Časy v slovenskom vinárstve sa menia oveľa viac, ako si to verejnosť uvedomuje.
Keď 20. októbra otvoria v paláci bruselského Expo degustačnú a predajnú výstavu Megavino, prídu tisícky návštevníkov obdivovať najlepšie vína zo 47 krajín sveta, ktoré sa pýšia medailami na Svetovom bruselskom konkurze roku 2006. Svoje víno tu vystavoval aj VLADIMÍR MRVA.
Bol bruselský konkurz vín vaším prvým veľkým víťazstvom?
" Nebol prvým, prinášame už niekoľko rokov medaili a ocenenia z rôznych medzinárodných konkurzov. Máme ocenenia z Ľjublany, Záhrebu, Turecka a radu ďalších. Pre nás je to konfrontácia, niečo vyrobíte a máte pocit, že je to dobré, ale treba sa porovnať minimálne s európskou špičkou. Konkurz nám slúži na to, aby sme zistili, kde sa naše vína nachádzajú."
Uviedli ste, že najlepšie možnosti vidíte pre slovenské biele vína. Prečo práve biele a nie červené?
"Hlavnú úlohu zohrávajú pôdne a klimatické podmienky. Sme severná vinohradnícka oblasť, naše vína majú dostatok kyselín, sú svieže, lepšie sa formuje buket a odrodová charakteristika a napokon majú dlhšiu životnosť. V tom je prednosť našich vín. Ten náš sortiment je bohatý, inde vo svete majú tri až štyri hlavné odrody a jednu dodatkovú. Náš vinár vie vyprodukovať desať až pätnásť špecifických odrôd. Bol výnimočný rok 2000, biele vína rýchlo zostarli, boli unavené, hrozno malo veľa cukru, ale chýbali kyseliny. Pre červené vína bol ten rok naopak veľmi dobrý."
Akú majú, podľa vás, perspektívu modré odrody pre červené vína? Najmä niektoré nové slovenské odrody?
"Majú budúcnosť, ale vo vinohradníctve je to tak, že vyrábame pre spotrebiteľa a ten zväčša o týchto nových odrodách nevie a preto ich ani od výroby toľko nežiada. Také odrody ako Dunaj, Nitra, Rudava, Váh, Hron sú vyšľachtené v našich podmienkach, a tak majú veľký potenciál."
Ako by ste predstavili vašu firmu, čo ste dokázali, čím sa môžete popýšiť?
"Postavili sme teraz v Trnave veľkú pivnicu v starom španielskom štýle. Bude tam 214 kójí, kde si budú môcť zákazníci uložiť nimi vybrané vína, kde budeme usporadúvať degustácie a ochutnávky. V pivnici bude stála teplota, v ktorej budú uskladnené vína optimálne fľašovo dozrievať. Podľa objednávky nájomcu sa kója bude doplňovať s použitím výpočtovej techniky a internetu. Sme presvedčení, že je to moderný spôsob služby milovníkom vína a sme hrdí, že je zatiaľ prvý na Slovensku."
Ako sa chlapec zo Zelenča rozhodol dať cestou podnikania v takom obťiažnom odvetví, ako je vinárstvo?
"Základný záujem vo mne vypestoval starý otec, ktorý bol ovocinár, tam som ako chlapec pomáhal robiť "na kolene" víno. Preto som aj vyštudoval strednú odbornú školu vinohradnícku a vinársku v Modre a potom záhradnícku a vinársku fakultu Vysokej školy poľnohospodárskej v Lednici. Pred rokom 1989 mi ani na um neprišlo, že by som mohol založiť firmu, ale potom som pracoval v rakúskom Burgenlande u Josta Heplera ako vinársky technológ. Zaujal ma tam prístup vinárov, ktorí vedeli otvorene komunikovať o víne, rozprávať, hľadať tie najlepšie cesty. Tak som sa vrátil, postavil som si v Zelenči malú pivničku, vysadil 400 koreňov viniča a začal som v malom vyrábať víno. Víno sa mojim priateľom páčilo a začal byť on obrovský záujem, hoci som ho predával za vyššiu cenu. A tak som sa stretol s Petrom Stankom a v roku 1997 sme založili spolu firmu. Dnes máme moderné technológie, ale nezabúdame sa pomeriavať s najlepšími a učiť sa od nich."
V čom vidíte zmysel vašej koncepcie spájania vysokej kvality a netradičného marketingu?
"Chceme byť súčasťou nového moderného slovenského vinárstva a zvyšujúcej sa kultúry a moderného životného štýlu. Ľudia čoraz viac chápu, že víno je svojím spôsobom súčasťou tohto životného štýlu. Chodia do sveta, vidia a okúsia vína vysokej kvalitatívnej úrovne a potom žiadajú také od nás. Je nielen dopyt po kvalitných vínach, ale ešte väčší záujem je o poznatky, o technológie, o pestovanie, o odrody a my robíme všetko, aby sme tento hlad uspokojili."
Autor: JOZEF DROZD