|
V roku 1971 mal dvadsaťsedem, po vysokej a našliapnuté za prvým miliónom. Vyskakovať mohol hneď po svojom prvom celovečernom filme - THX 1138.
To nič nebolo - namietol by dnes Lucas. Neskôr zarábal oveľa viac. Po dvoch rokoch nakrútil American Graffiti a potom rozbehol sériu Star Wars. To boli predsa len ľahšie a zábavnejšie filmy.
Na to, že bol taký mladý, sa v THX blysol s celkom depresívnou víziou sveta. Že by sa príliš začítal do Orwellovho románu 1984? Tejto etikety sa Lucasov film sotva niekedy zbaví, lenže, prekážať to nemusí. Po Orwellovi už skoro žiadne miesto na zaplnenie nezostalo, veľa sci-fi príbehov môže byť len jeho slušnou, častejšie nešikovnou variáciou.
George Lucas mal výhodu. S predstavivosťou na tom nebol zle, a to, čo vymyslel, vedel aj veľmi sugestívne a efektne nafilmovať. Jeho pretechnizovaný, chladný a vypočítaný svet je celý biely. Postavy sú v bielych šatách, pri bielych stenách je len biely nábytok. Medzi ľuďmi a vecami teda nie sú žiadne hranice.
Nikto nemá meno, len kombináciu hlások a čísel, prirodzené potreby a ich prirodzené napĺňanie sú potlačené. Tu netreba žiadne jedlo, žiadne dotyky, len lieky, stroje, programy.
Nevyústi to do žiadneho veľkého prekvapenia, ale zaujímavých detailov je v príbehu dosť. Ak možno medzi taký detail započítať Boha, potom spomeňme plagátový oltár s rozhrešením nahratým na kazete. Vždy, keď sú ľudské čísla rozrušené, utekajú k Božiemu posteru a vyrozprávajú sa pred ním.
Stroj to už dávno vyhodnotil - ich sťažnosti sú väčšinou rovnaké, preto môžu byť rovnaké aj Božie odpovede. Len občas nie sú úplne zosynchronizované, ale to si nikto v krízovom rozpoložení nevšimne.
Lucas to mal všetko odskúšané. Len rozvinul svoj krátky študentský film Elecronic Labyrinth THX 1138 4EB, mal naň štipendium zo štúdia Warner Bros. Vtedy bol jeho spolužiakom Francis Ford Coppola. Obaja boli nádejnými menami nového amerického filmu, spolu so Scorsesem či Spielbergom.
Neskôr sa už Lucas k angažovanému filmu nevrátil, šesť dielov Hviezdnych vojen bolo v podstate všetkým, čo od roku 1977 nakrútil. Dnes má vlastné filmové štúdiá na ranči Skywalker. Film a jeho médiá ho stále bavia, našiel sa v digitálnych technológiách.