pravdepodobne mladý,
dostatočne vzdelaný alebo
stále študujúci, narodil sa
v inej krajine ako je krajina,
v ktorej má pobyt, cudzie
jazyky používa
z profesionálnych dôvodov a má motiváciu učiť sa.
Iba o jednom z piatich Európanov platí, že sa aktívne učí jazyky. Takýto model sa dá vytvoriť podľa výsledkov prieskumu zameraného na viacjazyčnosť v Európe. V projekte "Európania a ich jazyky" sa uvádza, že v novembri a decembri 2005 bolo oslovených 28 694 občanov v 25 krajinách EÚ, ďalej v Bulharsku, Rumunsku, Chorvátsku a Turecku, v súvislosti s ich skúsenosťami a vnímaním viacjazyčnosti. Tento prieskum zverejnila Európska komisia vo februári 2006.
Kto to hovorí?
Koľko rečí vieš, toľkokrát si človekom - táto okrídlená veta nemusí byť vždy bezozbytku pravdivá. Z rozličných prieskumov vyplýva, že sme ešte ďaleko od tohto ideálu. A Briti sú zrejme podľa prieskumov najmenej ochotní učiť sa cudzie jazyky - veď s angličtinou sa dohovoria takmer všade.
Tento jazyk sa skutočne považuje za univerzálny - dohovoríte sa s ním na koncertoch hviezd pop-music, aj vo sfére vysokej diplomacie, na športových štadiónoch aj vo vedeckých spoločnostiach. Lenže práve toľko má angličtina aj osobitých "príchutí". Vždy záleží na tom, "kto to hovorí": možno by ste rátali s tým, že nebudete dobre rozumieť Američanovi, ak váš lektor na jazykovom kurze pochádzal z Anglicka. Ale možno by ste boli prekvapení, keby vás oslovil Kevin z Liverpoolu. Tamojší dialekt sa nazýva Scouse a má veľmi ďaleko od pesničiek legendárnych Beattles. Nehovoriac už o Brummie, ktorým sa hovorí v Birminghame, alebo Geordie zo Sunderlandu. Len v samotnom Spojenom kráľovstve je 345 rôznych akcentov.
Angličina od kolísky
nie je liek na všetko
Táto zmäť sa ešte viac skomplikuje, keď sa do nej primieša prízvuk cudzinca, ktorý sa angličtinu práve učí. Možno je všade inde pestrosť vítaná, alebo prinajmenšom akceptovateľná, neplatí to však o leteckej doprave. Podľa štatistík sú príčinou väčšiny leteckých nešťastí práve nedorozumenia, vyplývajúce z jazykových bariér.
A nemyslite si, že za všetko môžu cudzinci, ktorí nerozprávajú angličtinou od kolísky. Briti tvrdia, že najpríšernejšou angličtinou hovoria - Američania.
Preto sa organizácie "strážiace" bezpečnosť leteckej dopravy na celosvetovej úrovni rozhodli problém radikálne riešiť.
Nauč sa alebo choď
Každý človek, ktorý pracuje na poste ovplyvňujúcom hladký priebeh letov (teda nie len piloti a letušky, ale aj personál v odbavovacej zóne letiska, vrátane pozemnej obsluhy lietadiel a prirodzene letoví dispečéri) bude musieť v blízkej budúcnosti zložiť skúšky z angličtiny.
Tie sa budú odlišovať od všetkých doterajších testovaní, pretože ich základom bude hovorenie a porozumenie hovorenému - na tejto báze totiž prebieha najdôležitejšia časť komunikácie vzťahujúcej sa k letu. Požiadavky na úroveň budú, samozrejme, odstupňované podľa zodpovednosti jednotlivých pozícií. Architektom tohto testovania ide o to, aby zabránili zbytočným a osudovým chybám, ktoré pochádzajú zo zbytočných nedorozumení.
Podľa niektorých informácií sa dokonca uvažuje o tom, že ak testovanie nezvládnu všetci zamestnanci leteckej spoločnosti, alebo letiska, môže byť na tieto organizácie uvalené "akési embargo", ktoré bude trvať dovtedy, kým si svoj problém nevyriešia.
Európa chce byť viacjazyčná
Znalosť aspoň dvoch cudzích jazykov by mala byť základnou schopnosťou všetkých občanov EÚ, najmä vtedy, ak chcú študovať a pracovať v inej krajine EÚ, uvádza sa to v správe Európskeho parlamentu.
Poslanci v nej navrhli podporu viacjazyčnosti a na meranie jazykovej úrovne podporili zavedenie spoločného "Európskeho ukazovateľa jazykových schopností", ktorý by umožnil porovnávať jazykové schopnosti Európanov.
Pre podporu mobility európskych občanov je potrebné, aby okrem svojej materinskej reči ovládali aj ďalšie jazyky. Schválená správa navrhuje, aby sa jazykové schopnosti Európanov merali a hodnotili a aby si na základe získaných údajov členské krajiny vymieňali pozitívne skúsenosti z oblasti výučby cudzích jazykov.
Európsky ukazovateľ jazykových schopností má hodnotiť úroveň zvládnutia jazyka na 6 úrovniach v 4 rôznych oblastiach (čítanie, porozumenie, hovorenie, písanie). Údaje by sa mali získavať v každej z členských krajín v pravidelných, napríklad trojročných intervaloch.
V počiatočnej fáze má byť v EÚ testovaná úroveň piatich najviac vyučovaných jazykov - t.j. angličtiny, francúzštiny, nemčiny, španielčiny a taliančiny, v ďalších obdobiach by mali byť pridané aj ostatné jazyky. (gal)
Čo získate, keď sa budete učiť jazyk?
* Väčšia konkurencieschopnosť na trhu práce
* Porozumenie vlastnému jazyku - vaša znalosť gramatiky, slovnej zásoby alebo tvorba viet v rodnom jazyku sa pri štúdiu cudzieho jazyka zdokonalí
* Povzbudenie modzgovej činnosti. Štúdium jazyka stimuluje dospelý modzog. Seniori, ktorí študujú cudzí jazyk napríklad po určitom čase vykazujú zlepšenie modzgovej činnosti.
* Sebekontrola a študijné návyky, ktoré si osvojíte pri štúdiu cudzieho jazyka, môžu poslúžiť aj v úplne iných oblastiach.
* Štúdium v zahraničí. Nie je lepší spôsob, ako sa niečo naučiť o inej kultúre, ako v nej študovať.
- On-line priatelia. Internet a znalosť cudzieho jazyka vám dnes umožní získať nových priateľov, s ktorými budete môcť komunikovať bez ohľadu na zemepisnú vzdialenosť.
Zdroj: ezinearticles.com a infoservis.insite
Ako je to s viacjazyčnosťou v Európe
* 50 percent populácie EÚ uvádza, že hovorí cudzím jazykom (výsledok bol približne rovnaký aj v roku 2001, kedy 47 percent občanov EÚ-15 uviedlo, že ovláda minimálne jeden cudzí jazyk), Maďari a Briti sú najmenej jazykovo zdatní a Luxemburčania ďaleko vedú pred ostatnými národmi EÚ.
* Angličtina je druhým jazykom tretiny populácie EÚ, nasleduje nemčina, francúzština, ruština a španielčina.
* Takmer 8 z 10 študentov využíva minimálne jeden cudzí jazyk.
Zdroj: Eurobarometer o jazykovej
zdatnosti občanov EÚ, nadväzujúci na prieskum, uskutočnený počas Európskeho roka
jazykov, bol vydaný 23. septembra 2005.
Hodnoty budúcnosti: dôvera a záväzokV sektore Business Advisory sa viac ako na krásu poradenských riešení treba zamerať na ich použiteľnosť a efektívnosť
Aj najúspešnejšie spoločnosti s najkvalitnejším ľudským kapitálom občas nemajú dostatočné kapacity na prijatie skutočne fundovaných rozhodnutí. V takejto situácii sa zvyknú obracať na externých poradcov, od ktorých očakávajú optimálne riešenie. O charakteristikách a trendoch v sektore Business Advisory sme hovorili s Radomírom Makom, Managing Partnerom poradenskej skupiny AJG - Amrop Jenewein Group.
Jack Welch povedal, že rovnako ako existujú dobrí
a zlí lekári, jestvujú aj dobrí a zlí konzultanti.
Čím sa vyznačujú dobré poradenské spoločnosti?
"V čo najväčšej miere sa snažia zviazať s okolitým prostredím. Zároveň budujú a neustále rozvíjajú svoje konzultantské tímy tak, aby boli schopné poskytovať služby najvyššej kvality v celom spektre svojho pôsobenia. Hoci väčšina lídrov na trhu má silné medzinárodné zázemie, nechcú patriť k tým, čo rigidne implementujú univerzálne štandardy. Skôr aktívnejšie počúvajú hlas svojich klientov. Ich riešenia nie sú o automatickom prenose know-how z iného konca sveta, ale o tom, že do projektov vkladajú súvislosti zviazané s lokálnymi reáliami a ľudský rozmer. Pre dobrých poradcov je hlavnou hodnotou schopnosť dať záväzok a prejaviť dôveru. Chcú, aby riešenia, ktoré prinášajú a procesy, ktoré u klienta nastavia či harmonizujú, neboli len "nice to have", ale aby boli skutočne funkčné, reálne a ziskové. Snažia sa dostatočne motivovať klientov a pomáhajú im optimálny výsledok nielen nájsť, ale aj správne uchopiť a uviesť do života."
O silné medzinárodné know-how sa opiera aj skupina Amrop Jenewein. Ako nachádza rovnováhu medzi
globálnou previazanosťou a lokálnym pôsobením?
"AJG je prostredníctvom spoločnosti Jenewein & Partners členom The Amrop Hever Group (TAHG). Ide o medzinárodné partnerstvo kapitálovo neprepojených Executive Search spoločností, ktoré je najväčšou sieťou svojho druhu na svete. Svojim členom poskytuje výhody založené na jedinečnom poznaní lokálneho trhu, pričom jeho organizácia umožňuje maximálne využitie podnikateľskej kreativity lokálne vlastnených a globálne poháňaných partnerstiev. TAHG s vyše 80 kanceláriami vo viac ako 50 krajinách sa správa a funguje ako rodina, v ktorej má každý člen vlastný život, dom a hospodárenie, avšak prirodzene a sám od seba cíti vzájomnú spolupatričnosť a má veľký záujem o spoluprácu a harmóniu vzťahov. Hoci pri zachovávaní najvyšších štandardov profesionality a etiky a sledovaní aktuálnych trendov, ku ktorým sa klaňajú najväčší hráči poradenstva v oblasti Executive Search vrátane Association of Executive Search Consultants, členovia TAHG rozprávajú viac ako sto jazykmi, vždy hovoria jedným hlasom a ťahajú za jeden povraz."
Ako v každodennej praxi funguje ich vzájomná
spolupráca?
"Napriek tomu, že TAHG je partnerstvom samostatných spoločností, pracovné postupy, stratégie, princípy a štandardy sa centrálne i regionálne koordinujú a sledujú. Základom spolupráce však nie je vypĺňanie tabuliek, ani písanie reportov alebo vykonávanie určitej činnosti len preto, že ju definujú akési predpisy. Snahu o vybočenie nikto nevníma negatívne. Hoci v rámci siete pracuje niekoľko teritoriálnych a sektorových pracovných skupín a organizujú sa celosvetové i regionálne konferencie a stretnutia, vzájomná spolupráca stojí a padá na schopnosti a najmä ochote vzájomne sa inšpirovať a odovzdávať si najlepšie skúsenosti. Nie je to však preto, že musíme, ale preto, že chceme. A v tom je veľký rozdiel. Napriek tomu, že sme prepojení členstvom v globálnej sieti, zostávame sami sebou. Okrem vysokej profesionality a najlepšieho know-how je pre našich klientov bezpochyby veľmi príťažlivý práve náš podnikateľský pohľad. Sme totiž takí istí bežci ako oni."
Čo je hlavnou motiváciou pri takomto prístupe?
"Okrem obvyklých motivačných faktorov je to možnosť sebarealizácie, možnosť tvoriť príležitosti a byť pri líderských či pionierskych úlohách a cieľoch, vidieť ich implementáciu, zmysel a prínos, a tým ovplyvňovať budúcnosť. Dôležité je, aby sme sa s klientom stretli v správnom okamihu a v správnom čase a aby sme
priniesli to najlepšie, čo je možné a čo vedie k očakávanému výsledku." JANA HYŽOVÁ,
Amrop Jenewein Group