na okennom ráme,
iný na stene pri okne
a zas ďalší na stene,
na ktorú dopadá najviac denného svetla.
Rôzne štruktúry,
rôzne materiály,
rôzne svetlá.
Naše obliekanie, autá, záľuby, kaviarne, v ktorých sa stretávame a prirodzene, aj naše bývanie - to všetko podlieha módnym vlnám. Napríklad pre nadchádzajúcu zimu vraj módni návrhári pripravili bielo-čierne kolekcie, a zatiaľ čo pred rokom alebo dvomi ešte po bielo-čiernej kombinácii v interiéri bytu nesiahali mnohí, dnes je trendom. V predajniach nábytku nájdete všetky druhy skríň, stolov, postelí, sedacích súprav a stoličiek v tmavom, takmer čiernom odtieni, ktorý sa nazýva wengé. A tiež mnoho bielych kusov; povrchová úprava - dyha, fólia s vysokým leskom, morenie. V kombinácii s pieskovaným sklom, chrómom, plastami.
Zariadenie od podlahy alebo kulisa
V časopisoch o bývaní, aj v katalógoch firiem vyrábajúcich nábytok sú pôsobivé kombinácie: biela komoda s éterickým bielym kreslom pri čierno-čiernej stene, dokonca aj bielo-čierna spálňa s bielo-čiernou dámou sediacou na posteli. V skutočnosti však na Slovensku nenájdete veľa bytových interiérov zariadených striktne v bielo-čiernej farebnosti. Je na vine ponuka, rozmery panelákových izieb tri krát štyri metre, alebo konzervatívny vkus Slovákov?
"Nemyslím si, že sa nedá zvládnuť interiér izby, ktorá má tri krát štyri metre napríklad v bielom. Môže pôsobiť účelne, teplo a zároveň minimalisticky,: hovorí architektka a bytová dizajnérka Katarína Luptáková." A je rozdiel, či sa niekto rozhodne zariadiť si byt v čierno-bielej kombinácii, keď má už osadené okenné rámy a položenú podlahu. Takto riešený interiér je skôr kulisa. Inak vyzerá vtedy, ak sa človek rozhodne riešiť ho doslova "od podlahy".
Keď dizajnér pracuje na ucelenej koncepcii interiéru, premýšľa dôkladne nad každým detailom. Pohrá sa s jednotlivými materiálmi, s ich štruktúrou, s odtieňmi farieb, s rôznymi tónmi svetla. Neznamená to len vymaľovať na bielo a potom povyberať v obchode povedzme čierny nábytok a doplniť ho bieločiernym kobercom, svietidlami a závesmi. Sú to jednoducho dva rôzne prístupy.
Stačí doplniť kvet, drevo, kamene
Bieločierny interiér je veľmi efektný, niekomu však môže zísť na um, že je príliš dokonalý, odľudštený, že by sa v ňom po určitom čase nepríjemne bývalo.
"Jedna vec je, keď vidíte fotografiu určitého interiéru v časopise, a druhá vec je, keď v ňom žijete," hovorí Katarína Luptáková. "Určite nemáte iba čiernobiele knihy, čiernobiele oblečenie a čiernobiele doplnky. Keď sa do bytu nasťahujete, donesiete tam nejaký život a je pomerne malá pravdepodobnosť, že všetko zostane výsostne čiernobiele."
Okrem toho niekedy stačí doplniť zámerne túto prísnu farebnosť červeným svietidlom, jasnozelenou vázou alebo farebným plagátom.
"Keď človek vstúpi do takéhoto interiéru, možno vníma určitú schému, ale pri citlivo vybratých doplnkoch sa niekde môže objaviť iná biela na stene, iná na kameni a iná na keramike. Je mnoho odtieňov bielej a na každom materiáli vyzerá inak," hovorí Katarína Luptáková.
"Je veľký rozdiel, keď sa použije biela laminátová podlaha alebo dokonale urobená liata podlaha. Biele sklené plochy a iné prvky. Vtedy sa vám tam možno ani nebude žiadať doplnok inej farby. Snáď len kvet, drevo, kamene vo svojej poctivej prírodnej farebnosti stačia vybalansovať zdanlivú sterilitu priestoru. Bieločierny interiér sa oživuje aj tým, že sú tam organické tvary. Keď sa pozriete, čo ponúkajú v predajniach, nové kolekcie obkladačiek sú bielo-čierne, v sivých odtieňoch alebo majú zvláštne prírodné tóny a sú dekorované všelijakými lístkami, kvietkami, ružičkami, pôsobia takmer ako textil."
Vždy musí slúžiť účelu, ale môže si dovoliť aj experiment
"Interiérový dizajn je úžitkové umenie a ako také musí v prvom rade slúžiť účelu," hovorí Katarína Luptáková. "V byte budete spať, pracovať, jesť, možno prijímať návštevy, a to sú všetko kategórie, ktoré sa musia do priestoru dostať. Citlivo treba uvažovať aj nad tým, nakoľko zakryť úložné priestory a nakoľko ich odkryť a k tomu sa viaže výber povrchov, ale aj textil, koberce, prikrývky na posteľ. Ale to sú detaily, pri ktorých si môžete dovoliť aj veselosť, experiment, odvážnejší počin, ak je tá kostra dobre zvládnutá."
Mnohí ľudia, ktorí dizajnu rozumejú, tvrdia, že na Slovensku je ešte v plienkach. Veľmi ďaleko v porovnaní s ostatným svetom. Ale keď sa na to sťažujeme, nestačí si poprezerať zahraničné interiérové časopisy a priviezť si obkladačky, sedačku alebo záclony z Talianska alebo Španielska.
"U nás sa stále považuje za príliš veľký prepych spolupracovať s architektom. Ľudí, ktorí majú k dizajnu podobný vzťah ako iní k literatúre alebo hudbe, je veľmi málo. Málo ľudí dokáže oceniť dizajnérske doplnky, napríklad svietidlá," hovorí Katarína Luptáková.
I keď sme sa už dostali ďalej, ako tri obývačkové steny vo všetkých bytoch v celej krajine a všetky maľovky bytov vyzdobené optimistickými valčekmi, je otázkou, či zariadenie bytu záleží iba od vkusu ľudí.
"Nemusí to byť iba otázka vkusu alebo pochopenia problému, ale aj otázka financií," vysvetľuje Katarína Luptáková. "Napokon aj trh na Slovensku je takto postavený. Nie je to iba o tom, že by sa ľudia uchyľovali len k overeným materiálom a farbám. Ale fakt je ten, že cenovo najdostupnejšie sú buky, duby a čerešne. Ale ja to nezavrhujem, je to naša životná úroveň a prostriedky, ktoré u nás stredná vrstva má na to, aby si riešila bývanie. Okrem toho pozrite sa na to, koľko sa u nás robí dizajnérskych výstav, ktoré by dali príležitosť mladým a dobrým súčasným nápadom. Takže ľudia veľmi ani nemajú ako dostať do seba iný názor."
Stredná vrstva u nás má na vytváranie bývania spravidla málo času, málo priestoru a málo peňazí. Aj panelákové byty sa dajú dobre a zaujímavo riešiť - dokazujú to niektoré príklady z praxe. "Ale keď reakonštruujete panelákový byt, vždy stojíte pred otázkou, koľko investujete do inetriéru - aj s tým vedomím, že sa možno o niekoľko rokov budete sťahovať a aká je hodnota bytu napríklad aj z hľadiska jeho polohy. Aj u nás sa dajú nájsť kvalitné materiály, len sú cenovo náročné."
Niektorí možno nevedia, kde a ako sa k nim dostať, iní nevidia rozdiel medzi bielou a bielou. Alebo čiernou a čiernou.
"Iný je biely laminátový nábytok a na bielo natreté poctivé drevo. Ak si vezmete kvalitnejšie interiérové farby, je tam škála bielych, desiatky odtieňov v teplom aj studenom tóne. A takisto je to s osvetlením - biele, ale studené biele svetlo, modré svetlo alebo teplejšie do žlta," hovorí Katarína Luptáková.
"Ak sa niekto s týmto vážne pohrá, môže z toho vzniknúť skutočný dizajnérsky počin."
MONA GÁLIKOVÁ
FOTO - BOCONCEPT, DOMA-X