|
Je nespochybiteľné, že imidž Rómov v majoritnej spoločnosti väčšinou nie je pozitívny. Takisto je pravda, že slovenské médiá tento obraz nevylepšujú. Pritom treba povedať, že dnes už médiá väčšinou nespájajú, alebo aspoň nie tak často spájajú, kriminalitu s etnickým pôvodom páchateľa, ako bolo bežné ešte pred pár rokmi.
Avšak negatívny postoj k Rómom v médiách môžeme nájsť aj v skrytejších formách. Napríklad v relácii Aj múdry schybí si v záujme zaznamenania skutočne humorných výrokov s obľubou vyberajú Rómov, a to v neprimeranom pomere k ich zastúpeniu v spoločnosti.
Bude veľmi ťažké dosiahnuť, aby médiá informovali o Rómoch pozitívne. Médiá vo svojej podstate zvyčajne fungujú na princípe negativity a nezvyčajnosti, a to bez ohľadu na iné faktory.
Istým paradoxom však je, že ani samotné rómske médiá akoby nemali skutočný záujem o pozitívne aktivity týkajúce sa rómskej komunity. Príklad? Zorganizoval som tlačovú besedu súvisiacu s projektom, ktorý spoluorganizujú Rómovia a ktorý je zameraný na Rómov. Napriek veľkej cielenej propagácii prišiel len jeden Róm, ktorý zastupoval regionálne spravodajstvo istej tlačovej agentúry. Veľký záujem o túto tlačovú besedu prejavila aj (tak často kritizovaná) STV.
Vidíme teda, že ani (ne)mnohí rómski novinári nemajú záujem informovať o pozitívnych aktivitách týkajúcich sa rómskej komunity.
Možno by preto v prvej fáze stačilo, keby sa rómske aj nerómske médiá v prvom rade zamysleli nad svojimi princípmi spravodajstva a zábavy vo vzťahu k Rómom. Niektoré užitočné rady sú na stránke www.radaeuropy.sk. Odporúčania pre rozhlasové a televízne vysielanie, ako zobraziť etnické menšiny v európskych krajinách.
Autor: ANDREJ ŠKOLKAY, analytik médií , členTlačovej rady SR