potenciálnemu kandidátovi prácu; on ju nemusí prijať.
Headhunter je moderný lovec ľudí. Pre firmu hľadá vhodných kandidátov tak, že priamo niekoho osloví. Na inzerované pracovné ponuky totiž len málokedy reagujú tí najlepší odborníci. Preto ich treba nájsť a priamo osloviť. Oslovený kandidát však nemusí mať záujem o konkrétnu pozíciu, môže však s headhunterom vytvoriť pracovný vzťah, vymieňať si informácie a prijať inú pracovnú ponuku neskôr.
Aj v headhuntingu platí etika a nepísané pravidlá. Úspešný konzultant si buduje dlhodobý vzťah s klientom, preto jeho snahou nie je obsadiť pracovnú pozíciu za každú cenu, ale nájsť to najlepšie riešenie pre obe strany.
Najpodstatnejšou etickou zásadou pri spolupráci s klientom je neoslovovať jeho zamestnancov s inými pracovnými ponukami. Väčšinou sa headhunter zmluvne zaväzuje neoslovovať zamestnancov jeden až dva roky po ukončení spolupráce s klientom. Zároveň je niekedy citlivé počas trvania spolupráce s firmou ponúknuť pozíciu zamestnancovi klienta, ktorý sa sám o prácu uchádzal.
Headhunter nemôže zverejniť informácie o klientovi, ktoré majú ostať najmä pri prvých kontaktoch s kandidátmi utajené. Klient však očakáva, že sa dozvie aj negatívne informácie o už prezentovanom kandidátovi. Klasickí headhunteri ponúkajú svojim klientom kompletnú službu - prieskum, skríning vhodných kandidátov aj ich prezentáciu formou písomnej správy s objektívnou charakteristikou kandidáta.
Úlohou headhuntera je poskytnúť profesionálne služby aj kandidátovi a s informá-ciami musí zaobchádzať citlivo. Očakáva sa od neho trpezlivosť a veľká empatia. Sú kandidáti, ktorí sa rozhodnú nereagovať na ponúkanú pozíciu. Profesionálny konzultant by nemal odhaliť identitu takéhoto kandidáta klientovi.
Pri headhuntingu si treba uvedomiť, že každá personálno-poradenská spoločnosť má svojich klientov, kde potenciálnych kandidátov oslovovať nemôže. Ak má headhunter veľa klientov v jednom sektore, pravdepodobne má aj relevantné skúsenosti, ale neostáva mu veľký priestor na oslovovanie kandidátov. Preto by mal zvažovať, či môže prijať spoluprácu s ďalšou firmou z daného sektora. Etika je jednoducho pri headhuntingu veľmi dôležitá a okrem profesionalizmu, si ju klienti stále viac cenia. (pr)
FOTO - PETER HRNČÍŘIK