tvom existujúcich elektronických kanálov. N árast počtu užívateľov elektronického bankovníctva je limitovaný schopnosťou klientov túto službu využívať. Tí by sa však vo vlastnom záujme mali o svoju počítačovú vzdelanosť starať. Základné úkony na bankových účtoch sa pomocou elektronického bankovníctva vykonávajú jednoducho a hlavne lacnejšie - vo väčšine prípadov zadarmo. Na Slovenskom trhu ponúkaju banky niekoľko typov elektronických bankových služieb a ich počet stále rastie.
Internetbanking - najpoužívanejšia služba elektronického bankovníctva. Pomocou počítača pripojeného na internet sa vďaka internetbankingu môže klient kdekoľvek na svete spojiť s bankou a realizovať všetky najbežnejšie operácie s účtami. Každý užívateľ internetbankingu má pridelené jedinečné identifikačné číslo. Aby mohol klient využívať internetbanking, musí mať prístup k počítaču pripojenému do siete internet s internetovým prehliadačom podporujúcim SSL protokol a JavaScripting. Pre správne fungovanie internetbankingu je nevyhnutné povolenie prijímania Cookies. Verejnú komunikačnú sieť internet využíva aj služba mailbanking, jej cieľom je poskytnúť klientovi promptné informácie o operáciách zrealizovaných na jeho účte v elektronickej forme.
Homebanking umožňuje prácu s bankovým účtom z ľubovolného miesta s telefónnou prípojkou alebo s pripojením do siete Internet. V počítači je naištalovaná aplikácia, ktorá vykonáva komunikáciu s bankou - zabezpečuje dodržiavanie dohodnutých pravidiel a obmedzení, digitálne podpisovanie dát a overovanie digitálnych podpisov a šifrovanie komunikácie medzi klientom a bankou. Svojou filozofiou je určený najmä pre podnikateľov, ktorým pomáha získať úplnú kontrolu nad svojimi účtami v reálnom čase, s možnosťou komfortného spracovania dát v elektronickej forme a prepojenie s informačným systémom klienta.
Platba za tovar v internetových obchodoch je služba, ktorá umožňuje kupujúcemu platiť za objednaný tovar alebo služby poskytované internetovým obchodníkom prostredníctvom služby internetbanking príslušnej banky. Klient banky využívajúci službu internetbanking získava väčšinou automaticky, bez ďalších poplatkov, možnosť zaplatiť za objednaný tovar alebo službu priamo zo stránky internetového obchodníka, na ktorej sa nachádza odkaz na službu.
Telephonebanking je služba, ktorá umožňuje klientovi pros-tredníctvom telefónneho aparátu s tónovou voľbou zistiť všeobecné bankové informácie, aktuálne informácie o jeho účte a zrealizovať tuzemské platobné príkazy v rámci banky. Väčšina bánk má už zriadené v rámci služby telephonebanking tzv. call centrá, ktoré sú klientom k idspozícii 24 hodín denne, sedem dní v týždni. Klient môže získavať informácie o svojom účte a vykonávať bankové operácie pomocou služby telephonebanking a operátorov v call centrách.
Mobilbanking funguje na princípe zasielania SMS správ medzi klientom a bankou. SMS správa od klienta obsahuje výzvu na server banky, ktorý spracuje požiadavku a odpoveď je opäť vo forme SMS správy odoslaná klientovi. Túto službu poskytujú banky väčšinou k bežným účtom. Súčasťou služby mobilbanking je aj služba SMS-banking. V tomto prípade ide o službu založenú na princípe prijímania krátkych textových správ na mobilný telefón klienta. Služba je určená pre tých, ktorí potrebujú priebežne sledovať zmeny na svojom účte.
MultiCash je služba, ktorá je svojou filozofiou podobná homebankingu. Tento multibankový systém sprístupňuje klientom komunikáciu s viacerými bankami z jednej klientskej aplikácie. MultiCash je určený najmä pre nadnárodné spoločnosti a podnikateľov s veľkým množstvom dát, ktorí zároveň využívajú služby viacerých bánk. MultiCash umožňuje prácu s účtom z ľubovolného
miesta s pripojením do siete internet, alebo s telefónnou prípojkou. V počítači je naištalovaná aplikácia, ktorá vykonáva komunikáciu s bankou - zabezpečuje dodržiavanie dohodnutých pravidiel a obmedzení, digitálne podpisovanie dát a overovanie digitálnych podpisov a šifrovanie komunikácie medzi klientom a bankou.
Databanking je nadstavbovou službou pre užívateľov služby internetbanking a je určená najmä pre malé a stredné podniky. Umožňuje integrovať elektronické bankovníctvo do ekonomického systému firmy. Prístup zabezpečuje štandardizované rozhranie, ktoré poskytuje bezpečnú a automatizovanú výmenu dát. Automatizácia obmedzuje riziká chybovosti spojené s manuálnymi export/import operáciami, ktoré sú nutné pri využívaní služieb ako internetbanking alebo homebanking. Zároveň redukuje prevádzkové náklady súvisiace so správou týchto služieb. (vj)