Zamestnanci nemeckých železníc sa štrajkami pokúšajú zastaviť prepúšťanie. Problémy železníc sa začínajú stávať predmetom politického zápasu.
FOTO – ČTK
Manažment nemeckej železnice Deutsche Bahn robí všetko preto, aby sa v roku 2008 akcie štátneho giganta dostali na burzu. Zamestnanci sa však obávajú masového prepúšťania. V piatok sa začali prvé varovné štrajky.
V troch spolkových krajinách prerušilo prácu vyše tisíc pracovníkov.
Podporili tak rokovací tím odborárov, ktorí už niekoľko týždňov úporne vyjednávajú s manažmentom o novej tarifnej zmluve. Snažia sa dosiahnuť, aby vedenie zaručilo, že v Deutsche Bahn zostane 130-tisíc zamestnancov.
Manažment síce pred časom pracovné miesta zaručil, ale pod podmienkou, že sa nezmení štruktúra firmy. Konkrétne, že železničná spoločnosť zostane aj po privatizácii a kótovaní na burze aj vlastníkom a prevádzkovateľom železničnej siete, teda „koľajníc“ a s nimi spojenej infraštruktúry.
Problém prerástol podnikové kolektívne vyjednávanie a stal sa predmetom politického zápolenia medzi stranami širokej vládnej koalície. Sociálni demokrati chcú, aby štát zostal z právneho hľadiska vlastníkom železničnej siete, a hospodársky by ju spravovala Deutsche Bahn, ktorej by za to platil každý rok miliardovú sumu.
Predstavitelia kresťanských strán zase uprednostňujú, aby sa železničná sieť a železničná doprava principiálne oddelili. Obávajú sa, že konkurenti Deutsche Bahn by mohli byť diskriminovaní. Usilujú sa o viac súťaživosti v železničnej doprave, ako aj o väčší vplyv štátu na výstavbu a rozvoj železničnej infraštruktúry.
Doterajšie plány vychádzajú z predpokladu, že koncom októbra by malo byť rozhodnuté o zásadných bodoch privatizácie Deutsche Bahn vrátane problematiky železničnej siete.
Potom musia s privatizačným projektom súhlasiť obe komory nemeckého parlamentu - Spolkový snem a Spolková rada.
Je nepravdepodobné, že Nemecko bude dovtedy svedkom ďalších železničiarskych štrajkov.