Firmy kupovali viac áut so starými motormi

BANSKÁ BYSTRICA - Slovenskí dopravcovia sa pred zavedením novej emisnej normy Euro 4 snažili rýchlo nakúpiť nové nákladné vozidlá so staršími motormi, ktoré sú menej ekologické. Od októbra tohto roka sa totiž môžu predávať iba nákladné autá, ktoré spĺňajú

Od októbra sa môžu predávať iba nákladné autá, ktoré spĺňajú prís­nejšie normy výfukových plynov.

ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA

prísnejšiu emisnú normu výfukových plynov, ktorá platí v celej Európskej únii.

Autá s ekologickejšími motormi sú však drahšie a náročnejšie na prevádzku. Zároveň sa však už ľudia zaujímajú aj o vozidlá spĺňajúce ešte prísnejšiu normu Euro 5, ktorá bude platiť od roku 2009. Potvrdili to predajcovia nákladných áut.

„Záujem o nákladné vozidlá so starším typom motoru bol taký vysoký, že časť zákazníkov sme nevedeli uspokojiť,“ povedala Milota Micháliková z predajne automobilov vo Zvolene.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Staršie druhy motorov pri prevádzke nevyžadujú dodatočnú prísadu do výfukových plynov AdBlue, ktorá pomáha znížiť obsah oxidov dusíka.

Väčšina výrobcov nákladných vozidiel dáva zákazníkom na výber z dvoch typov motorov, ktoré nové emisné limity normy Euro 4 spĺňajú.

Rozšírenejší druh likviduje nebezpečné plyny pomocou roztoku močoviny AdBlue (systém SCR), druhý systém využíva spätné nasávanie a spaľovanie plynov (EGR).

Výrobcovia systému SCR ponúkajú už aj motory pripravené na zavedenie normy Euro 5.

Nevýhodou systému EGR je jeho komplikovanosť a vyššia cena.

Časť dopravcov počíta s tým, že nákladné vozidlá s ekologickejšími motormi budú v budúcnosti platiť nižšie poplatky, a preto už dnes žiadajú modernejšie motory.

„V okolí Bratislavy v súčasnosti požaduje nové motory, ktoré spĺňajú limity Euro 5, približne každý piaty zákazník,“ povedal predajca áut Scania Peter Beňa. Emisná norma Európskej komisie Euro 4 začala platiť pre vývoj nových motorov pred rokom.

SkryťVypnúť reklamu

Od októbra tohto roku sa žiadne nové automobily, ktoré normu Euro 4 nespĺňajú, nemôžu predávať. Oproti predchádzajúcej norme Euro 3 znižuje povolený obsah pevných častíc a oxidov dusíka vo výfukových plynoch približne o polovicu.

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  2. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  3. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  4. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  5. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  7. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  8. Probiotiká nie sú len na trávenie
  1. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 6 688
  2. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 470
  3. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 4 734
  4. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 464
  5. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 458
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 564
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 1 998
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 167
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu