441
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 453
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 582
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 993
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky? 1 176
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu