BRATISLAVA - Vojenský systém na sledovanie pozemných cieľov pre lietadlá v službách športového televízneho prenosu. Reč je o novej technológii, ktorú vyvinula spoločnosť Tracab. Umožňuje sledovať pohyb hráčov, rozhodcov i lopty na ihrisku, elektronicky ich vyhodnocuje a zbiera štatistické údaje do databázy.
Pri vysielaní minulotýždňového pražského derby Slávia - Sparta ju mala po prvý raz k dispozícii Česká televízia. Údaje prevedené do zaujímavej grafickej podoby sa dostali v priamom prenose priamo na obrazovky.
Vďaka nej sa mohli diváci dozvedieť, ktorý z hráčov nabehal cez zápas najviac kilometrov, či jeho najvyššiu rýchlosť, ktorú dokázal vyvinúť.
Prvý pokus na ostro
Svoju novú skúsenosť komentoval na futbalovej stránke Českej televízie aj komentátor prenosu Jaromír Bosák.
"Sami sme presne nevedeli, čo sa bude diať. Poobede sme si chceli systém vyskúšať počas zápasu žiakov, no napokon sa nehral, a tak sme museli ísť na ostro v priamom prenose. Podľa mňa je to prínos. Informácie sú pre divákov zaujímavé a svojím spôsobom aj pre hráčov, pretože sa dá celkom ľahko dokázať, že sa na ihrisku neflákajú."
Ako systém Tracab funguje
Technológiu vyvinutú vojenskou časťou švédskeho komplexu Saab využívali doteraz lietadlá, spoločnosť Tracab ju pretransformovala do futbalových služieb.
Nová technológia zatiaľ nie je na predaj, aj v Prahe na štadióne Slávie boli prítomní švédski technici, ktorí na všetko dohliadali. Najcennejším tajomstvom je softvér, na ktorom sa podieľala aj brnianska firma AKI Sport, ktorá sa zaoberá produkciou televíznej grafiky.
Na strechu štadióna Slávie bolo treba najprv nainštalovať šestnásť kamier, ktoré z nadhľadu snímali jednotlivé časti ihriska. Bolo ich treba kalibrovať, nastaviť. Pri zápase ich obraz putoval do počítačov, z nich do prenosového vozu, kde sa tvorila konečná grafická podoba. Tú bolo možné vidieť na obrazovkách televízorov.
Systém sleduje pohyb na ihrisku. Hráčov, rozhodcov, lopty. V reálnom čase dokáže vychrliť mnoho údajov. Hráčom vyhodnotí celkový počet nabehaných metrov bez lopty a s loptou, priemernú a celkovú rýchlosť.
Vytvorí vzorec pohybu hráča a na mape ihriska zobrazí zóny pohybu, v ktorých sa zdržoval najviac. Analyzuje údaje o každom hráčovi na ihrisku a počas zápasu ich dokáže v ktoromkoľvek okamihu porovnávať. Rovnaké údaje spracuje aj o rozhodcoch.
Vyhodnotí pohyb hráčov v obrannej, stredovej a útočnej zóne ihriska. Analyzuje rozostavenie jednotlivých hráčov pri konkrétnych herných situáciách, dokáže poskytnúť informácie o rýchlosti letiacej lopty. Režisér v štúdiu môže podľa toho, ako potrebuje, zaradiť do prenosu grafický rozbor akcie či podrobné štatistické údaje o jednotlivých hráčoch.
Čo na to tréneri
Medzi najzaujímavejšie údaje patrilo, koľko kto nabehal. Piati hráči sa prehupli nad hranicu desiatich kilometrov. Väčšina mala najvyššiu rýchlosť počas zápasu okolo 30, v priemere 7 kilometrov za hodinu.
"Toto nie sú pre trénera nepodstatné údaje, ale dôležitejšie by bolo zistiť, s ako intenzitou hráči zvládajú niektoré úseky hry, reagoval spolukomentátor prenosu a bývalý tréner Vladimír Táborský.
Ďalšieho trénera Jiřího Kotrbu podľa agentúry ČTK nový systém zaujal. On sám pri príprave počítač rád využíva.
"Je to veľmi zaujímavé, ale dôležité bude kategórie získavaných údajov ešte rozšíriť. Zaujímalo by ma napríklad, ako sa hráči pohybujú v jednotlivých časových úsekoch zápasu." Ak by sa technológia využívala viac aj v budúcnosti, prihováral by sa Kotrba za to, aby so získanými údajmi dlhší čas metodicky pracoval niektorý tréner. "Bol by to ideálny materiál na diplomovú prácu."
Galád: Bola by to dobrá pomôcka
Tréner FC Nitra Ivan Galád by podobný systém privítal aj na Slovensku. "Pomohol by nám pri analýze zápasu, pri diagnostike hry družstva i herného výkonu jednotlivca. Napríklad ak potrebujem zistiť, koľko nabehal pravý obranca, v ktorej časti ihriska a či bol aktívny, koľko vyhral osobných a hlavičkových súbojov, koľkokrát odcentroval. Nový systém poskytuje konkrétne numerické hodnoty, s ktorými môžem pracovať," vysvetľuje nitriansky tréner.
"Bežne sa tieto údaje získavajú pozorovaním a zapisovaním priamo počas zápasu alebo z videozáznamov. Rozostavenie hráčov na ihrisku v konkrétnej situácii nám pomôže určiť to, či sme ju zvládli, tak ako bolo treba alebo nie."
STV uvažuje o elektronickej ceruzke
"Čo sa týka grafických inovácií, tak tu narážame na jeden základný problém," hovorí šéfmanažér športu STV Andrej Miklánek. "Väčšina systémov, ktoré sú na trhu, je len veľmi ťažko kompatibilná s technikou, ktorú používame. Je zastaraná. Proces technickej revitalizácie treba začať z druhej strany. Najprv musíme mať k dispozícii kvalitnú techniku pri realizácii priameho prenosu. Potom ho môžeme dopĺňať o rôzne grafické zaujímavosti."
Napriek všetkému aj v Slovenskej televízii chystajú novinku. "Už pri najbližšom veľkom podujatí by sme chceli využívať elektronickú ceruzku. S jej pomocou sa dajú plastickejšie analyzovať konkrétne herné situácie. Malo by to byť len oživenie prenosu, lebo nevysielame len pre odborníkov."