
Paríž je oblepený plagátmi s Picassovou maľbou Dora a Minotaurus.
Včera, v nedeľu prvého apríla parížske galérie a múzeá obliehali davy. Všade bol vstup voľný. Ku galérii Jeu de Paume na brehu Seiny prúdili najmä Parížania: v Jeu de Paume je do dvadsiateho mája výstava Picasso érotique, ktorá sa v Paríži všeobecne považuje za jednu z udalostí desaťročia. Takmer dodnes platilo, že erotické diela Pabla Picassa sú choré a nechutné a nemajú sa čo vystavovať. Názor svetovej kunsthistorickej obce bol takmer jednomyseľný. Výstava v Jeu de Paume prelomila tabu: predstavuje tristo doteraz nezverejnených diel Pabla Picassa plných erotiky a zmyselnosti.
Ženská postava sa váľa vyzývavo na pohovke s roztiahnutými nohami a v nedbalom oblečení. Pablo Picasso ju nakreslil v čase, keď boli domy rozkoše takmer jeho druhým domovom. Kresby, akvarely a maľby ukazujú, akú rolu zohrala v Picassovom umení erotika. „Zmyselnosť a sexualita boli dôležitými hnacími silami jeho umeleckej tvorby,“ tvrdí Jean Clair, kurátor výstavy v Jeu de Paume.
Mládeži neprístupný Picasso
Picasso érotique je svetovou premiérou. „Každý hovorí, že Picassove diela sú erotické. Ale žiadne väčšie výstavy z jeho sveta rozkoší a túžob ešte neboli,“ povedal pre SME Gérard Regnier, riaditeľ parížskeho Picassovho múzea.
Pred niekoľkými rokmi prezentovali niektoré jeho erotické fantázie v barcelonskom Picassovom múzeu a v Múzeu umenia v Zaragoze. „S touto Picassovou stránkou sa zaobchádza veľmi ustráchane. Žiaľ, erotiku ľudia často považujú za čistú pornografiu,“ pokračuje Regnier. Po Paríži sa výstava sťahuje do Montrealu (14. 6. - 19. 9.) a Barcelony (25. 10. - 25. 1. 2002).
Kresby a maľby jeho ľúbostných hier boli dlho „zvrátené“ a „špinavé“, nielen pre meštiacku spoločnosť, ale aj pre umelcov a galeristov, ktorí v jeho obrazoch videli výraz chorej sexuality a považovali ich za slabé. Americká spisovateľka Gertruda Steinová nazvala Picassovu erotiku jeho špinavou stránkou. „Do mojej galérie sa prasačinky nedostanú,“ povedal jeden z významných galeristov a odborníkov na umenie.
Riaditeľ Umeleckého múzea v Montreale sa obáva, že aj dnes zmýšľajú mnohí podobne. Niektoré z týchto diel pochádzajú z kanadského múzea. „Moji americkí kolegovia mi túto udalosť závidia. Pretože v rámci americkej politicall corectness by Picasso érotique v Amerike nemohla byť,“ povedal pre Le Monde.
„Nevystavujeme pornografiu. Ukazujeme veľmi intímny aspekt tohto umelca. Som rád, že máme konečne príležitosť ukázať jeho zvlášť zmyselné a erotické diela, ktoré publikum ešte nepozná,“ hovorí Regnier. Väčšina týchto diel patrí Picassovmu múzeu založenému v roku 1985.
„Staroba núti prestať, ale stále máte chuť“
Picasso nerobil rozdiel medzi umením a erotikou. „Umenie nie je cudné, a keby bolo, nebolo by umením,“ vyhlásil slávny Katalánec. Už osemročný prvýkrát kreslil obliny ženského tela. V štúdiách ženských tiel z barcelonských bordelov pokračoval v rokoch 1900 až 1905 v Paríži. „V tomto období kolísal medzi romantickou láskou a sexuálnou túžbou,“ píše historička umenia Dominique Duquisová-Labbéová. „Prečo jednoducho nemáme pohlavné orgány namiesto očí a medzi nohami oči?“ povedal vtedy Picasso.
V tridsiatych rokoch vznikli obrazy ako Dora a Minotaurus, znásilňujúci ženu, ktoré ukazujú monštrum s ľudským telom a hlavou býka v rôznych erotických pozíciách. Toto jeho obdobie bolo poznačené rozchodom s Oľgou Koklovou, ľúbostným vzťahom s Dorou Maarovou a politickými udalosťami toho desaťročia. „Picassov Minotaurus stelesňuje ľudské zverstvo a smrteľné rany, ktoré spôsobuje láska,“ hovorí Dominique Duquisová-Labbéová. Diela zo šesťdesiatych rokov sú obrazmi starnúceho tvorcu Guérnicy túžiaceho po mladosti. Jeho kresby načrtávajú mužov žiadostivo civejúcich na ženy. „Staroba nás núti prestať, ale aj tak máte chuť zapáliť si. S láskou je to rovnako. Človek už nemiluje, ale ešte má chuť.“
ANDREA PUKOVÁ, Paríž