Z tvorby Mária Furčáka.
FOTO – MIRA PUTIŠOVÁ
ýtvarných umení a intermédií Fakulty umení Technickej univerzity v Košiciach v nej prezentuje diplomové práce.
Mladí východoslovenskí výtvarníci sa presadzujú čoraz razantnejšie. Prispieva k tomu aj kvalitné pedagogické vedenie Juraja Bartusza a Rudolfa Sikoru.
Z vystavených prác je zrejmá obsahová aj materiálová profilácia autorov, zastúpenie médií je veľmi rôznorodé. Maľby predstavujú Lucia Dovičáková a Ildikó Pálová. Dotýkajú sa postavenia ženy v spoločnosti a ich tvorba je sčasti autobiografická. Veľký záujem vzbudili diela Vlasty Žákovej, originálna séria jej strojovo a ručne vyšívaných obrazov kombinuje abstraktné a figuratívne motívy. Čierno-biele fotografie ženského tela z podhľadu vytvorila Barbara Kubániová.
S vlastným portrétom pracuje Mário Furčák, ktorý sa sebaštylizuje do podoby Fidela Castra. Jeho portréty diktátorov sú linoryty nasvietené neónovým svetlom, ktoré zdôrazňujú protiklad čiernej a bielej - presvedčenie, že takémuto vnímaniu sa v postojoch k dejinám často nedá vyhnúť.
Politickému umeniu sa už dlhší čas venuje aj Radovan Čerevka, ktorého absolventskou prácou je cyklus Reutersdrama. Z novinových nákresov bojových situácií vytvoril trojrozmerný model s postavičkami bojovníkov, čím reaguje na manipulatívnosť obrazových správ. Boris Sirka pracuje s erotickými obrázkami, ktoré spracúva do jemu vlastnej podoby inšpirovanej komiksom.
S prostredím a inštaláciou pracovali Ľudmila Amalka Valenčíková a Peter Králik. Valenčíková vytvorila svetelné a zvukové prostredie vnútri bielej kocky, Králik sa vo svojom projekte Agro Art pohral s konceptom: do rozličných galérií zasielal ako svoje dielo baly slamy. Ako súčasť Agro Artu realizoval aj veľkorozmernú slamenú inštaláciu.
Málokedy sa podarí, aby mladí predstavili etablovanú kvalitu, tak ako sa to udialo tentoraz.
Autor: LENKA KUKUROVÁ (Autorka je výtvarná kritička)