Firma Matyšák je nefalšovaná rodinná firma, ktorá rozšírila počet slovenských výrobcov vína už v roku 1989 a patrí medzi popredných producentov vína na Slovenku.
Firma má vo svojej ponuke 20 bielych, 13 červených odrodových vín a niekoľko výberových vín. Na Slovensku je ojedinelou špecialitou ich biele a červené víno portského charakteru, sherry, grappa, brandy a morio sekt.
V roku 2005 v Bratislave na Pražskej ulici otvorili štýlový Hotel Matyšák. Hlavným strediskom je vínna reštaurácia s národnou kuchyňou. Reštaurácia je priamo spojená s archívnou pivnicou (ANNO 1904), ktorá pojme do svojich útrob až 60-tisíc fliaš archívnych vín vlastnej produkcie od roku 1994. Vďaka tejto pivnici je reštaurácia jediná svojho druhu v strednej Európe. Za úspechmi firmy stojí vinár a hotelier Peter Matyšák.
Ako ste sa dostali k vinárstvu?
K vinárstvu som mal blízko vďaka svojmu dedovi. Ten pravý vzťah k vínu som získal, keď som sa priženil do Pezinka. Moja svokra pochádzala z vinohradníckej rodiny, kde sa vinohradníctvu venovali štyri generácie. Začal som objavovať krásu vína, a popri svojom zamestnaní som robil víno. Dosiahol som to až na 25-tisíc litrov vyrobeného a predaného vína za rok.
Kedy ste vstúpili na trh so svojou značkou vína?
Profesionálne som sa začal zaoberať výrobou vína v roku 1993. Na trh sme vstúpili so sudovými vínami. V roku 1995 sme vyrábali už aj fľaškové a v roku 1997 sme začali ich výrobu zvyšovať. Dvanásť rokov dozadu som začal vyrábať odrodové vína, ktoré patria k najvyššej kvalite. Bol som presvedčený, že kultúra pitia vína pôjde hore, že ľudia nebudú piť víno len preto, že obsahuje alkohol. Veril som, že ho budú piť k dobrému jedlu, aby si ho vychutnali. Víno je ušľachtilý nápoj. Začiatkom 90. rokov nebola veľmi široká klientela na nákup drahých vín. Museli sme si na ňu počkať. Ale prišla.
Podarilo sa vám preniknúť do sveta vín na Slovensku aj v zahraničí?
Áno, na Slovensku patríme medzi osem najznámejším výrobcov vín. V zahraničí spolupracujeme s piatimi krajinami, ale ešte nejaký čas musíme počkať. Na zahraničné trhy treba veľa investovať, hlavne do marketingu a reklamy. Náš problém je, že máme silnú konkurenciu zahraničných vín, ale predovšetkým v tých lacných vínach. Na lacné vína majú lepšie klimatické podmienky a navyše dostávajú dotácie od štátu. V odrodových-prívlastkových vínach im vždy môžeme konkurovať, pretože výroba tohto vína je tak isto ako u nás aj u nich založená na ľudskej práci. Chceme sa však určite etablovať aj v zahraničí. Je to pre nás ďalšia veľká motivácia.
Získali ste už nejaké ocenenia?
Za tých 13 rokov, čo vyrábame naše vína, sme dostali približne 56 rôznych ocenení zo zahraničia a vyše 300 medailí z domácich podujatí. Teraz sa otvára národný salón vín, kde sa vína vybrali tz zv. nominačných výstav a komisia určila zo záverečných štyristo vín najlepších sto vín. V tejto stovke sa umiestnilo deväť našich vín, čo pokladám za nesmierny úspech. Za najvzácnejšie ocenenie považujem zatiaľ cenu pre Tramín 2004 z Paríža. Všetky ocenenia z Francúzska hodnotím veľmi vysoko, lebo je a myslím, že ešte dlho zostane najznámejšou vinárskou krajinou. Z Francúzska máme zatiaľ tri ocenenia. Na prvé miesto by som však položil asi ocenenie z roku 1999, keď sme v Ľubľane získali zlatú medailu s jedným červeným vínom ročníka 1998. Aj okolitý svet uznáva naše biele vína, ale vzhľadom na naše klimatické podmienky máme pri červených vínach väčší problém dosiahnuť primeranú kvalitu. Preto si túto cenu vážim najviac.
Vaše deti po vás zdedili vzťah k vínu?
Nielen moje deti ale aj vnúčatá idú v mojich šľapajach. Dcéra vyštudovala ekonomickú a syn hotelovú školu. S manželkou sme spolu študovali na hotelovej škole. Náš vnuk sa už vo svojich siedmich rokoch teší, že bude generálnym riaditeľom našej firmy.
Okrem vinárstva sa venujete aj hotelierstvu a gastronómii. Ako sa vám darí v tejto oblasti?
Pred rokom sme otvorili Hotel Matyšák spojený s vínnou reštauráciou. Táto reštaurácia vznikla preto, lebo som chcel spojiť dve povolania, ktoré mám a v ktorých sa vyznám, lebo v obidvoch mám už dlhoročnú prax a skúsenosti. Dnes je 60 percent činnosti našej firmy orientovaných na víno a 40 percent na gastronómiu. V Pezinku som kúpil starý tristoročný vinohradnícky dom, ale keď výroba vína stúpla na jeden a pol milióna litrov vína ročne, postavili sme prevádzku na zelenej lúke. A zo starého vinohradníckeho domu, kde sme mali tú prevádzku, sme urobili štýlovú dvojposchodovú reštauráciu.
Koľko vlastníte reštaurácií?
Reštauráciu v Pezinku, Hotel Matyšák s vínnou reštauráciou, na ktorú je priamo spojená archívna pivnica s našimi vínami, a osem vinoték. Tie máme rozmiestnené okrem Bratislavy aj v ďalších iných mestách. Budeme sa usilovať otvoriť vinotéky aj v zahraničí, konkrétne v Prahe a Londýne.
Chystáte v tejto oblasti nejaké zmeny?
Okrem toho, že chceme robiť skvelé víno, ďalšou fázou je, že chceme ľuďom v našich reštauráciách ponúkať konkrétne jedlo s konkrétnym vínom. V našich reštauráciách to funguje už tak, že zákazník si objedná jedlo a my mu odporučíme najvhodnejšie víno.
Svojim klientom ste mali doteraz čo ponúknuť, ale aký bude tento ročník?
Veľmi sa teším na tohtoročné víno, bude to fantastický ročník. Dokonca si dovolím povedať, že jeden z najlepších za posledných 20 rokov. Tento rok vyzerá tak, že bude hrozno aj dostatočne naliate a bude mať dostatok kyselín, čo je predzvesť, že to bude vynikajúci ročník.
Autor: LENKA HORÁKOVÁ