Sándor Zsótér (1961) pracoval ako dramaturg, účinkoval vo filmoch, najväčšmi sa však venuje divadelnej a opernej réžii. Vytvoril množstvo inscenácií v špičkových maďarských divadlách ako Katona József Színház, Radnóti Miklós Színház či Vígszínház. Často inscenoval Brechta, Sarah Kane, Shakespeare, Kleista, Schillera alebo Ibsena. Získal niekoľko cien divadelnej kritiky. FOTO – DN |
„Zsótér to nemal ľahké. A nebude to ľahké ani pre diváka, lebo jeho inscenácia sa neponúka na tanieri, neposkytuje jediné, jednoduché riešenie. Mám rada, ak aj divák musí v divadle pracovať. Na Penthesileu nech idú tí, čo majú rovnaký názor,“ vyjadrila sa maďarská divadelná kritička Judit Csákiová o produkcii Národného divadla z Budapešti, ktorú túto sobotu uvidíme v rámci festivalu Divadelná Nitra.
Jej režisér SÁNDOR ZSÓTÉR pracuje výrazne, premyslene, kontroverzne. Pre svoju spoluprácu s Národným divadlom si zvolil mytologický príbeh s modernými citmi – Kleistom spracovanej antickej drámy Penthesiley, v ktorom aj tí najväčší grécki hrdinovia padajú do sexuálnych pascí.
Veľkou témou drámy Penthesilea je vášnivý ľúbostný vzťah. Ako vy sám vnímate odveké mužsko-ženské súboje?
„Všetky vzťahy sú už raz také. Strácajú aktuálnosť a vzápätí ju opäť nachádzajú. Ako sa hovorí: Milujem ťa tak, že ťa od lásky až zjem!“
Patríte k najproduktívnejším maďarským divadelným režisérom, vaše inscenácie sa však zvyčajne dožívajú len malého počtu repríz.
„Predbieham svoju dobu. Divadlo je pominuteľný žáner. Dúfam však, že u tých, ktorí moje hry videli, zostane istý dojem.“
Robíte režisérske divadlo, ale nemáte vlastný súbor, prijímate hosťovania v rôznych divadlách vrátane národného.
„V zásade medzi divadlami nevidím rozdiel, pre mňa sú všetky rovnaké.“
Inscenácia Médea, ktorá bola pred troma rokmi na Divadelnej Nitre, experimentovala s totálnou nehybnosťou hercov na javisku. Aký efekt ste tým chceli docieliť?
„Nechcel som experimentovať. Tak som to vtedy cítil.“
Inscenovali ste takmer všetky hry anglickej dramatičky Sarah Kaneovej. Jej svet je krutý a skazený, ľudia v ňom zúfalo túžia po láske, zároveň sú odsúdení k samote. Prečo ste sa k tejto dramatičke vracali?
„Hry Sarah Kaneovej ma lákali, z mojej strany išlo len o pokusy jej texty nejako inscenovať.“
Aké je Zsótérovo divadlo? A sám Zsótér?
„Ako panelák. Zabezpečí krátkodobý príbytok pre množstvo rôznych ľudí. Je voľné a vzdušné. Dá sa z neho ďaleko dohliadnuť. A vnútri si ho každý pretvára na svoj obraz.“
Autor: SYLVIA HUSZÁR ZUZANA ULIČIANSKA