Najvzácnejším obchodným artiklom sa stali informácie. Ani jedna organizácia nedokáže dlhodobo a efektívne fungovať bez ich trvalého prísunu. Kto nie je včas a plne informovaný o meniacich sa trhových podmienkach, legislatívnych predpisoch v slovenskom, stredoeurópskom a európskom priestore, obmedzujúcich faktoroch vyplývajúcich z nariadení štátnej správy alebo bruselskej agendy, konkurencii, trendoch v odvetví, a nedokáže na získané informácie včas a správne zareagovať, jednoducho nemá šancu na úspech.
J ednou z oblastí zabezpeču-júcich včasný a trvalý prísun informácií je monitorovanie, to znamená nepretržité pozorovanie a prieskum vývoja rozhodnutí, tém a programov, ktoré sú zaujímavé nielen pre súkromný sektor (asociácie zamestnávateľov, podnikateľské alebo záujmové združenia, spoločnosti na lokálnej alebo európskej úrovni), ale aj pre verejnú správu.
Včasné získanie a spracovanie informácií a dokumentov, identifikácia komunikačných kanálov, organizačných štruktúr, relevantných tém a otázok a nepretržité sledovanie diania na Slovensku i v EÚ poskytujú dostatočné
varovanie pred potenciálnymi negatívnymi dosahmi prijatých rozhodnutí a možnosť prípravy návrhov stratégie na ich ovplyvňovanie a čo najefektívnejšie
využitie.
Monitoring diania
Cielený monitoring a rešeršné aktivity realizované vlastnými silami alebo prostredníctvom externých partnerov dokážu zabezpečiť maximálnu informovanosť a schopnosť vhodnej implementácie legislatívnych nariadení. Vďaka tomu môže na akékoľvek zmeny okamžite a účinne reagovať nielen súkromný sektor - včasné informácie môžu byť základom tvorby efektívnych nástrojov aj v rozvoji štátnej, regionálnej a miestnej politiky. Z pohľadu diania na domácej scéne je preto dôležitý:
* cielený sektorový monitoring legislatívy v oblasti hlavného strategického zamerania,
* zosúladenie strategických cieľov organizácie s identifikovanými trendmi definovanými legislatívnym procesom,
* komunikácia s riadiacimi autoritami štátnej správy,
* monitoring a identifikácia využiteľných podporných programov podporovaných nielen európskymi inštitúciami, ale aj inštitúciami pôsobiacimi na Slovensku.
Hlavné prostriedky
Pri monitorovaní legislatívy sú účinnými prostriedkami okrem verejne dostupných databáz existujúcej, navrhovanej a schválenej legislatívy aj špecializované databázy a rôzne informačné systémy. Nepretržitým prieskumom aktivít štátnych i európskych inštitúcií a s nimi súvisiacich orgánov možno získať informácie o navrhovanej a meniacej sa legislatíve vrátane potenciálnych negatívnych vplyvov už v čase jej prípravy. Vďaka tomu možno vypracovať efektívny návrh stratégie a jednotlivých krokov na jej ovplyvnenie, čo vytvorí dostatočný čas a priestor aj pre úspešné lobovanie.
Hlavnou úlohou poradcov pôsobiacich v tejto oblasti je preto disponovať detailnými znalosťami legislatívnych a rozhodovacích mechanizmov a znalosťou jednotlivých nariadení a rozvojových možností týkajúcich sa verejného a súkromného sektora.
Varovanie a lobing
Včasné informácie typu "early warning" sú nevyhnutné nielen na poznanie vývoja v definovanej oblasti, ale aj pre úspech akejkoľvek lobingovej aktivity. Ak chce niekto ovplyvňovať politiku, diskutovať o legislatíve, často prichádza neskoro alebo musí počítať s extrémnymi nákladmi. Monitorovanie zásadných tém relevantných z hľadiska hlavného zamerania a stratégie môže pri spolupráci s externým poradenským subjektom zahŕňať viacero oblastí - od pravidelného informovania o legislatívnom procese cez pravidelné analýzy a strategické rady pri ďalších krokoch až po cielené zastupovanie záujmov v politickom a legislatívnom procese.
Legitímny lobing je súčasťou rozhodovacích procesov a podnikateľských stratégií. Je to činnosť, ktorej cieľom je ovplyvniť prípravu a rozhodovanie záväzných právnych predpisov vypracúvaním podkladov a poskytovaním informácií tým, čo rozhodujú. Organizácie, ktoré dokážu samy alebo častejšie s pomocou iných nielen sledovať, ale najmä ovplyvniť prípravu, rozvoj, implementáciu a dôsledky politík v rôznych sektoroch prostredníctvom budovania vzťahov a lobingových aktivít, hravo ochránia svoje práva a včas získajú informácie o potenciálnych príležitostiach a rizikách.
Bez straty desiatky
V tomto kontexte je nevyhnutné ovládať všetky potrebné nástroje na ovplyvňovanie prípravy a rozhodnutí, ktoré zásadne vplývajú na aktivity a výkon jednotlivých organizácií. Dôležité je tiež rozvíjať formálne i neformálne kontakty, identifikovať kľúčové vplyvné osobnosti a nositeľov týchto rozhodnutí a zabezpečiť včasné a cielené lobovanie na zvýšenie povedomia medzi politikmi, úradníkmi a ďalšími kompetentnými osobami.
Nevyhnutný je úzky a stály kontakt s európskymi inštitúciami a inštitúciami lokálnej vlády, profesijnými združeniami, nezávislými poradnými orgánmi a pod. Výhodou je spolupráca s nezávislými poradenskými spoločnosťami, ktoré sa vďaka skúsenostiam a know-how dokážu stať hovorcom svojich
klientov a ich sektorov na Slovensku i v Bruseli, a tým ochraňovať ich práva a bez zbytočných strát využiť všetky ponúkané príležitosti.
PETER PAPANEK,
Partner pre Public Affairs & Strategic Communication,
AJG - Amrop Jenewein Group
Čo dokáže dobrý lobista
* Dobrý lobista vie včas upozorniť na pripravované opatrenie (napríklad na novú legislatívnu normu, nový tender), čo znamená získanie cenného času na prípravu.
* Je schopný zabezpečiť dialóg s lokálnymi i európskymi orgánmi a ďalšími subjektmi.
* Dokáže vytvárať výhodné záujmové koalície na domácej i európskej úrovni, ktoré sú schopné presadiť určité zmeny v navrhovaných opatreniach, prípadne účinne zadržiavať ich prijatie.
* Bežne poskytuje aktuálne informácie o aktuálnom dianí a rozumné argumenty pre kampaň alebo dialóg vedený na regionálnej alebo európskej úrovni.
* Špecializuje sa na problematiku verejných záležitostí, disponuje potrebnými znalosťami, skúsenosťami a kontaktmi, pozná systém fungovania lokálnych a európskych inštitúcií a procedúr a vie tieto skúsenosti presadiť a aplikovať na potreby slovenských subjektov.
Hlavné oblasti poradenstva pri
LOBBYING & ADVOCACY SERVICES
* Príprava cielených stratégií na podporu problematík, ktoré sú pre verejnosť citlivé, na európskej a národnej úrovni.
* Implementácia stratégií voči národným, európskym a/alebo medzinárodným orgánom a inštitúciám.
* Manažment a riešenie problematík riadenia v rámci rozhodovacích procesov v EÚ a členskom štáte.
* Rozvoj a implementácia komunikačných stratégií na umiestnenie a pohyb v súkromnom sektore.
* Poskytovanie poradenstva a informačnej či operačnej podpory na dosiahnutie strategických cieľov v rámci prevzatí, fúzií, akvizícií alebo foriem strategickej spolupráce.
* Poskytovanie strategických a politických posúdení a operačnej či mediálnej podpory pre nadnárodné a iné korporácie.
* Nájdenie spoľahlivého partnera pre spoločné podnikanie za súčasného poskytovania spoľahlivých informácií o účastníkoch, postupoch a procesoch.
* Navrhnutie a aplikácia stratégií na riešenie problémov medzinárodného obchodu - problém dumpingu, kvót a poradenstvo v manažmente o dôsledkoch medzinárodných postupov.
* Poradenstvo v oblasti techník vyjednávania.
* Vytváranie dohôd.
Zdroj: AJG - Amrop Jenewein Group