Rómovia a médiá

Podpredseda vlády Dušan Čaplovič vyzval médiá, aby predstavili pozitívne príklady pôsobenia Rómov.

Je nespochybiteľné, že imidž Rómov v majoritnej spoločnosti väčšinou nie je pozitívny. Takisto je pravda, že slovenské médiá tento obraz nevylepšujú. Pritom treba povedať, že dnes už médiá väčšinou nespájajú, alebo aspoň nie tak často spájajú, kriminalitu s etnickým pôvodom páchateľa, ako bolo bežné ešte pred pár rokmi.

Avšak negatívny postoj k Rómom v médiách môžeme nájsť aj v skrytejších formách. Napríklad v relácii Aj múdry schybí si v záujme zaznamenania skutočne humorných výrokov s obľubou vyberajú Rómov, a to v neprimeranom pomere k ich zastúpeniu v spoločnosti.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

Bude veľmi ťažké dosiahnuť, aby médiá informovali o Rómoch pozitívne. Médiá vo svojej podstate zvyčajne fungujú na princípe negativity a nezvyčajnosti, a to bez ohľadu na iné faktory.

Istým paradoxom však je, že ani samotné rómske médiá akoby nemali skutočný záujem o pozitívne aktivity týkajúce sa rómskej komunity. Príklad? Zorganizoval som tlačovú besedu súvisiacu s projektom, ktorý spoluorganizujú Rómovia a ktorý je zameraný na Rómov. Napriek veľkej cielenej propagácii prišiel len jeden Róm, ktorý zastupoval re­gionálne spravodajstvo istej tlačovej agentúry. Veľký záujem o túto tlačovú besedu prejavila aj (tak často kritizovaná) STV.

Vidíme teda, že ani (ne)mnohí rómski novinári nemajú záujem informovať o pozitívnych aktivitách týkajúcich sa rómskej komunity.

SkryťVypnúť reklamu

Možno by preto v prvej fáze stačilo, keby sa rómske aj nerómske médiá v prvom rade zamysleli nad svojimi princípmi spravodajstva a zábavy vo vzťahu k Rómom. Niektoré užitočné rady sú na stránke www.radaeuropy.sk. Odporúčania pre rozhlasové a televízne vysielanie, ako zobraziť etnické menšiny v európskych krajinách.

Autor: ANDREJ ŠKOLKAY, analytik médií , členTlačovej rady SR

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 6 801
  2. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 5 423
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 4 890
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 3 781
  5. Unikátny pôrod tenistky Jany Čepelovej v Kardiocentre AGEL 3 564
  6. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 324
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 209
  8. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 1 770
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu