Nevyhrá ten, kto prichádza s krížom po funuse

Najvzácnejším obchodným artiklom sa stali informácie. Ani jedna organizácia nedokáže dlhodobo a efektívne fungovať bez ich trvalého prísunu. Kto nie je včas a plne informovaný o meniacich sa trhových podmienkach, legislatívnych predpisoch v slovenskom, .

Najvzácnejším obchodným artiklom sa stali informácie. Ani jedna organizácia nedokáže dlhodobo a efektívne fungovať bez ich trvalého prísunu. Kto nie je včas a plne informovaný o meniacich sa trhových podmienkach, legislatívnych predpisoch v slovenskom, stredoeurópskom a európskom priestore, obmedzujúcich faktoroch vyplývajúcich z nariadení štátnej správy alebo bruselskej agendy, konkurencii, trendoch v odvetví, a nedokáže na získané informácie včas a správne zareagovať, jednoducho nemá šancu na úspech.

SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

SkryťVypnúť reklamu

J ednou z oblastí zabezpeču-júcich včasný a trvalý prísun informácií je monitorovanie, to znamená nepretržité pozorovanie a prieskum vývoja rozhodnutí, tém a programov, ktoré sú zaujímavé nielen pre súkromný sektor (asociácie zamestnávateľov, podnikateľské alebo záujmové združenia, spoločnosti na lokálnej alebo európskej úrovni), ale aj pre verejnú správu.

Včasné získanie a spracovanie informácií a dokumentov, identifikácia komunikačných kanálov, organizačných štruktúr, relevantných tém a otázok a nepretržité sledovanie diania na Slovensku i v EÚ poskytujú dostatočné

varovanie pred potenciálnymi negatívnymi dosahmi prijatých rozhodnutí a možnosť prípravy návrhov stratégie na ich ovplyvňovanie a čo najefektívnejšie

využitie.

Monitoring diania

SkryťVypnúť reklamu

Cielený monitoring a rešeršné aktivity realizované vlastnými silami alebo prostredníctvom externých partnerov dokážu zabezpečiť maximálnu informovanosť a schopnosť vhodnej implementácie legislatívnych nariadení. Vďaka tomu môže na akékoľvek zmeny okamžite a účinne reagovať nielen súkromný sektor - včasné informácie môžu byť základom tvorby efektívnych nástrojov aj v rozvoji štátnej, regionálnej a miestnej politiky. Z pohľadu diania na domácej scéne je preto dôležitý:

* cielený sektorový monitoring legislatívy v oblasti hlavného strategického zamerania,

* zosúladenie strategických cieľov organizácie s identifikovanými trendmi definovanými legislatívnym procesom,

* komunikácia s riadiacimi autoritami štátnej správy,

* monitoring a identifikácia využiteľných podporných programov podporovaných nielen európskymi inštitúciami, ale aj inštitúciami pôsobiacimi na Slovensku.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavné prostriedky

Pri monitorovaní legislatívy sú účinnými prostriedkami okrem verejne dostupných databáz existujúcej, navrhovanej a schválenej legislatívy aj špecializované databázy a rôzne informačné systémy. Nepretržitým prieskumom aktivít štátnych i európskych inštitúcií a s nimi súvisiacich orgánov možno získať informácie o navrhovanej a meniacej sa legislatíve vrátane potenciálnych negatívnych vplyvov už v čase jej prípravy. Vďaka tomu možno vypracovať efektívny návrh stratégie a jednotlivých krokov na jej ovplyvnenie, čo vytvorí dostatočný čas a priestor aj pre úspešné lobovanie.

Hlavnou úlohou poradcov pôsobiacich v tejto oblasti je preto disponovať detailnými znalosťami legislatívnych a rozhodovacích mechanizmov a znalosťou jednotlivých nariadení a rozvojových možností týkajúcich sa verejného a súkromného sektora.

SkryťVypnúť reklamu

Varovanie a lobing

Včasné informácie typu "early warning" sú nevyhnutné nielen na poznanie vývoja v definovanej oblasti, ale aj pre úspech akejkoľvek lobingovej aktivity. Ak chce niekto ovplyvňovať politiku, diskutovať o legislatíve, často prichádza neskoro alebo musí počítať s extrémnymi nákladmi. Monitorovanie zásadných tém relevantných z hľadiska hlavného zamerania a stratégie môže pri spolupráci s externým poradenským subjektom zahŕňať viacero oblastí - od pravidelného informovania o legislatívnom procese cez pravidelné analýzy a strategické rady pri ďalších krokoch až po cielené zastupovanie záujmov v politickom a legislatívnom procese.

Legitímny lobing je súčasťou rozhodovacích procesov a podnikateľských stratégií. Je to činnosť, ktorej cieľom je ovplyvniť prípravu a rozhodovanie záväzných právnych predpisov vypracúvaním podkladov a poskytovaním informácií tým, čo rozhodujú. Organizácie, ktoré dokážu samy alebo častejšie s pomocou iných nielen sledovať, ale najmä ovplyvniť prípravu, rozvoj, implementáciu a dôsledky politík v rôznych sektoroch prostredníctvom budovania vzťahov a lobingových aktivít, hravo ochránia svoje práva a včas získajú informácie o potenciálnych príležitostiach a rizikách.

SkryťVypnúť reklamu

Bez straty desiatky

V tomto kontexte je nevyhnutné ovládať všetky potrebné nástroje na ovplyvňovanie prípravy a rozhodnutí, ktoré zásadne vplývajú na aktivity a výkon jednotlivých organizácií. Dôležité je tiež rozvíjať formálne i neformálne kontakty, identifikovať kľúčové vplyvné osobnosti a nositeľov týchto rozhodnutí a zabezpečiť včasné a cielené lobovanie na zvýšenie povedomia medzi politikmi, úradníkmi a ďalšími kompetentnými osobami.

Nevyhnutný je úzky a stály kontakt s európskymi inštitúciami a inštitúciami lokálnej vlády, profesijnými združeniami, nezávislými poradnými orgánmi a pod. Výhodou je spolupráca s nezávislými poradenskými spoločnosťami, ktoré sa vďaka skúsenostiam a know-how dokážu stať hovorcom svojich

klientov a ich sektorov na Slovensku i v Bruseli, a tým ochraňovať ich práva a bez zbytočných strát využiť všetky ponúkané príležitosti.

SkryťVypnúť reklamu

PETER PAPANEK,

Partner pre Public Affairs & Strategic Communication,

AJG - Amrop Jenewein Group

Čo dokáže dobrý lobista

* Dobrý lobista vie včas upozorniť na pripravované opatrenie (napríklad na novú legislatívnu normu, nový tender), čo znamená získanie cenného času na prípravu.

* Je schopný zabezpečiť dialóg s lokálnymi i európskymi orgánmi a ďalšími subjektmi.

* Dokáže vytvárať výhodné záujmové koalície na domácej i európskej úrovni, ktoré sú schopné presadiť určité zmeny v navrhovaných opatreniach, prípadne účinne zadržiavať ich prijatie.

* Bežne poskytuje aktuálne informácie o aktuálnom dianí a rozumné argumenty pre kampaň alebo dialóg vedený na regionálnej alebo európskej úrovni.

* Špecializuje sa na problematiku verejných záležitostí, disponuje potrebnými znalosťami, skúsenosťami a kontaktmi, pozná systém fungovania lokálnych a európskych inštitúcií a procedúr a vie tieto skúsenosti presadiť a aplikovať na potreby slovenských subjektov.

SkryťVypnúť reklamu

Hlavné oblasti poradenstva pri

LOBBYING & ADVOCACY SERVICES

* Príprava cielených stratégií na podporu problematík, ktoré sú pre verejnosť citlivé, na európskej a národnej úrovni.

* Implementácia stratégií voči národným, európskym a/alebo medzinárodným orgánom a inštitúciám.

* Manažment a riešenie problematík riadenia v rámci rozhodovacích procesov v EÚ a členskom štáte.

* Rozvoj a implementácia komunikačných stratégií na umiestnenie a pohyb v súkromnom sektore.

* Poskytovanie poradenstva a informačnej či operačnej podpory na dosiahnutie strategických cieľov v rámci prevzatí, fúzií, akvizícií alebo foriem strategickej spolupráce.

* Poskytovanie strategických a politických posúdení a operačnej či mediálnej podpory pre nadnárodné a iné korporácie.

SkryťVypnúť reklamu

* Nájdenie spoľahlivého partnera pre spoločné podnikanie za súčasného poskytovania spoľahlivých informácií o účastníkoch, postupoch a procesoch.

* Navrhnutie a aplikácia stratégií na riešenie problémov medzinárodného obchodu - problém dumpingu, kvót a poradenstvo v manažmente o dôsledkoch medzinárodných postupov.

* Poradenstvo v oblasti techník vyjednávania.

* Vytváranie dohôd.

Zdroj: AJG - Amrop Jenewein Group

SkryťVypnúť reklamu

Najčítanejšie na SME

Komerčné články

  1. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  2. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  3. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre
  4. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave!
  5. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor
  6. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné
  7. Wolt Stars 2025: Najviac cien získali prevádzky v Bratislave
  8. The Last of Us je späť. Oplatilo sa čakať dva roky?
  1. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje
  2. Leto, ktoré musíš zažiť! - BACHLEDKA Ski & Sun
  3. Slovensko oslávi víťazstvo nad fašizmom na letisku v Piešťanoch
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy
  5. Zlaté vajcia nemusia byť od Fabergé
  6. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max
  7. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice?
  8. Ako ročné obdobia menia pachy domácich miláčikov?
  1. Expertka na profesijný rozvoj: Ľudia nechcú počuť, že bude dobre 7 400
  2. Toto je Balkán? Roky prehliadané Albánsko prekvapuje 6 130
  3. V Košiciach otvorili veľkoformátovú lekáreň Super Dr. Max 5 028
  4. CTP Slovakia sa blíži k miliónu m² prenajímateľnej plochy 4 309
  5. Ako mať skvelých ľudí, keď sa mnohí pozerajú za hranice? 2 674
  6. Myslíte si, že plavby nie sú pre vás? Zrejme zmeníte názor 2 477
  7. Jeho technológie bežia, keď zlyhá všetko ostatné 2 013
  8. Zažite začiatkom mája divadelnú revoltu v Bratislave! 1 761
SkryťVypnúť reklamu
SkryťVypnúť reklamu
SkryťZatvoriť reklamu