vnímať aj meniace sa potreby zamestnancov. Aby sa mohli rozvíjať, musia sa rozvíjať
spolu s nimi aj ich ľudské zdroje. Vzdelávaním zamestnancov spoločnosť docieli vyššiu
motiváciu, kompetentnosť a požadovanú mieru zručností.
Aj vzdelávanie však musí byť cielené, inak sa môže ľahko stať, že spoločnosť zbytočne investuje peniaze do drahých tréningov a školení, ktorých účinok je minimálny. Preto je nutné vykonať dôslednú identifikáciu tréningových potrieb zamestnancov. Táto identifikácia musí obsahovať analýzu pracovného miesta, individuálne rozhovory s jednotlivými zamestnancami, realizáciu Development Centra a návrh možností rozvoja jednotlivých kompetencií u jednotlivcov.
Pri analýze pracovného miesta sa treba dôkladne oboznámiť s náplňou práce pracovníka a informácie je vhodné získať z viacerých zdrojov (z popisu pracovného miesta, od priameho nadriadeného pracovníka ako aj od samotného pracovníka). Ďalším krokom je zostavenie zoznamu kompetencií potrebných pre výkon každej aktivity a nakonice je potrebné vybrať tie najdôležitejšie z nich; tie, ktoré sú pre výkon práce nevyhnutné.
Pred rozhovormi s jednotlivými zamestnancami je potrebné zdôrazniť dôvod rozhovoru a vysvetliť, čo bude jeho výsledkom. Tak najlepšie zistíme doplňujúce informácie o pracovníkovi, jeho motiváciu, schopnosť sebareflexie, jeho chuť vzdelávať sa a jeho želania v tejto oblasti.
Cieľom Development Centra je meranie súčasných kompetencií pracovníkov a identifikácia tých, ktoré je potrebné rozvíjať. Development Centrum pozostáva z psychodiagnostickej časti (kde pracovníci vypĺňajú rôzne testy a dotazníky) a časti zostavenej z rôznych tímových hier, rolí, logických hádaniek. Tak ako pri individuálnych rozhovoroch, aj pri Development Centre je veľmi dôležité pracovníkom zdôrazniť, prečo ich firma testuje a čo bude výsledkom .
Štvrtou fázou je návrh možností rozvoja jednotlivých kompetencií u pracovníkov. Vychádzame pritom z vyhodnotených informácií, ktoré boli nazbierané počas predchádzajúcich fáz. Dôležité je pritom porovnať informácie získané z analýzy pracovného miesta s reálne "nameraným" stavom. Nakoniec je potrebné zadefinovať tréningový a vzdelávací program pre jednotlivých pracovníkov.
Správne mierené vzdelávanie pracovníkov je kľúčovým faktorom konkurencieschopnosti spoločnosti a čas venovaný identifikácii tréningových potrieb sa spoločnosti niekoľkonásobne vráti v podobe kompetentnejších, zručnejších a výkonnejších pracovníkov. Účasť na takomto programe by mala byť za ideálnych podmienok plne stavaná na báze dobrovoľnosti. Preto informovanosť zohráva dôležitú rolu.
IVETA KOMPIŠOVÁ, Personnel Consultant
FOTO - PETER HRNČÍŘIK