
i bitkou. Hoci je šikanovanie v našich školách bežným javom, tie sa ňou príliš nezaoberajú.
„Je dokázané, že ak sa v triede vyskytne šikanovanie, znižuje sa pedagogický efekt, empatia aj sociálne cítenie detí,“ hovorí školská psychologička zo Základnej školy na Jelačičovej ulici v Bratislave Mária Šimčáková. Preto by sa školy mali zaoberať aj týmto problémom.
Situáciu by mohla zmeniť nová príručka Postavený mimo hry, ktorá vznikla z iniciatívy Detského fondu Slovenskej republiky a hovorí práve o šikanovaní, o tom, ako ho zistiť a riešiť.
„Šikana sa začína aj tak, že v škole aj pred školou je menej a menej miest, kde sa cítiš dobre,“ píše sa v úvode brožúry. „Šikana nemusí byť len vtedy, keď cítiš niečo zlé na tele, často je oveľa horšie, ak je v triede dusno.“
Riaditeľka Detského fondu Alena Synková pre SME povedala, že „sa začne testovať tento mesiac medzi tretiakmi v desiatich základných školách – v Bratislave, Banskej Bystrici a Košiciach“.
Problém šikanovania sa začína v nižších ročníkoch a vtedy sa dá aj lepšie riešiť. Ak prinesie testovanie výsledky, Detský fond sa pokúsi zohnať peniaze na ďalšie brožúry, prípadne osloví ministerstvo.
(sr)Viac v prílohe RODINA A ŠKOLA