Otázka: Ako môže bežný pracovník podnietiť zmeny v organizácii, ktorá uviazla na mŕtvom bode a už dlhší čas sa v nej nič nemení?
Anonym, Nairobi (Keňa)
Odpoveď:
Nijako. Alebo sa o to môžete pokúsiť a zbytočne zabijete 99 percent času, ktorý tomu venujete.
Pozrite - väčšina organizácií si dnes uvedomuje, že zmeny potrebuje robiť nepretržite. Je im jasné, že ak sa inštitúcia alebo firma priebežne nezlepšujú v tom, čo robia, môže ich konkurencia udupať. Zároveň si uvedomujú, že ľudia zvyčajne zmenám odolávajú a musia do nich byť doslova dotlačení, napríklad cez špeciálneho agenta „kriklúňa“, ktorý dokáže postupne zvyšovať intenzitu svojho kriku. Len málo firiem však chce, aby tento krik prichádzal od juniora, ktorý nemá ani len špinu za nechtami a pot na čele.
Vo väčšine firiem je to tak, že iniciatívy na zmeny prichádzajú od najvyšších šéfov, zriedkavo od stredného manažmentu, ktorý však v takom prípade musí mať za sebou niekoľkoročné vynikajúce výsledky.
Ak teda chcete zmenu vo firme, nasledujte tých, ktorí vás vedú. Robte, čo sa od vás očakáva a pracujte viac. Pracujte usilovnejšie, aby mal z vás šéf radosť. Uľahčíte mu život a výkonnosť celého vášho pracovného tímu bude rásť.
Potrvá to určitý čas a možno sa dočkáte ocenenia od svojich kolegov. Môžete z toho vytvoriť model na dosiahnutie zmeny, po ktorej voláte.
Ak budete vo svojom úsilí úspešní, pravdepodobne získate rešpekt, autoritu a možno aj vyššiu pozíciu, ktorú potrebujete, aby ste mohli rozbehnúť kampaň za zmeny, ktoré si želáte.
Ak vás odpovede typu „pracujte a dočkáte sa“ neuspokoja a dokonca vás aj frustrujú, zrejme potrebujete zmeniť firmu. Snáď nájdete podnik, ktorý budete prijímať taký, aký je a nebudete sa ho snažiť zmeniť.