Od októbra sa môžu predávať iba nákladné autá, ktoré spĺňajú prísnejšie normy výfukových plynov.
ILUSTRAČNÉ FOTO – SITA
prísnejšiu emisnú normu výfukových plynov, ktorá platí v celej Európskej únii.
Autá s ekologickejšími motormi sú však drahšie a náročnejšie na prevádzku. Zároveň sa však už ľudia zaujímajú aj o vozidlá spĺňajúce ešte prísnejšiu normu Euro 5, ktorá bude platiť od roku 2009. Potvrdili to predajcovia nákladných áut.
„Záujem o nákladné vozidlá so starším typom motoru bol taký vysoký, že časť zákazníkov sme nevedeli uspokojiť,“ povedala Milota Micháliková z predajne automobilov vo Zvolene.
Staršie druhy motorov pri prevádzke nevyžadujú dodatočnú prísadu do výfukových plynov AdBlue, ktorá pomáha znížiť obsah oxidov dusíka.
Väčšina výrobcov nákladných vozidiel dáva zákazníkom na výber z dvoch typov motorov, ktoré nové emisné limity normy Euro 4 spĺňajú.
Rozšírenejší druh likviduje nebezpečné plyny pomocou roztoku močoviny AdBlue (systém SCR), druhý systém využíva spätné nasávanie a spaľovanie plynov (EGR).
Výrobcovia systému SCR ponúkajú už aj motory pripravené na zavedenie normy Euro 5.
Nevýhodou systému EGR je jeho komplikovanosť a vyššia cena.
Časť dopravcov počíta s tým, že nákladné vozidlá s ekologickejšími motormi budú v budúcnosti platiť nižšie poplatky, a preto už dnes žiadajú modernejšie motory.
„V okolí Bratislavy v súčasnosti požaduje nové motory, ktoré spĺňajú limity Euro 5, približne každý piaty zákazník,“ povedal predajca áut Scania Peter Beňa. Emisná norma Európskej komisie Euro 4 začala platiť pre vývoj nových motorov pred rokom.
Od októbra tohto roku sa žiadne nové automobily, ktoré normu Euro 4 nespĺňajú, nemôžu predávať. Oproti predchádzajúcej norme Euro 3 znižuje povolený obsah pevných častíc a oxidov dusíka vo výfukových plynoch približne o polovicu.