Dušan Rapoš. FOTO - MFF BRATISLAVA |
Čo je DVD edícia Slovenský film 80. rokov
Slovenský film 80. rokov je kolekciou filmov, ktorú prináša svojim čitateľom denník SME. Zbierka bola zostavená z 10 diel reprezentujúcich to najlepšie, čo v danom období v slovenskej kinematografii vzniklo.
Na tomto mieste budeme každý týždeň informovať o novom filme. Prvý na DVD vychádza film Dušana Rapoša Fontána pre Zuzanu.
Ako nakúpiť
Filmy DVD edície Slovenský film 80. rokov možno získať dvoma spôsobmi:
1. Nákup v novinovom stánku
Každý pondelok vychádza nový film a počas jedného týždňa je v predaji v sieti novinových stánkov, kde si ho môžete zakúpiť za 99 Sk.
2. Objednávka predplatného DVD edície
V prípade, že sa rozhodnete predplatiť si filmy z edície, budú vám zaslané v balíkoch po 5 DVD.
Objednávkové možnosti
Objednávka celej edície s platbou vopred. Cena filmu len 89 Sk, pričom predplatiteľ neplatí poštovné ani balné.
Objednávka celej edície s platbou na dobierku. Cena filmu 89 Sk, pričom predplatiteľ neplatí poštovné ani balné.
Objednávka vybraných titulov edície. Cena filmu 89 Sk. V prípade objednania viac ako 5 filmov predplatiteľ neplatí poštovné ani balné, v opačnom prípade uhrádza poštovné a balné vo výške 69 Sk za jeden balík.
Predplatiť edíciu si môžete na telefónnom čísle 02/59 233 398 alebo 02/59 233 411 v pracovných dňoch od 8.00 do 17.00 h.
* V prípade, že ešte nie ste členom Petit klubu a chceli by ste sa ním stať, stačí, keď zavoláte na telefónne číslo 02/59 233 393.
Na západných motorkách jazdia tí zlíToto bol film, ktorý zatriasol kinami. Bol rok 1985 a Československo ešte poriadne nepoznalo muzikál. Fontána preto očarila - mládežníckym príbehom lásky, hudbou, textami. Jej tvorcovia zažili niečo také, ako rockové hviezdy na západe.
Film, v ktorom dostala hlavnú úlohu vtedy len šesťnásťročná Eva Vejmělková, si od pondelka budete môcť kúpiť spolu s denníkom SME za 99 korún. Ním sa začína DVD edícia Slovenský film 80. rokov.
O Fontáne pre Zuzanu sme sa rozprávali s jej režisérom DUŠANOM RAPOŠOM.
Fontána bola mimoriadne navštevovaným filmom. V kinách bolo zrejme šialenstvo.
"Slovami sa to nedá opísať. Na premiére sme s Evou sedeli úplne hore a pozerali sme sa na 15-tisíc ľudí pod nami. Sedeli pod dekami a držali sa za ruky. Film bol na štyridsiatich kópiách, po desiatich dňoch sme už odovzdávali moped milióntemu návštevníkovi."
Ako sa ľudia o filme dozvedeli? Akú mal reklamu?
"Neboli billboardy, ani televízne upútavky. Vtedy fungovala nádherná reklama - to šušušu. Ľudia v meste videli, že nakrúcame, z pľacu bolo počuť pesničky. O filme vraveli študenti, vysokoškoláci, prenášalo sa to vo vlakoch, autobusoch. Trochu pomohlo aj to, že film bol chvíľu pozastavený. Všetci boli teda zvedaví, lístky sa nedali zohnať."
Film vám schvaľovalo niekoľko ľudí. Prečo ho nechceli pustiť?
"Bol rok 1985 a na pľac prišli veľké západné motorky. Dnes to znie smiešne, ale práve pre ne chceli film zastaviť. Pomohla mi herečka Eva Chalupová. Raz večer mi zavolala z jedného flámu, vraj mám prísť, že je tam aj jeden člen komisie. Šiel som tam a začal som mu vysvetľovať, že na tých motorkách jazdia tí zlí. Slovenský chlapec Olino chodí na babete. Ten papaláš tomu uveril a o tretej ráno volal riaditeľovi Koliby: No dobre, tak to teda pusti. Tí na motorke, to sú tí zlí."
Na čom stojí a padá mládežnícky film? Tušili ste to pred nakrúcaním?
"Bolo to dosť intuitívne. Predtým som sledoval všetky hudobné, tanečné filmy, chodil na nočné projekcie do Mladosti, veľa videl na kazetách. Učil som sa grify, čo je to rytmus filmu, ako používať strih. Vo Fontáne bolo na tie časy veľmi veľa strihov, bolo v nej asi päťkrát viac záberov ako v bežnom slovenskom filme. Snažil som sa vyjadriť základnú emóciu filmu a aby to bola zároveň podívaná."
Tradícia muzikálu u nás nebola. Bol to pre vás hendikep?
"Práveže to nás hnalo dopredu. Veľmi sme chceli prísť s niečím novým, muzikou, bigbítom a príbehom, v ktorom by sa naši mladí našli. Prácou sme boli posadnutí. S Vašom Patejdlom, Borisom Filanom a scenáristom Karolom Hlávkom sme sa stretávali v petržalských bytoch, spolu sme si varili, hádali sa a zase mali radi."
A nakrúcanie?
"Dostal som do rúk niečo, čo sa krásne režírovalo. Už román Eleonóry Gašparovej spravil veľa. Chlapec kvôli dievčaťu opraví fontánu, ktorú postavil jeho otec pre jeho mamičku - to je nádherný, krehký príbeh lásky. Na pľaci som sa potom inšpiroval hudbou a textami. Nebol som sám, všetci v štábe poznali každú notu, každé slovo a spievali si."
Kde ste hľadali hercov?
"Film je o prvej láske, preto som nemohol ísť do divadla. Chodil som po celom Československu a hľadal mladých hercov. Všetkých som našiel na konzervatóriách, najmä v Ostrave."
Boli strašne mladí a zrazu sa o nich všade hovorilo. Ako vtedy vyzerala sláva?
"Ako v Hollywoode. No vážne. Prvý raz sa stalo, že na filmovej premiére museli zasahovať policajti. Dav sa na nás tlačil, museli nás vyslobodiť. Bolo to doslova ako na rockovom koncerte. Všetci sme boli strašne mladí, niektorí veľmi strašne, iní trochu menej strašne, ale všetci ten ostrý štart zvládli."
Počítali ste divákov?
"Nie, ale ich počet bol asi iný ako oficiálne čísla. Viete, bolo veľmi veľa platiacich a potom neplatiacich divákov. Fontána sa premietala najmä v amfíkoch a predpokladám, že polovica ľudí ju videla zadarmo. Nám to nevadilo, kvôli tomu by sme nedostali ani o korunu viac. Tešili sme sa, keď sme videli ľudí preliezať plot alebo sedieť na topoľoch. Veľmi by som doprial mladým režisérom, aby niekedy zažili také splynutie s publikom."
KRISTÍNA KÚDELOVÁ