Peter Wengryn, Mahwah, New Jersey
Odpoveď: „Kladiete odvekú otázku, ktorej nemožno uprieť naliehavosť. Keď ju počujeme v teréne, často v nej možno zachytiť podtón paniky. Zvyčajne ju totiž kladie osoba, ktorú obvinili z toho, že robí kariéru výlučne na základe charizmy. Alebo naopak, že zaostáva prevážne pre nedostatok „šmrncu“. No vo vašom prípade nič z toho nemusí byť pravda.
Vaša otázka v podstate fascinuje mnohých ľudí zrejme preto, že každý, kto kedy bol šéfom, alebo kto kedy pre šéfa pracoval, vie, že vodcovská charizma hrá istú úlohu pri úspešnej kariére. Akú veľkú? Odpovedí je nespočetne veľa. Charizma je jednoducho neoddeliteľnou súčasťou toho, ako sa robia veci.
Je jasné, že teraz nehovoríme o „zlej“ charizme, o charizme bez rozumu, vízie a charakteru. V tom prípade je to zbytočná povahová črta, ba dokonca nebezpečná. V biznise nazývajú megaúspešné osobnosti s mikroúspešnými mozgami „prázdne obleky“. Právom.
Priveľa týchto jednotlivcov sa dokáže vyšplhať postupne až na vrchol, dokonca až do kancelárie generálneho riaditeľa, no väčšina sa sama zničí po tom, ako niekoľko rokov pôsobia a znejú skvele. V konečnom dôsledku dosiahnu len málo. Pri pohľade z väčšej perspektívy sú dejiny plné príkladov charizmatických vodcov, ktorých temné sily boli v konečnom dôsledku ničivé. A aj dnes sú na svetovej scéne vodcovia, ktorí zapadnú do tohto vzorca. Pozrite sa na polarizujúce účinkovanie venezuelského prezidenta Huga Chaveza v Organizácii spojených národov pred dvoma týždňami. Aj on je charizmatický vodca - smola! No dobrému vodcovi - človeku s morálkou a inteligenciou - charizma veľmi uľahčuje pôsobenie.
Bez ohľadu na veľkosť tímu, oddelenia alebo firmy. Vodcovia musia vedieť vybudiť svojich ľudí. Dnes je táto úloha oveľa naliehavejšia ako kedykoľvek predtým. Pre silnejúcu súťaživosť globálneho trhu je ekonomika presýtená „nemerateľnými výšinami“.
Vodcovia musia svojich ľudí presvedčiť, aby sa do nich pustili. Musia ľudí primať, aby pochopili, prečo je nutná neustála zmena a zároveň zapálene vysvetľovať, v čom je výhodná pre firmu a pre nich.
To všetko sa dá robiť aj bez charizmy, ak sa namiesto toho použijú puntičkárske, legalistické „argumenty“. No tento prístup zaberie oveľa viac toho, čoho sa dnešným firmám nedostáva: času. Samozrejme, že existujú vodcovia, ktorí uspeli aj bez charizmy. Alan Greenspan, bývalý guvernér centrálnej banky, získal celé légie prívržencov čírou hĺbkou svojho uvažovania a argumentov. Dá sa to. No nie často. Bežnejšie je, že objavíte múdrych, schopných ľudí odsunutých na vedľajšiu koľaj preto, že im chýba vrodená schopnosť získavať si srdcia a mysle druhých. Áno, vrodená, lebo či už tak alebo onak, zdá sa, že je to vrodená vlastnosť.
Nedá sa niekoho len tak vycvičiť, aby ju mal. A čo teda s ľuďmi, ktorí ju nemajú? Vôbec to neznamená, že sú celkom odrezaní od vodcovských možností. Len sa k nim prepracúvajú pomalšie a zložitejšie. Ak silno túžite stať sa vodcom, nemalo by vám to zabrániť pokúšať sa o to.“
New York Times Syndicate začal koncom minulého roka týždenne uverejňovať otázky čitateľov a odpovede Jacka a Suzy Welchovcov.
Otázky sa posielajú na adresu Winning@nytimes. com.
Najzaujímavejšie z nich sa dostávajú na stránky New York Times. Denník SME ich prináša v pravidelnom seriáli.